• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95012409859

توافق هسته‌ای، آمریکا را در موضعی سخت قرار داده است

توافق هسته‌ای، آمریکا را در موضعی سخت قرار داده است

کابینه اوباما در مخمصه توافق هسته‌ای با ایران گرفتار شده است.

کابینه اوباما در مخمصه توافق هسته‌ای با ایران گرفتار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آسوشیتدپرس در مقاله‌ای نوشت در حالی که کابینه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به دنبال اجرا، محافظت و تقویت توافق هسته‌ای تاریخی است که در مذاکره با ایران آن را به دست آورد، این کابینه با انتقاداتی از سوی همه طرف‌ها از جمله ایران، اروپا، آسیا، خاورمیانه و لازم به ذکر نیست که کنگره شامل آن دسته از افرادی که حامی توافق هسته‌ای بودند، رو به رو شده است.

مشتاق به این که توافق هسته‌ای موفق و عصری جدید در رابطه ایران و ایالات متحده بخشی از میراث رییس‌جمهور باراک اوباما شود، کابینه درست همان‌موقع که آمریکایی‌ها را از تجارت با ایران منع می‌کرد، خود را مشوق تجارت خارجی با ایران دید. این تلاش‌ها با این واقیت که ایالات متحده به محکوم و تنبیه کردن اقدامات ایرانیان در حوزه‌های غیرهسته‌ای مانند حمایت از تروریسم و ستیزه‌جویی با اسراییل ادامه می‌دهد، پیچیده می‌شود.

طبق قوانین هسته‌ای که در ماه ژانویه اجرایی شد، ایران در ازای میلیاردها دلار پول رفع تحریم‌ها، برنامه‌ هسته‌ای‌اش را کاهش داد. ایران تا به امروز به تعهدات خود عمل کرده است.

با این حال ایران می‌گوید این امتیاز اقتصادی به دلیل باقی‌ماندن جرایم اقتصادی ایالات متحده برای دیگر رفتارهایش کافی نیست و نیز برخی مقامات آمریکایی تهدید کرده‌اند که یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی اوباما را کنار می‌گذارند.

دولت‌های آسیایی و اروپایی و شرکت‌ها و بانک‌ها نسبت به تجارت با ایران که در حال حاضر قانونی شده به دلیل بلاتکلیفی تحریم‌های باقی مانده دچار تردید هستند. آن‌ها درباره آن چه که قوانین کنونی ایالات متحده و مقررات مالی اجازه انجام آن را می‌دهد خواستار توضیحی مکتوب هستند. در اصل آن‌ها تعهدی را می‌خواستند که ایالات متحده به دلیل تحریم‌هایی که ایران را در می‌گیرد، آن‌ها را تعقیب قضایی یا جریمه نخواهد کرد.

چیزی که به اضطراب آن‌ها می‌افزاید انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده است که در آن جمهوری‌خواهان قول داده‌اند که توافق هسته‌ای را پاره می‌کنند.

در همین حال، اسراییل، حامیانش و کشورهای عربی به شدت نسبت به تداوم آزمایش موشک‌های بالستیک ایران و نیز حمایت ادامه‌دارش از گروه حزب‌الله لبنان، دولت بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه و شورشیان حوثی یمن اعتراض می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند که ایران خطرناک‌تر از همیشه شده است. بسیاری از اعضای کنگره موافق هستند و درخواست تحریم‌های جدید را دارند. با این که کابینه می‌گوید شدیداً مخالف آزمایش‌های موشکی ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات‌ کننده در سراسر خاورمیانه است، اما تأکید دارد که توافق ایران، ایران را بی‌خطر کرده است. مقامات ایالات متحده اظهار کردند هزینه کناره‌گیری از توافق هسته‌ای بی‌ثبات‌کننده و تهدیدی بزرگ خواهد بود.

اوباما و دستیاران امنیت ملی‌اش این که به ایران اجازه دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده یا دسترسی مستقیم به دلارهای آمریکا را داده‌ا‌ند را رد کرده‌اند. اما آن‌ها در حال بررسی چگونگی واکنش به شکایات ایران و درخواست‌های اروپاییان و آسیایی‌ها نسبت به شفافیت قوانین مالی هستند.

جک لو، وزیر خزانه‌داری و جان کری، وزیر خارجه که توافق هسته‌ای را مذاکره کرد، استدلال می‌کنند که کابینه باید از متن و روح رفع تحریم‌ها تبعیت کند. آن‌ها می‌گویند ایران به تعهداتش عمل کرده و باید از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود. حتی اگر تهران به دیگر فعالیت‌های قابل‌ اعتراض خود ادامه دهد. آن‌ها راه را برای رفع تحریم‌های بیش‌تر باز کرده‌اند عمدتاً تا آن‌جایی که به فعالیت‌های تجاری خارجی با ایران مرتبط می‌شود.

قانون‌گذاران ایالات متحده که بسیاری از آنان مخالف توافق هسته‌ای بوده‌اند برای جلوگیری از آن چه که آن‌ها تندروی کابینه می‌خوانند اقدام کرده‌اند. این تندروی پیشنهاد تسهیل قوانین مرتبط با استفاده از دلار در تبادل ارز کشور سوم در حمایت از توافق هسته‌ای با ایران است. مقامات کابینه می‌گویند چنین تسهیلی غیرضروری است زیرا اجازه انجام چنین معاملاتی داده شده است. با این حال این پیشنهاد تغییر کنگره را عصبانی کرده است.

با وجود این بلاتکلیفی کابینه تاکنون از بیان این‌که چه کاری برای رفع ابهامات انجام خواهد داد سرباز زده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha