• یکشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99101410572
  • خبرنگار : 71452

رئیس جهاد دانشگاهی در نشست جهاد علمی به سبک دکتر کاظمی آشتیانی:

دکتر کاظمی آشتیانی واجد تمام صفات یک مدیر جهادی بود

دکتر کاظمی آشتیانی واجد تمام صفات یک مدیر جهادی بود

رئیس جهاد دانشگاهی در نشست "جهاد علمی به سبک دکتر کاظمی آشتیانی" تأکید کرد: در مورد شاخصه‌های دکتر کاظمی آشتیانی می‌توان گفت ایشان واجد تمام صفات یک مدیر جهادی به تمام معنا بود.

به گزارش ایسنا، نشست "جهاد علمی به سبک دکتر کاظمی آشتیانی" همزمان با پانزدهمین سالگرد درگذشت این دانشمند جهادگر، عصر امروز (14 دی 99) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، دکتر علی منتظری، رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان، دکتر سید حسن شهرستانی، رییس سابق کتابخانه ملی به صورت مجازی برگزار شد.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: مؤمن و دین‌باور بودن یکی از صفاتی بود که دکتر کاظمی آشتیانی به‌طور کامل واجد آن بود. شاخصه دوم، علم‌باور بودن است، از یک مدیر جهادی انتظار می‌رود که علم‌باور باشد و این ویژگی در وجود ایشان وجود داشت. شاخصه دیگر یک مدیر جهادی، خودباوری است؛ خودباوری به معنای این است که خداوند به صورت یکسان توانمندی را در همه انسان‌ها به ودیعه قرار داده است و باید بتوانیم از این توانمندی به خوبی استفاده کنیم که دکتر کاظمی آشتیانی به شکل بسیار خوبی از این ودیعه خداوندی استفاده کردند.
وی تأکید کرد: داشتن برنامه‌ریزی، شاخصه دیگر یک مدیر جهادی است، یعنی برای تمام‌ فعالیت‌ها در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باید برنامه‌ریزی داشته باشد و دکتر کاظمی آشتیانی واجد این صفت نیز بود. یک مدیر جهادی باید پرتلاش و خستگی‌نپذیر باشد. هیچ کاری بدون زحمت و تلاش به دست نمی‌آید و برای موفقیت باید تلاش کرد.
دکتر طیبی خاطر نشان کرد: ناامید نشدن از شکست‌ها و ناامید نشدن از خوردن به درهای بسته به‌ویژه در شرایط کشور ما، شاخصه دیگر یک مدیر جهادی است. به هرحال کسی که قصد دارد یک کار جدید ایرانی انجام دهد و یک فناوری نو را تولید کند، هم در بحث کار علمی و فناورانه به طور طبیعی با مشکل مواجه می‌شود و هم بعد از تولید و در کاربرد آن دچار مشکل خواهد شد؛ حتی مقاومت‌هایی در مورد استفاده از آن وجود دارد.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: انتخاب زمینه درست کاری یکی دیگر از شاخصه‌های یک مدیر جهادی است. با توجه به بودجه بسیار محدود جهاد دانشگاهی، باید زمینه‌ای را انتخاب می‌کردیم که هم زمینه علمی و هم اقتصادی داشته باشد. ما نیز علاقه داشتیم که برای حل مشکلات کشور اقدام کنیم و یک کار علمی خوب انجام دهیم، از یک سو هم علاوه بر حل مشکل باید کسب درآمد می‌کردیم که انتخاب درمان ناباروری کار کاملا درست و منطقی در زمان خودش بود.
دکتر طیبی خاطر نشان کرد: نگاه به آینده و توسعه فناوری در دنیا، شاخصه دیگر یک مدیر جهادی است که دکتر کاظمی با انتخاب موضوع سلول‌های بنیادی که بحث بسیار مهمی بود تصمیم درستی را گرفت و ما درست در زمانی که در دنیا تازه این کار آغاز شده بود، ورود کردیم و برای همین است که در حال حاضر در میان چندکشور مطرح دنیا قرار داریم. امروز در میان چند کشور مطرح دنیا در زمینه علم سلول‌های بنیادی هستیم و وارد موضوع سلول درمانی شده‌ایم، در همین راستا اخیرا موفق به درمان پارکینسون از طریق سلول درمانی شده‌ایم.
وی از دیگر ویژگی‌های خوب مدیریت جهادی را قدرت ارتباط‌گیری بسیار خوب عنوان کرد که دکتر کاظمی به طور عالی واجد این صفات بود؛ هم در ارتباط گیری با مدیران ارشد و مدیران میانی در کشور و هم ارتباط گیری با مدیران و پرسنل و همکاران خود در جهاددانشگاهی.
رییس جهاددانشگاهی گفت: شوخ طبعی دکتر کاظمی باعث می شد که در هر محفلی که حضور پیدا می‌کرد، همه جذب آن شوند و توان استفاده به موقع و درست از شوخ طبعی خود چه در جهت تحقق اهداف و چه در جهت اداره یک جلسه را داشت.
دکتر طیبی قدرت جذب نیروهای توانمند و نگهداشت آن‌ها برای کار علمی شاخص را از دیگر ویژگی‌های دکتر کاظمی دانست و گفت: شما باید توان جذب نیروهای توانمند را داشته باشید زیرا نیروهای توانمند ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و جذب و نگهداری آن‌ها از ویژگی‌های مدیران جهادی است.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: بحث کار راه انداز بودن و کمک به دیگران از دیگر ویژگی‌های ایشان بود. ویژگی دیگر ایشان اتکای به خداوند پس از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های علمی بود.

ارادت عمیق دکتر کاظمی آشتیانی به رهبر معظم انقلاب

دکتر علی منتظری نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: برادر جهادگر دکتر کاظمی آشتیانی علاوه بر تدّین و صفات و ویژگی‌های دیگری که داشتند، فردی بسیار پرشور و ناآرام بود، گویی مصداق این بیت بودند که: ما زنده از آنیم که آرام نگیریم/ موجیم که آسودگی ما عدم ماست

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی افزود: دکتر کاظمی آشتیانی دائماً درحال تلاش و کوشش برای کشف راه‌های جدید و ارائه خدمت مؤثر به مردم و کشور بود. این جهادگر، ویژگی‌های دیگری داشت که کمتر به آن اشاره شده است که مربوط به رفتار سازمانی ایشان است.

وی تأکید کرد: دکتر کاظمی آشتیانی با تمام وجود به جهاد دانشگاهی اعتقاد داشتند و در راه اعتلای این نهاد انقلاب اسلامی، هستی و وجود خود را در طبق‌اخلاص گذاشته بود. از این جهت نیز فردی نمونه و الگویی در جمع دوستان بود.

دکتر منتظری گفت: در زمان مسئولیت ایشان در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران و ریاست پژوهشکده رویان تصمیم گرفته شد که این دو نهاد از هم جدا شوند و دکتر کاظمی آشتیانی با وجود اینکه بخشی از حوزه مدیریت ایشان کاسته شد، اما با تمام اخلاص این کار را انجام دادند و در جهت اجرای مقررات تلاش می‌کردند که قابل ستایش است.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی به نمونه‌ای از رفتار سازمانی دکتر کاظمی آشتیانی اشاره کرد و گفت: زمانی که قرار بود کلنگ احداث ساختمان فعلی پژوهشگاه رویان به زمین زده شود که مصادف با سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی بود، مراسمی در آن محل ترتیب داده شده بود و زمان زیادی طول کشید که به آن محل برسیم. به ایشان پیام دادم که مراسم را شروع کنید، اما ایشان گفتند که تا زمان حضور شما مراسم را آغاز نمی‌کنیم. در واقع می‌خواستند این موضوع را القاء کنند که در همه حالات و موضوعات به مسائل سازمانی توجه دارند.

دکتر منتظری تأکید کرد: دکتر کاظمی آشتیانی رفتار سازمانی جهادگرانه داشت و تلاش می‌کرد اقتدار و عظمت جهاد دانشگاهی را در همه سطوح حفظ کند و در مدیریت خود نیز با مشورت و مجوز قانونی کارها را انجام می‌داد و رفتار بسیار منعطفی با نیروی انسانی زیردست داشت و با همه مثل برادر رفتار می‌کرد و به‌دنبال رشد افراد بود.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی خاطر نشان کرد: دکتر کاظمی آشتیانی ارادت عمیقی به رهبر انقلاب داشت و از خوشحال کردن ایشان لذت می‌برد. روزی که به همراه وزیر بهداشت وقت، ایشان و جمعی از همکاران پژوهشکده رویان به محضر رهبر انقلاب رسیدیم، گزارشی از تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی ارائه شد. یکی از بیانات شیرین رهبر انقلاب برای دکتر کاظمی آشتیانی این بود که کاین هنوز از نتایج سحر است، باش تا صبح دولتت بدمد.

وی افزود: دلیل ارادت دکتر کاظمی آشتیانی به رهبر معظم انقلاب، حمایت‌های بی‌دریغ رهبری از پژوهشکده رویان بود و این حمایت‌های برجسته و خدمات خالصانه امروز به سرمایه بسیار ارزشمندی برای مردم و کشور تبدیل شده است که آن را مدیون تلاش‌های دکتر کاظمی آشتیانی و همکاران پژوهشگاه رویان هستیم.

دکتر کاظمی آشتیانی، جهادگری بی‌تکلف و نمونه بارز یک قهرمان

در ادامه این مراشم، دکتر شهرستانی طی سخنانی گفت: امروز همزمان با بزرگداشت قهرمان ملی عرصه مقاومت، سردار شهید سلیمانی، پانزدهمین سالگرد قهرمانی در عرصه جهاد علمی را برگزار می‌کنیم. دکتر کاظمی آشتیانی، نمونه انسان تراز فرهنگ ایران و انقلاب اسلامی است. در این فرهنگ جامع ایران و اسلام، انسان جامع در اوج سادگی، صمیمیت و فروتنی، نه در جهان بلکه بر جهان ایستاده است.

ریس سابق کتابخانه ملی افزود: ما کارگر هستی نیستیم، بلکه کارفرمای هستی هستیم و در چنین جایگاهی، قهرمانان جوان و پرشور کشور مانند دکتر کاظمی آشتیانی با پشتوانه تربیت اصیل اسلامی، خردمندی، هوشیاری و ایمانی سرشاری که در وجودشان نهادینه شده است، به جامعه و کشور خدمت می‌کنند.

دکتر شهرستانی خاطر نشان کرد: خردمندی، دانش، تلاش و کوشش بدون چاشنی ذوق و عشق راه به جایی نمی‌برد. انچه به ما باور می‌دهد، عشق است و دکتر کاظمی آشتیانی سرشار از این عشق بود. عشق در فرهنگ ما شکوفا و فعال است، نه افسرده و منفعل. راه عشق راه پرمخاطره و سختی است؛ هرچه آرمان‌ها و اهداف بالاتر باشد، راه سخت‌تر است، اما در نهایت، شکوفایی و سرسبزی است. سختی‌ها نباید عامل توقف ما باشند.

وی افزود: لغت قهرمان در فرهنگ ما انحصاری نیست. در هر حوزه‌ای می‌توانیم الگو و قهرمان داشته باشیم و این جهادگر بی‌تکلف، نمونه بارز یک قهرمان است. جوانی مثل دکتر کاظمی آشتیانی با ایمان و عشقی که داشت، در حوزه کاری خود طوفانی به پا کرد.

دکتر شهرستانی تأکید کرد: دکتر کاظمی آشتیانی محصول این فرهنگ غنی هزاران ساله ایرانی اسلامی است؛ نمونه خوب، بی‌ریا، بی‌تکلف و دوست‌داشتنی و امیدوارم چنین شخصیت‌هایی در کشور تکثیر شوند و رویان همچنان که نام لطیف و زیبایی دارد، همچنان به رویش خود ادامه داده و جای خالی دکتر کاظمی آشتیانی را با دست‌پروده‌های ایشان پر کند.

دکتر کاظمی آشتیانی تراز کار رویان بوده و هست

دکتر شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در این نشست گفت: سالگرد شهادت سردار سلیمانی و پانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر کاظی آشتیانی مصادف با ایام فاطمیه است و امیدوارم این مردان میدان میهمان سفره حضرت زهرا (س) باشند.

رییس پژوهشگاه رویان افزود: دکتر کاظمی آشتیانی، معمار و مؤسس رویان  یکی از پیشکسوتان جهاد دانشگاهی بود. علت ماندگای نام و نشان کسانی که در عرصه‌های مختلف زحمت کشیدند، چیست؟ این ماندگاری قطعاً مدیون تلاش‌های جهادگونه این عزیزان در هر عرصه‌ای است؛ کسانی که از خود و خانواده گذشتند و دکتر کاظمی آشتیانی مصداق آن است.

دکتر شاهوردی خاطر نشان کرد: دوراندیشی‌های دکتر کاظمی آشتیانی، تلاش برای پرآوازه کردن نام ایران در عرصه‌های بین‌المللی، از کمترین امکانات، بیشترین بهره را بردن، و تیم‌سازی از جمله هنرهای ایشان بود. دکتر کاظمی آشتیانی تراز کار رویان بود و بعد از 15 سال، هنوز هم هست. نزدیک به 30 هزار زوج نابارور با خدمات این مرکز صاحب فرزند شده‌اند و دعای خیر آنها، صدقه جاریه‌ای برای ایشان است.

وی افزود: تا زمانی که این کُنام و محیط، بوی دکتر کاظمی آشتیانی را می‌دهد، خیرات و برکات آن برای ایشان و ما ذخیره می‌شود. تمام همکاران در پژوهشگاه رویان، برنامه‌های خود را با منش دکتر کاظمی آشتیانی تراز و تلاش می‌کنند کار  را در همان سطح انجام دهند.

دکتر شاهوردی خاطر نشان کرد: خداوند نیز لطف و نگاه خاصی به رویان و همکاران این مجموعه داشته و کارها را مؤثرتر و بابرکت‌تر کرده است. این لطف خداوند که بسیاری از مشکلات حل شده و به جمعی همدل کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: اما چه کاری انجام دهیم تا این کُنام و فضا را با همان انرژی حفظ کنیم؟ باید اوصاف دکتر کاظمی آشتیانی که خود را مزین به اوصاف ائمه اطهار (ع) کرده بود را سرلوحه خود قرار دهیم. شکرگذار خدواند باشیم بخاطر اینکه زمینه برای کاهش آلام و دردهای مردم را برای ما فراهم کرده است. تا زمانی که شکرگذار باشیم، این لطف خداوند استمرار پیدا می‌کند.

دکتر شاهوردی افزود: با کارهایی که در تراز کارهای دکتر کاظمی آشتیانی و همت ایشان بود، مطمئناً لطف خداوند استمرار یافته و پژوهشگاه رویان می‌تواند آبروی جهاد دانشگاهی، نظام و کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha