• چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99111511458
  • خبرنگار : 30165

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد

ضرورت خودگردان شدن واحدهای علمی کاربردی جهاد دانشگاهی

ضرورت خودگردان شدن واحدهای علمی کاربردی جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر خودگردان شدن واحدهای علمی کاربردی گفت: ما در تامین هزینه اساتید و پرسنل مجموعه و یک سری نیازهای کارگاهی و آزمایشگاهی باید از منابع خود مجموعه علمی کاربردی هزینه کنیم و مجاز نیستیم که از سوبسید جهاد استفاده کنیم و لذا در این حوزه از سوی دانشگاه علمی کاربردی باید کمک شود به لحاظ تعداد دانشجو بتوانیم به گونه‌ای مجموعه را اداره کنیم که خودگردان باشد.

 به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در بیست و سومین گردهمایی روسا و سرپرستان مراکز علمی -کاربردی جهاد دانشگاهی طی سخنانی با اشاره به اقدامات جهاد  دانشگاهی در زمینه ارائه خدمات به دانشجویان علمی کاربردی گفت: در بحث آموزش علمی کاربردی همانند سایر حوزه‌های فعالیتی جهاد دانشگاهی ما موظف به ارائه خدمات خوب به دانشجویان خودمان هستیم. جهاد دانشگاهی در ایجاد فضای زیربنایی خوب، اساتید و کادر آموزشی خوب و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب با دروس عملی و سایر زیرساخت‌ها واقعا خوب عمل کرده است. همه این‌ها مستلزم هزینه است و جهاد دانشگاهی در این زمینه خوب هزینه کرده است.

وی افزود: در بحث زیرساخت‌ها این هزینه‌ها عمدتا از سوی جهاد دانشگاهی تامین شده و تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم. البته در برخی موارد وام از منابع بانکی گرفتیم ولی تسهیلات ویژه‌ با سوبسید نداشتیم.

وی به تنوع فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: عمدتا در استان‌ها خواستیم که فعالیت‌های فناورانه متناسب با مزیت‌های استانی باشد و بسیاری از فعالیت‌های آموزشی که در علمی کاربردی انجام می‌شود می‌تواند با حوزه پژوهشی ما ارتباط نزدیکی داشته باشد و سر ریز آن به شکل مختلف چه به صورت اساتیدی که بیایند و در آن‌جا تدریس کنند و چه مراکز نوآوری و ... به ارتقای کیفیت آموزش در مراکز علمی و کاربردی ما بسیار کمک کند. لذا باید در بحث رشته‌ها مساعدت بیشتری شود و شما این مساعدت را با ما داشته باشید.

دکتر طیبی در خصوص لزوم استفاده از امکانات نرم‌افزاری عنوان کرد: توقع این است که خود مجموعه دانشگاه علمی کاربردی عمدتا در زمینه تعیین کیفیت خود سیستم‌ها شاخص‌هایی داشته باشد و در این زمینه اگر مجموعه یک سیستم با کیفیت دارد، از سیستم خودش استفاده کند که هزینه بیشتری به آن تحمیل نشود. این مورد، از حوزه‌هایی است که تاکنون از جهاد دانشگاهی و معاونت آموزش عمدتا برای آن هزینه شده است.

رییس جهاد دانشگاهی به زیرساخت‌های این مجموعه در خصوص تولید محتوا و انتشارات اشاره کرد و گفت: در بحث تولید محتوای الکترونیکی زیرساخت‌های خوبی برای تولید محتوا در جهاد دانشگاهی داریم. همچنین در مجموعه انتشارات و چاپ که کار را می‌توانیم با هزینه‌های کم‌تری انجام دهیم. همگی متعهد هستیم که شرایطی فراهم آوریم که  آموزش ما، کیفیت مطلوبی داشته باشد ولی از  سوی دیگر باید درآمد مناسب نیز ایجاد شود.

وی تاکید کرد: به هر حال ما از لحاظ شرعی نیز از نظر هزینه‌کرد بودجه‌ها مسئول هستیم به ویژه که که در هر اداره و مجموعه‌ای سه سازمان نظارتی مستقر می‌شوند و وارد ریز مسائل می‌شوند که باید دقت‌های لازم را داشته باشیم و یک مجموعه باید بتواند به صورت خودگردان باشد. البته ما تا جایی که بتوانیم از نظر زیر ساخت‌ها کمک می‌کنیم.

دکتر طیبی ادامه داد: خواهش من این است که کمک و مساعدت شود که حداقل به لحاظ جذب نیروها شرایط بهتری داشته باشیم و حداقل وام سوبسید دار به ما بدهید که بتوانیم در بحث زیرساخت‌ها هزینه بهتری بکنیم. در مجموعه، به خاطر انس و علاقه ما و مسئولیتی که بر عهده ما قرار داده شده است، روحیه جهادی حاکم است.

در این نشست همچنین دکتر محمد علی گودرزی رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در گزارشی موفقیت‌ها و فعالیت‌های دو سال گذشته این واحد را تشریح کرد و در مورد آمار نیروی انسانی این مراکز گفت: ۳۸۶ نفر در سال ۹۹ تعداد همکارانی هستند که در مراکز ما مشغول به‌کارند و حتی در دورافتاده‌ترین مراکز مشغول به خدمت‌رسانی هستند. همچنین ما حدود ۱۹ هزار ۵۳۵ دانشجو در نیم‌سال اول ۹۹ ثبت‌نام کردیم و فعال هستند.

دکتر گودرزی با اشاره به سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی اضافه کرد: برخی از این مراکز که بالای ۴۰۰ دانشجو دارند، به عنوان ناحیه سبز دسته‌بندی می‌شوند مانند واحد مشهد که بالای ۱۴۰۰ دانشجو دارد. بعضی مراکز بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دانشجو دارند که ۱۳ مرکز در این ناحیه قرار دارند. شش مرکز هم کم‌تر از ۲۰۰ نفر دانشجو دارند؛ که در سال گذشته برخی از مراکز را فعالیت و پذیرش دانشجو را در آن‌ها متوقف کردیم. سه مرکز چنین شرایطی داشتند که در سال گذشته فعالیتشان متوقف شده است. در گزارش قبل مراکز سبز ۱۷ مرکز بودند ولی خیلی از مراکز توانستند خودشان را ارتقاء دهند.

وی افزود: در بحث سطح‌بندی که دانشگاه انجام داد؛ در سال ۱۳۹۷ ما دانشگاه سطح یک نداشتیم. سطح دو، سه مرکز و سطح سه، ۳۵ مرکز. خوشبختانه در سال ۹۸ کاملا آمار خوبی شد و جمعیت زیادی از مجموعه ما به سطح دو آمدند. امسال هم جمعیت بهتر شده است. در مجموع از برنامه توسعه‌ای که برای دانشگاه داشتیم هم جلوتر هستیم. مراکز مشهد و کرمانشاه در دو سال، جزو مراکز برتر علمی کاربردی بودند که تقدیر شدند. چند مرکز ما در سطح استان رتبه‌های خوبی آوردند که خدا رو شکر نشان می‌دهد که مراکز جهاد در بین مراکز علمی کاربردی جایگاه خوبی را دارند. متاسفانه هنوز دانشگاه سطح یک هنوز نداریم. ان‌شاءالله امسال بتوانیم به دانشگاه‌هایمان را به معیارهای دانشگاه‌های سطح یک برسانیم.

وی ادامه داد: ضریب جذب ما ۷۰ درصد بوده است و در سال گذشته ۷۰ درصد از افرادی که از سنجش به ما معرفی شدند را ما توانستیم جذب مجموعه کنیم.

دکتر گودرزی با اشاره به پرداخت حق‌التدریس واحدها عنوان کرد: در بحث حق‌التدریس می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که هیچ مرکز علمی کاربردی ما نیست که حق‌التدریس عقب‌افتاده داشته باشد. ما اگر پرداختی سه مرکز را هم که مدارکشان را ارسال کردند، داشته باشیم؛ پرداختی تمام مراکزمان به‌روز می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: ما خوشبختانه هیچ مرکز بلاتکلیف نداریم و روسای تمام مراکز ما مشخص است. نزدیک به ۲۲ نفر حکم ریاست دارند، برای ۱۴ مرکز حکم سرپرست و یک حکم تمشیت داریم که این مراکز دانشجوی خیلی اندکی دارند. رییس چهار مرکز ما ارتقا پیدا کرده‌اند و رییس واحد شده‌اند. در مورد حکم سرپرست‌ها هم تعداد زیادی از احکام در حال تبدیل شدن به حکم ریاست هستند.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با اشاره به دگرگونی سنی دانشجویان در سال‌های اخیر به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: متقاضیان علمی کاربردی در دو سال اخیر در حال دگرگونی هستند. در گذشته بیشتر دانشجویان ما شاغلین دولتی بودند و متوسط سنی بالاتری داشتند و به ندرت در مراکز توقف داشتند ولی در چند سال اخیر حضور جوان‌ها به سمت مراکز ما بیشتر شده و جوان‌ها به سمت آموزش‌های مهارتی از دبیرستان می‌آیند و این موضوع هم فرصت و هم تهدید است. فرصت است از این بابت که باید موضوعات فرهنگی را با جدیت دنبال کنیم و تهدید است از آن نظر که مراکز ما نتوانند آن انتظاراتی که دانشجویان دارند را برآورده کنند. دانشجو انتظار دارد که مرکز برای اوقات فراغتش فکری کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ادامه داد: ما در سال ۹۹ علی‌رغم کرونا، برنامه‌های فرهنگی هم در مراکز جهاد انجام دادیم و ۹۷ مقام در سطح دانشگاه در حوزه‌های مختلف داشتیم و عمده مقام‌ها در موضوعات سراسری بوده است. ما یک توانمندی خوبی در جهاد داریم که مراکز فرهنگی است. پیشنهادمان این بود که شعبه سازمان دانشجویان را در موسسه راه بیندازیم تا مراکز ما بتوانند بیشتر بهره ببرند. یک اتفاق خوبی که جای تشکر از دکتر امید و دکتر پیش‌بین دارد،‌ یک مصوبه‌ای هیئت‌رئیسه داشت که پنج درصد از درآمدها باید صرف مباحث فرهنگی شوند و تقریبا این در دانشگاه در حال ساری و جاری شدن است.

دکتر گودرزی مراکز نوآوری تشکیل شده را یکی از اتفاقات خوب در این حوزه عنوان کرد و با اشاره به پیشینه جهاد در این حوزه گفت: جهاد توانمندی بالایی برای اشتغال دارد. از سال ۷۷ سازمانی تاسیس شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت‌هایی به عهده جهاد گذاشت. جلوتر که آمدیم یک سری تغییراتی که اتفاق افتاد وظایف دیگری محول شد. سازمان اشتغال فارغ‌التحصیلان تبدیل به سازمان تجاری‌سازی و فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان شد. اعتقاد من بر این است و به این تاکید داریم که اصلا روا نیست کسی در علمی کاربردی درس بخواند ولی دوباره مجبور به گذراندن آموزش‌های تکمیلی شود. ما تاکید داشتیم که در مراکز نوآوری قطعا ورود پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آمار مراکز نوآوری واحدهای علمی کاربردی جهاد، عنوان کرد: خوشبختانه در ۲۷ مرکز از ۳۸ مرکز ما مراکز نوآوری افتتاح شده است. یک اعتمادی از سوی دانشگاه انجام شد و توانمندی سازمان اشتغال ما در اختیار مراکز نوآوری قرار گرفت و به صورت تخصصی با توجه به پتانسیل استان‌ها کار انجام شد مثلا در بیرجند روی عناب کار می‌شود، یا در ارومیه که گل‌خانه داریم، فناوری را به سمت کشاورزی بردیم. این مراکز راه‌اندازی شده و معتقدیم این مراکز اگر با همین سبک پیش روند، نقش ماندگاری خواهند داشت. در مراکز مختلف به صورت تخصصی روی خرما، عناب، گیاهان دارویی و ... کار شده است.

وی ادامه داد: در این مراکز در مدت ۹۸ تا ۹۹ به خصوص در شش ماه اخیر، علی‌رغم محدودیت‌های کرونا اقدامات خوبی انجام شده است. ۳۸۲ استارتاپ و همایش برگزار کردیم، ۱۵۴ نمایشگاه، ۷۳۸ کارگاه و خوشبختانه علی‌رغم نوپا بودن ۲۲ تقدیر و مقام در بین مراکز نوآوری داشتیم. ما این‌ها را به صورت زنجیره دیدیم و نمی‌خواهیم آن را رها کنیم. فراخوان ایده دادیم و نزدیک ۷۰، ۸۰  ایده به ما رسید که از بین آن‌ها ۳۰ ایده بدون عیب و نقص است و ۴۹ ایده نیاز به اصلاح دارد که در حال انجام است. بر اساس گفتگویی که با صندوق کارآفرینی امید داشتیم، مطرح شده که از صاحبان ایده و افراد نوآور تقدیر خواهد شد.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، با اشاره به اقدامات خوب در آموزش الکترونیک گفت: در این حوزه حرکت بسیار خوبی در جهاد شکل گرفت و می‌توان گفت به جهت شبکه گسترده‌ای که در جهاد داریم، پیش‌روترین سازمان در آموزش الکترونیک بودیم. ما بیش از ۱۵۰ عنوان و بیش از دو هزار ساعت محتوای آموزشی تولید و به سازمان‌های مختلف ارائه کردیم. این اقداماتی است که در مجموعه جهاد انجام شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته به محض شیوع کرونا اعلام آمادگی کردیم و بلافاصله یک LMS آموزش مجازی جهاد دانشگاهی (امجد) در دانشگاه طراحی کردیم.

دکتر گودرزی در پایان به توانایی مراکز علمی کاربردی جهاد برای تولید محتوای الکترونیکی دروس اشاره کرد و گفت: ما پنج یا شش استودیوی مجهز داریم که سه یا چهار تا از آن‌ها در تهران و کرج و بقیه در مراکز استان‌ها هستند. در ترم گذشته ۲۸ مرکز ما از سامانه "امجد" استفاده کردند. چهار مرکز برای جلسات هم از سامانه امجد استفاده کردند، چهار مرکز از سما لایو و چهار مرکز هم به دلیل الزام، از سامانه استانی استفاده کردند. آزمون برخط موسسات ما نیز یک سامانه بی عیب و نقص بود و دانشگاه‌ها و مراکز استانی هم اذعان کردند که جهاد در آزمون بر خط موفق عمل کرده است.

دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی نیز در این نشست طی سخنانی با بیان این که نظام ما در حوزه علم و فناوری از سایر حوزه‌ها موفق‌تر است، اظهار کرد: تاکید امام(ره) بعد از جنگ به دانشگاه‌ها بود و الان می بینیم که چقدر این موضوع اهمیت دارد.

وی با تاکید بر حمایت از مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی، افزود: مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی موفق عمل کرده و هر جا نیاز باشد ما از آن ها حمایت می کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اعلام اعتماد به جهاددانشگاهی، ادامه داد: در بحث تولید محتوا جهاددانشگاهی پیش قدم شود و کار را در زمینه تولید دروسی که در حال تدریس در مراکز علمی کاربردی است آغاز کند. ما آمادگی داریم و ترجیح می‌دهیم در بحث تولید محتوا جهاددانشگاهی ورود کند و ما نیز حمایت می‌کنیم.

وی در پایان گفت: 382 همایش و استارت آپ، 154 نمایشگاه و 738 کارگاه توسط مراکز نوآور در سال‌های 98 و 99 برگزار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.