• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۱
  • GMT 06:21

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۱
  • GMT 06:21

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

پیربکران؛ عمارت شیخ‌المشایخ

پیمان شاه‌سنایی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۷

عمارت پیربکران که به بقعه پیربکران نیز معروف است، یکی از بناهای به‌جامانده از قرن هفتم هجری و مربوط به دوره حکومت ایلخانان است که به سبک آذری بنا شده و در شهر تاریخی پیربکران، یکی از شهرهای شهرستان فلاورجان در استان اصفهان قرار دارد. «محمد بن بکران» یکی از شخصیت‌های عرفانی این منطقه بود که بیش از ۷۵۰ سال قبل در این مکان زندگی و تدریس می‌کرد و پس از فوت در همین مکان به خاک سپرده شد، در نهایت مقبره آن، به بقعه‌ای متبرکه تبدیل شد و تا حدود ۸۰ سال قبل محل زیارت بسیاری از زائران منطقه و حتی خارج از منطقه بوده است.

قدیمی‌ترین بخش این بنا یعنی «چله‌خانه» که در زمان ساخت اولیه با خشت ساخته شده بود، در چند دورۀ مختلف مرمت شده است. برای ساختِ مقبرۀ پیربکران، تمام مصالح رایج در معماری ایرانی در آن به‌کار رفته است. از دیگر شاخصه‌های مهم بقعه پیر بکران، وجودِ همۀ شاخصه‌های معماری دوره اسلامی در این بنا و انواع تزئینات گچ‌بری، کاشی‌کاری، نقاشی و تزئینات سنگی است. این بقعه در دامنه کوهی به نام «کوه موسی» قرار دارد که در جنوبِ آن یک معدن سنگ آهک با سابقۀ حدود ۶۰ سال فعالیت در این منطقه است.

حافظ کریمیان، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان دربارۀ وضعیت این بنا می‌گوید: «مهم‌ترین آسیب وارده به عمارت پیر بکران به دلیل انفجارهایی است که برای استخراج سنگ‌آهک در معدن انجام می‌شود و هرچه مرمت کنیم وقتی منبع آسیب قطع نشود، عملاً بی‌فایده است، بنابراین باید منبع لرزش‌ها از بین برود. این بنا در دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • عمارت پیربکران نیز یکی از بناهای شاخص در معماری دوره اسلامی و بنایی ۳ طبقه است که ۲ طبقۀ آن از سنگ و یک طبقه از آجر ساخته‌شده است.
  • در عمارت پیر بکران تمام مصالح رایج در معماری ایران به‌کاررفته و علاوه بر سنگ و آجر از چوب و خشت نیز استفاده شده است.
  • مهم‌ترین آسیب وارده به عمارت پیر بکران به دلیل انفجارهایی است که برای استخراج سنگ‌آهک در معدن انجام می‌شود.
  • عمارت پیربکران نیز یکی از بناهای شاخص در معماری دوره اسلامی و بنایی ۳ طبقه است که ۲ طبقه‌ی آن از سنگ و یک طبقه از آجر ساخته‌شده است.
  • در جنوب محوطه عمارت پیر بکران، معدنی وجود دارد و تقریباً نزدیک به ۶۰ سال است که در اینجا استخراج معدن انجام می‌شود و به دلیل انفجارهایی که از سوی شرکت تهیه مواد برای استخراج سنگ‌آهک از این معدن صورت می‌گیرد آسیب‌های زیادی به این عمارت وارد کرده است.
  • سنگ‌قبر محمد بن بکران بسیار نفیس است و کتیبه‌های متعددی روی آن دیده می‌شود. روی این سنگ‌قبر صلوات کبیره و نام محمد بن بکران و القاب او تکرار شده و دقیقاً روی این سنگ نیز اشاره‌شده که محمد بن بکران سه‌شنبه روز دهم ربیع‌الاول سال ۷۰۳ هجری قمری دار فانی را وداع گفته است.
  • محراب نفیس و بسیار زیبای عمارت محمد بن بکران که در دنیای اسلام بی‌نظیر است نزدیک به ۷ متر ارتفاع دارد و از دو بخش نقوش و کتیبه‌ها تشکیل‌شده که آیت‌الکرسی و آیه یک تا ۸ سوره الانسان با خط‌های ثلث و کوفی در این محراب نوشته‌شده است. جنس محراب از گچ است و در آن نقوش بسیار زیبای گچ‌بری با تکنیک‌های مختلفی به‌کاررفته که از شواهد موجود در آن می‌توان به استفاده از سه رنگ قرمز، سفید و آبی در آن اشاره کرد؛ البته متأسفانه بخش پایینی محراب در قرون گذشته از بین رفته است.
  • دیوار نویسی یکی از رسومات گذشته بوده است.
  • بخش عمده‌ای از تزئینات عمارت محمد بن بکران و شاید بیش از ۹۰ درصد آن، تزئیناتی وجود دارد که به نقوش مُهری یا توپی آجری معروف هستند که عمدتاً نقوش انتزاعی هستند، اما اسامی حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و نقوش گیاهی نیز دیده می‌شود و هزاران نقش با تنوع بسیار بر بدنه‌ای این عمارت نقش بسته است، این نقوش در بخش‌هایی از بنا علاوه بر اینکه سطر را مزین کرده‌اند از ترکیب آن‌ها کتیبه‌هایی نیز مثل لااله‌الاالله و الله‌اکبر و مانند آن‌ها ایجادشده است.
  • ورودی آرامگاه محمد بن بکران نیز دیوار مشبکی وجود دارد که بعد از فوت او ایجادشده و هدف این بوده است که ایوان کوچک را از ایوان بزرگ جدا کنند و ایوان کوچک را به محل دفن محمد بن بکران تبدیل کنند. سطح بیرونی این دیوار دارای تزئینات کاشی‌کاری بوده که بخش عمده‌ای از آن‌ها در گذر زمان از بین رفته و در قسمت سردر این ایوان نیز تزئینات گچی منقش به خط کوفی مشجر و بنایی وجود دارد.
  • بخش عمده‌ای از تزئینات عمارت محمد بن بکران و شاید بیش از ۹۰ درصد آن، تزئیناتی هستند که به نقوش مُهری یا توپی آجری معروف هستند که عمدتاً نقوش انتزاعی هستند، اما اسامی حضرت محمد و حضرت علی و نقوش گیاهی نیز دیده می‌شود و هزاران نقش با تنوع بسیار بر بدنه‌ای این عمارت نقش بسته است، این نقوش در بخش‌هایی از بنا علاوه بر اینکه سطر را مزین کرده‌اند از ترکیب آن‌ها کتیبه‌هایی نیز مثل لااله‌الاالله و الله‌اکبر و مانند آن‌ها ایجادشده است.
  • مکانی که محمد بن بکران انتخاب می‌کند نیز یکی از مکان‌های مقدس مشترک بین مسلمانان و کلیمیانِ آن زمان است و شواهدی وجود دارد که این ادعا را ثبات می‌کند، چراکه یکی از عناصر شاخص عمارت پیر بکران و شاید سنگ بنای این عمارت، سنگی است که روایت‌های مختلفی درباره آن مطرح است و حفره‌ای روی این سنگ وجود دارد که کلیمیان ساکن در این منطقه اعتقاددارند که این حفره جای پای حضرت الیاس است که از اینجا به آسمان عروج کرد.
  • بخش عمده‌ای از تزئینات عمارت محمد بن بکران و شاید بیش از ۹۰ درصد آن، تزئیناتی هستند که به نقوش مُهری یا توپی آجری معروف هستند که عمدتاً نقوش انتزاعی هستند، اما اسامی حضرت محمد و حضرت علی و نقوش گیاهی نیز دیده می‌شود و هزاران نقش با تنوع بسیار بر بدنه‌ای این عمارت نقش بسته است، این نقوش در بخش‌هایی از بنا علاوه بر اینکه سطر را مزین کرده‌اند از ترکیب آن‌ها کتیبه‌هایی نیز مثل لااله‌الاالله و الله‌اکبر و مانند آن‌ها ایجادشده است.
  • این بنا از سال ۱۳۱۰ شمسی محافظت شده است و مردم قبل از این زمان به نیت تبرک کاشی‌های مقبره را با خود می‌بردند.
  • در جنوب محوطه عمارت پیر بکران، معدنی وجود دارد و تقریباً نزدیک به ۶۰ سال است که در اینجا استخراج معدن انجام می‌شود و به دلیل انفجارهایی که از سوی شرکت تهیه مواد برای استخراج سنگ‌آهک از این معدن صورت می‌گیرد آسیب‌های زیادی به این عمارت وارد کرده است.
  • بخش عمده‌ای از تزئینات عمارت محمد بن بکران و شاید بیش از ۹۰ درصد آن، تزئیناتی هستند که به نقوش مُهری یا توپی آجری معروف هستند که عمدتاً نقوش انتزاعی هستند، اما اسامی حضرت محمد و حضرت علی و نقوش گیاهی نیز دیده می‌شود و هزاران نقش با تنوع بسیار بر بدنه‌ای این عمارت نقش بسته است، این نقوش در بخش‌هایی از بنا علاوه بر اینکه سطر را مزین کرده‌اند از ترکیب آن‌ها کتیبه‌هایی نیز مثل لااله‌الاالله و الله‌اکبر و مانند آن‌ها ایجادشده است.
  • بخش‌های مهم دیگر بنا دو کتیبه است که روبه روی‌هم در صحن عمارت وجود دارد و روی یکی از آن‌ها صلوات کبیره نقش بسته و کتیبه دوم معروف به اسماءالحسنی است. هردو کتیبه به خط کوفی بنایی نوشته‌شده است که صلوات کبیره کتیبه اول از صلوات بر حضرت محمد آغاز و به حضرت قائم ختم می‌شود و کتیبه دوم به صفات الله اختصاص پیداکرده است.
  • از بخش‌های مهم دیگر بنا دو کتیبه است که روبه روی‌هم در صحن عمارت وجود دارد و روی یکی از آن‌ها صلوات کبیره نقش بسته و کتیبه دوم معروف به اسماءالحسنی است. هردو کتیبه به خط کوفی بنایی نوشته‌شده است که صلوات کبیره کتیبه اول از صلوات بر حضرت محمد آغاز و به حضرت قائم ختم می‌شود و کتیبه دوم به صفات الله اختصاص پیداکرده است.
  • بخش عمده‌ای از تزئینات عمارت محمد بن بکران و شاید بیش از ۹۰ درصد آن، تزئیناتی هستند که به نقوش مُهری یا توپی آجری معروف هستند که عمدتاً نقوش انتزاعی هستند، اما اسامی حضرت محمد و حضرت علی و نقوش گیاهی نیز دیده می‌شود و هزاران نقش با تنوع بسیار بر بدنه‌ای این عمارت نقش بسته است، این نقوش در بخش‌هایی از بنا علاوه بر اینکه سطر را مزین کرده‌اند از ترکیب آن‌ها کتیبه‌هایی نیز مثل لااله‌الاالله و الله‌اکبر و مانند آن‌ها ایجادشده است.
  • محراب نفیس و بسیار زیبای عمارت محمد بن بکران که در دنیای اسلام بی‌نظیر است نزدیک به ۷ متر ارتفاع دارد و از دو بخش نقوش و کتیبه‌ها تشکیل‌شده که آیت‌الکرسی و آیه یک تا ۸ سوره الانسان با خط‌های ثلث و کوفی در این محراب نوشته‌شده است. جنس محراب از گچ است و در آن نقوش بسیار زیبای گچ‌بری با تکنیک‌های مختلفی به‌کاررفته که از شواهد موجود در آن می‌توان به استفاده از سه رنگ قرمز، سفید و آبی در آن اشاره کرد؛ البته متأسفانه بخش پایینی محراب در قرون گذشته از بین رفته است.
  • مهم‌ترین آسیب وارده به عمارت پیر بکران به دلیل انفجارهایی است که برای استخراج سنگ‌آهک در معدن انجام می‌شود.
  • روی سنگ‌قبر محمد بن بکران لایه‌ای از کاشی ایجاد شد، همچنین صلوات کبیره نیز روی این سنگ‌قبر حجاری‌شده که اثبات می‌کند محمد بن بکران شیعه دوازده‌امامی بوده است. در کنار سنگ‌قبر محمد بن بکران، قبر دیگری وجود دارد که ساده و بی‌آلایش است و نام و نشانی ندارد و ارتفاع آن نیز کمتر از قبر محمد بن بکران است که اما احتمال دارد قبر همسر پیر بکران باشد.
  • بخش عمده‌ای از تزئینات عمارت محمد بن بکران و شاید بیش از ۹۰ درصد آن، تزئیناتی هستند که به نقوش مُهری یا توپی آجری معروف هستند که عمدتاً نقوش انتزاعی هستند، اما اسامی حضرت محمد و حضرت علی و نقوش گیاهی نیز دیده می‌شود و هزاران نقش با تنوع بسیار بر بدنه‌ای این عمارت نقش بسته است، این نقوش در بخش‌هایی از بنا علاوه بر اینکه سطر را مزین کرده‌اند از ترکیب آن‌ها کتیبه‌هایی نیز مثل لااله‌الاالله و الله‌اکبر و مانند آن‌ها ایجادشده است.
  • یکی از اسامی مهم در عمارت محمد بن بکران نام محمدشاه نقاش است که در انتهای یکی از کتیبه‌های گچی عمارت دیده می‌شود و از شخصیت‌های تأثیرگذار آن زمان بوده است. متن این کتیبه‌ آیه یک تا ۸ سورة الانسان است و حدس زده می‌شود که محمدشاه نقاش بخش عمده‌ای تزئینات بنا را بعد از فوت محمد بن بکران به عهده داشته ولی اطلاعاتی در دسترس وجود ندارد که محراب گچی نیز توسط او ساخته‌شده یا خیر، اما تزئیناتی که در صحن عمارت به‌کار رفته منسوب به محمدشاه نقاش است.
  • برخی از کتیبه‌های گچ‌بری این بنا دارای تاریخ است و متن کتیبه‌ها عمدتاً به محمد بن بکران برمی‌گردد و تاریخ فوت و القاب او را ذکر می‌کند. بر اساس این کتیبه‌ها می‌توان نتیجه رفت که او شخصیتی بزرگ و درواقع شیخ‌المشایخ زمان خود بوده است و در این مکان زندگی و تدریس می‌کرد که بعد از فوت او به بنایی آرامگاهی تبدیل شد؛ ضمن اینکه بر اساس کتیبه‌های موجود، این مکان یک عمارت است و نه بقعه، اما به بقعه شهرت دارد.
  • روی سنگ‌قبر محمد بن بکران لایه‌ای از کاشی ایجاد شد، همچنین صلوات کبیره نیز روی این سنگ‌قبر حجاری‌شده که اثبات می‌کند محمد بن بکران شیعه دوازده‌امامی بوده است. در کنار سنگ‌قبر محمد بن بکران، قبر دیگری وجود دارد که ساده و بی‌آلایش است و نام و نشانی ندارد و ارتفاع آن نیز کمتر از قبر محمد بن بکران است که اما احتمال دارد قبر همسر پیر بکران باشد.
  • ورودی آرامگاه محمد بن بکران نیز دیوار مشبکی وجود دارد که بعد از فوت او ایجادشده و هدف این بوده است که ایوان کوچک را از ایوان بزرگ جدا کنند و ایوان کوچک را به محل دفن محمد بن بکران تبدیل کنند. سطح بیرونی این دیوار دارای تزئینات کاشی‌کاری بوده که بخش عمده‌ای از آن‌ها در گذر زمان از بین رفته و در قسمت سردر این ایوان نیز تزئینات گچی منقش به خط کوفی مشجر و بنایی وجود دارد.
  • عمارت پیربکران نیز یکی از بناهای شاخص در معماری دوره اسلامی و بنایی ۳ طبقه است که ۲ طبقۀ آن از سنگ و یک طبقه از آجر ساخته‌شده است.
  •  از بخش‌های مهم دیگر بنا دو کتیبه است که روبه روی‌هم در صحن عمارت وجود دارد و روی یکی از آن‌ها صلوات کبیره نقش بسته و کتیبه دوم معروف به اسماءالحسنی است. هردو کتیبه به خط کوفی بنایی نوشته‌شده است که صلوات کبیره کتیبه اول از صلوات بر حضرت محمد آغاز و به حضرت قائم ختم می‌شود و کتیبه دوم به صفات الله اختصاص پیداکرده است.
  • عمارت پیربکران نیز یکی از بناهای شاخص در معماری دوره اسلامی و بنایی ۳ طبقه است که ۲ طبقۀ آن از سنگ و یک طبقه از آجر ساخته‌شده است.
  • در جنوب محوطه عمارت پیر بکران، معدنی وجود دارد و تقریباً نزدیک به ۶۰ سال است که در اینجا استخراج معدن انجام می‌شود و به دلیل انفجارهایی که از سوی شرکت تهیه مواد برای استخراج سنگ‌آهک از این معدن صورت می‌گیرد آسیب‌های زیادی به این عمارت وارد کرده است.
  • اولین کتیبه مهم عمارت پیر بکران در انتهای ورودی جنوب شرقی عمارت نصب‌شده و متن آن چنین است «هذا عمارت المبارک شیخ‌المشایخ محمد بن بکران سنه ثلث و سبعمائه»
  • در عمارت پیر بکران تمام مصالح رایج در معماری ایران به‌کاررفته و علاوه بر سنگ و آجر از چوب و خشت نیز استفاده‌شده است.
  • اولین کتیبه مهم عمارت پیر بکران در انتهای ورودی جنوب شرقی عمارت نصب‌شده و متن آن چنین است «هذا عمارت المبارک شیخ‌المشایخ محمد بن بکران سنه ثلث و سبعمائه»
  • طح داخلی چله‌خانه از تزئینات گچ‌بری و نقاشی تشکیل‌شده و مطالعات انجام‌شده این موضوع را ثابت کرده که بعد از فوت محمد بن بکران در سطح داخلی چله‌خانه تصویری از بهشت نقاشی می‌شود که این موضع را یادآوری می‌کند که محمد بن بکران در بهشت آرام‌گرفته و تجسمی از زندگی بعد از مرگ او را در این فضا ایجاد کرده است.
  • در جنوب محوطه عمارت پیر بکران، معدنی وجود دارد و تقریباً نزدیک به ۶۰ سال است که در اینجا استخراج معدن انجام می‌شود و به دلیل انفجارهایی که از سوی شرکت تهیه مواد برای استخراج سنگ‌آهک از این معدن صورت می‌گیرد آسیب‌های زیادی به این عمارت وارد کرده است.
  • در جنوب محوطه عمارت پیر بکران، معدنی وجود دارد و تقریباً نزدیک به ۶۰ سال است که در اینجا استخراج معدن انجام می‌شود و به دلیل انفجارهایی که از سوی شرکت تهیه مواد برای استخراج سنگ‌آهک از این معدن صورت می‌گیرد آسیب‌های زیادی به این عمارت وارد کرده است.
  • از بخش‌های مهم دیگر بنا دو کتیبه است که روبه روی‌هم در صحن عمارت وجود دارد و روی یکی از آن‌ها صلوات کبیره نقش بسته و کتیبه دوم معروف به اسماءالحسنی است. هردو کتیبه به خط کوفی بنایی نوشته‌شده است که صلوات کبیره کتیبه اول از صلوات بر حضرت محمد آغاز و به حضرت قائم ختم می‌شود و کتیبه دوم به صفات الله اختصاص پیداکرده است.
  • کتیبه اتاق آرامگاه یا روضه‌ی محمد بن بکران نیز به خط ثلث است و شامل این عبارت است که «بسم‌الله الرحمن الرحیم هذا روضه المقدسه الشیخ‌المشایخ المسلمین قدرت الارباب المحققین. مهیم شریعه کاشف بالاسرار واقف به آثار الالوهیه حجه الحق علی الخلق محمد بن بکران سنه ثلث و سبعمائه» داخل این کتیبه که ابعاد بزرگی دارد کتیبه کوچک‌تری وجود دارد که به کتیبه بچه معروف است و ته رنگ قرمز دارد و در آن آیت‌الکرسی دیده می‌شود.
  • در جنوب محوطه عمارت پیر بکران، معدنی وجود دارد و تقریباً نزدیک به ۶۰ سال است که در اینجا استخراج معدن انجام می‌شود و به دلیل انفجارهایی که از سوی شرکت تهیه مواد برای استخراج سنگ‌آهک از این معدن صورت می‌گیرد آسیب‌های زیادی به این عمارت وارد کرده است.
  • برخی از کتیبه‌های گچ‌بری این بنا دارای تاریخ است و متن کتیبه‌ها عمدتاً به محمد بن بکران برمی‌گردد و تاریخ فوت و القاب او را ذکر می‌کند. بر اساس این کتیبه‌ها می‌توان نتیجه رفت که او شخصیتی بزرگ و درواقع شیخ‌المشایخ زمان خود بوده است و در این مکان زندگی و تدریس می‌کرد که بعد از فوت او به بنایی آرامگاهی تبدیل شد؛ ضمن اینکه بر اساس کتیبه‌های موجود، این مکان یک عمارت است و نه بقعه، اما به بقعه شهرت دارد.
  • تاق معروف به چله‌خانه محمد بن بکران نیز توضیح می‌دهد: این بخش از بنا از خشت ساخته‌شده و درواقع یک چهارطاقی است که با چهارطاقی‌های قبل از اسلام تفاوت‌هایی دارد، اما به لحاظ فرم و شکل بسیار شبیه به آن‌ها است و گفته می‌شود که محل عبادت و راز و نیاز محمد بن بکران بوده است.
  • بخش عمده‌ای از تزئینات عمارت محمد بن بکران و شاید بیش از ۹۰ درصد آن، تزئیناتی هستند که به نقوش مُهری یا توپی آجری معروف هستند که عمدتاً نقوش انتزاعی هستند، اما اسامی حضرت محمد و حضرت علی و نقوش گیاهی نیز دیده می‌شود و هزاران نقش با تنوع بسیار بر بدنه‌ای این عمارت نقش بسته است، این نقوش در بخش‌هایی از بنا علاوه بر اینکه سطر را مزین کرده‌اند از ترکیب آن‌ها کتیبه‌هایی نیز مثل لااله‌الاالله و الله‌اکبر و مانند آن‌ها ایجادشده است.
  • تاق معروف به چله‌خانه محمد بن بکران نیز توضیح می‌دهد: این بخش از بنا از خشت ساخته‌شده و درواقع یک چهارطاقی است که با چهارطاقی‌های قبل از اسلام تفاوت‌هایی دارد، اما به لحاظ فرم و شکل بسیار شبیه به آن‌ها است و گفته می‌شود که محل عبادت و راز و نیاز محمد بن بکران بوده است.
  • از بخش‌های مهم دیگر بنا دو کتیبه است که روبه روی‌هم در صحن عمارت وجود دارد و روی یکی از آن‌ها صلوات کبیره نقش بسته و کتیبه دوم معروف به اسماءالحسنی است. هردو کتیبه به خط کوفی بنایی نوشته‌شده است که صلوات کبیره کتیبه اول از صلوات بر حضرت محمد آغاز و به حضرت قائم ختم می‌شود و کتیبه دوم به صفات الله اختصاص پیداکرده است.
  • دبیر بهنام افشاری
  • پیربکران، عمارت شیخ‌المشایخ
  • اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان
  • شهر تاریخی پیربکران
  • محمد بن بکران
  • بقعه پیربکران
  • استانی-عکس
  • مخابرات
  • مدیران خودرو

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved