• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: انجمن های علمی
  • کد خبر: 99090805952
  • منبع : باشگاه دانشجویان

برگزاری وبینار «مفاهیم و کاربردهای نظریه های روابط ابژه در آسیب های روانی»

انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه خوارزمی وبینار «مفاهیم و کاربردهای نظریه های روابط ابژه در آسیب های روانی و روان درمانی» را برگزار می‌کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، اُبژه (به فرانسوی: objet) یک اصطلاح در فلسفه نوین است که معمولا در برابر سوبژه (ذهن) به کار برده می‌شود. سوبژه مشاهده‌کننده و اُبژه آنچه که مشاهده می‌گردد.

این واژه نخستین بار توسط بنیانگذار روانکاوی یعنی زیگموند فروید در سال ۱۹۰۵ وضع شد. و برای بیان این حقیقت به کار می رود که برخی اوقات افراد دیگران را آن طور که واقعاً هستند ادراک نمی کنند بلکه آنان را بر مبنای تصورات خود ادراک می کنند. این امر به گونه ای است که انگار آن ها با یک شخصیت خیالی دو بعدی در ذهنشان رابطه دارند تا با یک شخص واقعی چند بعدی این شخص واقعی دارای آمیزه‌ای از خصلت ها و ویژگی های مطلوب و نامطلوب است و به چیزی اشاره داشت که وظیفه آن ارضا غرایز بود. برای مثال مادری که نیازهای اولیه کودک را برآورده میکند برای کودک در نقش یک آبجکت است. که البته بعد ها معنای وسیع تری پیدا کرد.

واژه موضوع (ابژه) در اصطلاح روابط موضوعی(Object Relations) در متون روانکاوی، واژه ای تخصصی است و مرجع معمولش نه شیئی غیر انسانی بلکه بیشتر کسی است که هدف فعالیت یا میلی قرار گرفته است. موضوع چیزی است که سوژه ای با آن مرتبط می شود. احساسات و عواطف موضوع هایی دارند. مثلا من عاشق فرزندانم هستم، از مار می ترسم یا از دست دوستم عصبانی هستم.

در سال‌های اخیر، نظریه‌های روابط ابژه به عنوان نظریه‌های روان‌تحلیلی، به‌طور گسترده‌ای مورد مطالعه و بحث قرار گرفته‌اند. نظریه‌پردازان روابط ابژه متخصصان بالینی‌ای بودند که روان‌تحلیلی کلاسیک را به چالش کشیدند و به طرز فزاینده‌ای نظریه‌های روابط ابژه را در جهت گسترش روان‌تحلیلی و حتی جایگزین کردن آن با درک نظری و بالینی خود پیش می‌بردند. با این وجود سردرگمی‌های زیادی در مورد ماهیت تعدادی ازین نظریه‌های ارتباطی ابژه و کاربرد بالینی آنها وجود دارد اصطلاح روابط ابژه مربوط به روابط بیمار با خود و دیگران است.

"نظریه ملانی کلاین"، "نظریه وینی کات"، "نظریه اتو کرنبرگ"، "نظریه هاینز کوهات"، "ارزیابی ساختاری و روانپویشی"، "مقدمه ای بر فنون"، "هدف درمان" و "امکان تلفیق بینش روابط ابژه با سایر روان درمانی  های مشکل محور" از جمله سرفصل‌های آموزشی این وبینار است.

 این وبینار با تدریس حمید خانی پورـ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی روزهای شنبه و یکشنبه هشتم و نهم آذر ماه ساعت۱۷ الی ۱۹ به مدت چهار ساعت، به صورت مجازی و در بستر اینترنت برگزار می شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت ثبت نام از طریق لینک https://idpay.ir/psychologykhu/shop/۲۸۰۴۲۴ اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.