• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8502-02301

سومين روز ارشاد پليس و چهره‌اي كه دگرگون شد سردارطلايي:تذكر و برخورد پليس فقط با مانكنها بوده است يك مسوول:هيچ دستگاه اجرايي نوع لباس را به مردم تحميل نمي‌كند

سومين روز ارشاد پليس و چهره‌اي كه دگرگون شد
سردارطلايي:تذكر و برخورد پليس فقط با مانكنها بوده است
يك مسوول:هيچ دستگاه اجرايي نوع لباس را به مردم تحميل نمي‌كند

با آغاز به كار گشتهاي ارشادي پليس تهران بزرگ كه ديروز، دومين روز فعاليت خود را پشت سر گذاشتند، شماري از مانتوفروشي‌ها، مانتوهاي بلند را جايگزين مانتوهاي تنگ، كوتاه و اسپرت كردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايسنا ابوالقاسم شيرازي، رييس اتحاديه صنف توليدكنندگان پوشاك تهران، مروتي، نايب رييس اين اتحاديه و سرهنگ فشمي، مديركل اماكن نيروي انتظامي تهران بزرگ، عصر روز دوشنبه و همزمان با دومين روز فعاليت گشتهاي ارشاد پليس تهران بزرگ، در تعدادي از مانتوفروشي‌هاي ميدان هفت تير حاضر شده و به گفت‌و‌گو با خبرنگاران پرداختند.

ابوالقاسم شيرازي، رييس اتحاديه صنف توليد كنندگان پوشاك تهران كه در يكي از مانتوفروشي‌هاي ضلع شرقي ميدان حضور يافته بود، به مانتوهاي موجود در فروشگاه اشاره كرد و گفت: اين مانتوها با طرح و اندازه مورد نظر دختران و زنان توليد شده است.

وي افزود: طي بازديدهاي صورت گرفته كارشناسان اتحاديه صنف توليد كنندگان پوشاك تهران مشخص شد كه تمايل افراد به سوي مانتوهاي اسلامي بيشتر شده است، در نتيجه صاحبان اين فروشگاهها با توجه به تقاضاي شهروندان، اقدام به توليد و عرضه اين نوع از مانتوها كرده‌اند.

شيرازي اين نكته را هم اضافه كرد كه صاحبان اين فروشگاهها نيز جهت توليد مانتوهاي مناسب، طي تماسهاي خود با اتحاديه صنف پوشاك اندازه‌هاي استاندارد مانتوها را خواستار شدند.

به گفته رييس اتحاديه صنف توليدكنندگان پوشاك تهران، طراحي مانتوهاي جديد بايد به گونه‌اي باشد كه برجستگي‌هاي بدن پنهان شده و از نظر اندازه، بلندتر از مانتوهاي قبلي باشد، اين مساله شامل سايز شلوارها هم مي‌شود.

شيرازي با اشاره به اين كه تاكنون چيزي به عنوان دستورالعمل جهت تغيير در عرضه لباسها از سوي اتحاديه صادر نشده است خاطرنشان كرد: اين طرح تنها در پي استقبال و تقاضاي مردم از حدود يك ماه پيش اجرا شده و هيچ ارتباطي به فرا رسيدن فصل تابستان و ... ندارد؛ چراكه هدف، فرهنگسازي است.

وي با بيان اين كه اين نوع رويكرد بر قيمت مانتوها و كسادي بازار بدليل انباشته شدن مانتوهاي تنگ و كوتاه تاثيري نخواهد داشت، عنوان كرد: توليد همواره وجود داشته و تابع عرضه و تقاضاست، در اين ميان قيمت مانتوهاي بلند نيز بر حسب ميزان پارچه مصرفي خواهد بود.

رييس اتحاديه صنف توليد كنندگان پوشاك تهران با تاكيد بر اين كه تغييرات صورت گرفته در پي فشار و اجبار نيروي انتظامي نبوده است، تصريح كرد: هيچ گونه اجباري به فروشندگان براي عرضه مانتوهاي بلند صورت نگرفته است.

به گفته وي اكثر مانتوهاي اسپرت تنگ و كوتاه وارداتي بوده و پيش از اين طراحي مانتوها بر اساس فرهنگ ايراني و اسلامي نبوده است. اما خوشبختانه در پي تغييرات صورت گرفته، مسوولان ذيربط بر استفاده از مدهاي اسلامي و ايراني تاكيد كرده و اقداماتي نيز در دست انجام دارند؛ چرا كه طرح‌هاي جديد ارائه شده از سوي اتحاديه صنف پوشاك به گونه‌اي است كه پس از توليد حتي مي‌توانند به كشورهاي اسلامي و عربي نيز صادر شود.

شيرازي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه در خصوص تغيير سريع مدل مانتوها در فروشگاهها سوال مي‌كرد، تاكيد كرد: قريب به اتفاق مانتو فروشي‌ها، مانتوهاي آزاد و بلند عرضه كرده و اين مسأله در يك شب اتفاق نيفتاده است؛ زيرا اقدامات فرهنگي از مدتها پيش انجام شده و هم اكنون در حال اجراست.

رييس اتحاديه صنف توليدكنندگان پوشاك تهران با اشاره به وجود حدود 15 هزار واحد صنفي و فروشگاه مانتو فروشي در سطح شهر تهران اذعان داشت: تمامي واحدهاي صنفي پوشاك در تهران تحت پوشش‌ اتحاديه صنف توليدكنندگان پوشاك هستند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر ميدان هفت تير يكي از شاخص‌ترين و بارزترين مراكز فروش مانتو در سطح شهر است گفت: در كشور ما واحدهاي عرضه كننده پوشاك، بيش از حد استانداردهاي جهاني است كه خود اين مسأله موجب كسادي در بازار و عرضه زياد پوشاك مي‌شود؛ چراكه در صورت وجود اصناف بيش از نياز، قيمت اجناس هم بالا رفته و يكنوع ركود بازار را فرا خواهد گرفت.

شيرازي با تاكيد بر اين كه مردم خود بايد از ميان پوشاك عرضه شده دست به انتخاب بزنند افزود: مسأله انتخاب پوشاك به فرهنگسازي باز مي‌گردد.

وي نقش اتحاديه صنف پوشاك را ارائه طرحهاي ايراني و رعايت استانداردهاي توليد پوشاك عنوان كرد و گفت: طراحان پوشاك تحت پوشش اتحاديه صنف پوشاك نبوده و داراي انجمن صنفي جداگانه‌اي هستند.

رييس اتحاديه صنف توليد كنندگان پوشاك تهران تصريح كرد: هيچ دستگاه اجرايي به مردم تحميل نمي‌كند كه از چه نوع لباسي استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار ايسنا در حاليكه شيرازي، بر عدم برخورد اتحاديه پوشاك با عرضه‌كنندگان مانتوهاي خلاف عرف و نامناسب تاكيد مي‌كرد، دولتي، نايب رييس اتحاديه صنف توليد كنندگان پوشاك تهران نيز در اين زمينه از صدور اخطاريه به عرضه‌كنندگان متخلف خبر داد و به خبرنگار ايسنا گفت: در صورت عرضه مانتوهاي نامناسب، اتحاديه به اصناف اخطار داده و در صورت نياز حتي اقدام به پلمپ آنها خواهد كرد؛ چرا كه تاكيد بر رعايت ضوابط فرهنگي است.

وي با بيان اين كه در مدت زماني حدودا يكماهه، برخي اقدامات فرهنگي صورت گرفته است، افزود: مردم نيز رويكردشان در استفاده از مانتوها تغيير كرده است.

نايب رييس اتحاديه صنف توليدكنندگان پوشاك تهران با تاكيد بر اين كه در جامعه ما تمامي زنان و دختران از قامت يكساني برخوردار نيستند، خاطرنشان كرد: در اين ميان مسأله مهم مصرف و خريد مانتو بر اساس اندازه‌هاي واقعي افراد است؛ چرا كه در حال حاضر مشاهده مي‌شود افرادي با قامتهاي بزرگتر اقدام به خريد مانتوهايي با اندازه‌هاي كوچكتر مي‌كنند.

به گفته مروتي، نظارت بر واحدهاي پوشاك و فروشگاهها از پيش وجود داشته اما در حال حاضر با توجه به شرايط بوجود آمده افزايش يافته و جدي‌تر شده است.

وي معتقد است مصرف‌كنندگان مانتوهاي نامناسب در اقليت‌ هستند.

از سوي ديگر مدير فروشگاه يكي از مانتوفروشي‌هاي ميدان هفت تير كه فروشگاهش مورد بازديد مسؤولان قرار گرفته بود، با بيان اين كه فروشندگان جهت جلوگيري از ايجاد مشكلات، اقدام به جمع‌آوري مانتوهاي نامناسب، تنگ و كوتاه كرده‌اند، افزود: مسأله تمايل عده‌اي از افراد به برخي مانتوهاي كوتاه، در كوتاه مدت قابل حل است، چراكه زمانيكه مصرف‌كننده مي‌داند كه ديگر حق استفاده از اين نوع پوشاك را ندارد مسلما از مانتوهاي بلند و گشاد استفاده مي‌كند.

وي گفت: ما بر اساس خواسته‌هاي مردم اقدام به تغيير رويكرد كرده‌ايم.

فروشنده‌اي هم در خصوص جايگزيني مانتوهاي بلند و جمع‌آوري مانتوهاي كوتاه گفت: طي اعلام مدير فروشگاه كه چند روز پيش صورت گرفت، تمامي مانتوهاي اسپرت تنگ و كوتاه جمع‌آوري شده و مانتوهاي بلند و گشاد جاي آنها را گرفتند.

در حالي كه مسوولان اتحاديه صنف پوشاك تهران مشغول بازديد از تعدادي از فروشگاههاي مانتو در ميدان هفت تير بودند، تعدادي پليس زن نيز از گشتهاي ارشادي پليس به ميان عابران آمدند و اقدام به تذكردهي به دختران و زناني كردند كه حجاب آنها كامل نبود.

يكي از ماموران انتظامي مستقر در محل به ايسنا گفت: هيچ دستوري براي برخورد با افراد نداريم و تنها موظف به دادن تذكر هستيم.

تذكر، فقط به مانكن‌ها

در حاليكه سه روز از آغاز فعاليت گشت‌هاي ارشاد در برخورد با ناامن كنندگان اجتماعي در پايتخت مي‌گذرد، فرمانده انتظامي تهران بزرگ هم از برخورد با ماموران پليسي كه در مواجهه با شهروندان بدرفتاري مي‌كنند، خبر داد.

سردار مرتضي طلايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اينكه تا كنون در راستاي فعاليت گشت‌هاي ارشاد با هيچ موردي برخورد نكرده‌ايم كه منجر به بازداشت و ارجاع به دادگاه شود، گفت: اين در حاليست كه در صورت ارجاع فرد به دادگاه، مبالغ جريمه نقدي مورد پرداخت از سوي دادگاه مشخص خواهد شد و اين موضوع ربطي به پليس ندارد.

وي در ادامه با اشاره به اين كه ماموارن پليس ارشاد بيشتر در تفرجگاهها و مراكز شلوغ شهر از جمله مراكز خريد گشت‌زني مي‌كنند، افزود: طي سه روز اخير تنها به افرادي تذكر داده شده و يا برخورد صورت گرفته كه به شكل مانكن به خيابانها آمده‌اند.

فرمانده انتظامي تهران بزرگ اضافه كرد: برخي از اين افراد فريب خورده‌هايي هستند كه از كساني كه مي‌خواهند مد را در جامعه گسترش دهند، خط مي‌گيرند و بعضا براي اين كار پول نيز دريافت مي‌كنند.

سردار طلايي با بيان اين كه هدف پليس، برخورد با زنان خياباني بوده كه اين امر مورد استقبال شهروندان نيز قرار گرفته است، به ايسنا گفت: مردم بايد بدانند كه اقدامات پليس در راستاي تأمين امنيت آنها است.

فرمانده انتظامي تهران بزرگ افزود: با حمايتي كه از سوي مسؤولان ذيربط صورت گرفته و چارچوب‌هايي كه از سوي دولت مشخص شده، اميد است كه اين روند، مثبت باشد و جوانان در عين آزادي و حفظ حقوق شهروندي و شخصيتشان در كنار هم و در كنار پليس زندگي كنند.

ميدان ونك، آغاز تذكرات گشتهاي ارشاد به برخي دختران و زنان

زنان پليس يگان ارشادي تهران بزرگ پس از دريافت آخرين دستورات و تاكيدات فرمانده انتظامي تهرن بزرگ بر خط قرمزهاي تعيين شده، در محل مستقر شدند و با مشاهده زنان و دختران جواني كه حجابشان كامل يا آرايش صورتشان متناسب با عرف جامعه نبود، به آنها نزديك شده و در حاليكه كاورهاي نصب شده بر روي لباسشان لفظ ارشاد را يدك مي‌كشيد، اولين گفت‌و گوهاي ارشادي را آغاز كردند.

سردار طلايي، رييس پليس پايتخت به همه ماموران يگان ويژه‌اش تاكيد كرده بود كه مطلقا وارد حريم خصوصي افراد نشده و به هيچ وجه برخورد قهرآميز نداشته باشيد. چون هدف اصلي از اجراي اين طرح، بازدارندگي جامعه از مسايل آسيب‌رسان به امنيت اجتماعي و برخورد با ناامن‌ كنندگان اجتماعي است.

وي به خبرنگاران هم گفته بود: حوزه مأموريت اين واحدها مربوط به اقدامات آموزشي و فرهنگي مبتني بر اخلاق و جلب توجه افراد جامعه در خصوص رعايت هنجارها و ارزش‌هاي اجتماعي است. اگر عدم رعايت قوانين در پوشش بانوان به مرحله‌اي برسد كه با تذكر و ارشاد ماموران نيروي انتظامي حل نشود، در اين حالت پليس بدليل نقض صريح قانون به منظور برخورد قانوني با بي‌حجابي و يا بدحجابي وارد عمل مي‌شود.

سردار طلايي به جامعه اطمينان داد  كه پليس نه تنها به دنبال خورد با جامعه نيست بلكه تنها هدفش ارتقاء سلامتي و امنيت جامعه است و در اين راستا همه ماموران بايد با دوستي، احترام، حفظ كرامت و شخصيت افراد اقدام به اعلام عمومي كرده و با حسن اخلاق، به اعضاي جامعه، رعايت هنجارها را آموزش دهند.

وي اضافه كرد: ماموران ارشاد كننده چنانچه با برخوردهاي ناهنجار مواجه شدند، تنها مي‌توانند بر اساس تعاريف قانوني با اين دسته از افراد رفتار كنند و در اين رابطه نبايد طوري وارد عمل شوند كه حساسيت جامعه برانگيخته شود.

سلام، دختر قشنگم! ‌برازنده شما نيست با اين وضع ظاهري در ملاء عام ظاهر شويد؛ خواهش مي‌كنم حجابتان را رعايت كنيد!

در حالي كه برخي پيش‌بيني‌ها حاكي از آن بود كه دختران جوان نسبت به اين ارشادات، برخورد‌هاي اعتراض‌آميز از خود نشان دهند، واقعيت غير از اين بود و مواجهه پليس و دختران و زنان بدحجاب، تنها به تذكر ختم شد...

نگرانم...

به گزارش ايسنا يك دانشجوي ارتباطات اجتماعي كه شاهد مواجهه ماموران ارشادي پليس با افراد بدحجاب بود، گفت: تنها زماني مي‌توان به نتيجه قابل قبولي در خصوص نوع مناسب پوشش دختران و زنان دست يافت كه موضوع ريشه‌يابي شده و بررسي كارشناسانه علل گرايش دختران به اين نوع پوشش مورد بررسي قرار گيرد.  جوان 23  ساله‌اي نيز با بيان اينكه برخورد پليس با مقوله‌اي بد حجابي بايد در راستاي مقابله با هنجار شكنان اصلي اجتماع باشد خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي بايد با عاملان اصلي توزيع اين نوع پوشش‌ها برخورد كند چرا كه دختران جوان همواره پوشاك مورد نياز خود را از فروشگاه‌هاي سطح شهر خريداري مي‌كنند، از اين رو پليس بايد با توليد و توزيع كنندگان مانتو‌هاي تنگ، كوتاه و خلاف عرف برخورد كند نه با مصرف كنندگان، در اين صورت مطمئنا شاهد كاهش آسيب‌هاي اجتماعي نيز خواهيم بود...

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha