• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۲۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403022014527
  • خبرنگار : 71244

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

نحوه برگزاری امتحانات نهایی و تصحیح اوراق دانش‌آموزان با تشکیل «سازمان ملی سنجش»

نحوه برگزاری امتحانات نهایی و تصحیح اوراق دانش‌آموزان با تشکیل «سازمان ملی سنجش»

با تشکیل «سازمان ملی سنجش» مقرر شده تمامی آزمون‌های سراسری از آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش تا ورودی دانشگاه‌ها، استخدامی و صلاحیت حرفه‌ای به این سازمان‌ جدیدالتاسیس واگذار شود که در آستانه برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در خصوص نحوه برگزاری امتحانات و تصحیح اوراق دانش‌آموزان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش تشکیل سازمان ملی سنجش را تصویب کرد که بر اساس آن، سازمان سنجش از وزارت علوم جدا و به سازمانی مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور تبدیل شد. وظیفه این سازمان جدید در دو حوزه ارزشیابی ورود داوطلبان و ارزشیابی و کارآیی نظام آموزشی تعریف و مقرر شده تمامی آزمون‌های سراسری از آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش تا ورودی دانشگاه‌ها، استخدامی و صلاحیت حرفه‌ای به این سازمان‌ جدیدالتاسیس واگذار شده است.

این در حالیست که با نزدیک شدن به فصل امتحانات دانش‌آموزان بالاخص دوازدهمی‌ها ـ که سال تحصیلی حساسی را به جهت شرکت در آزمونهای نهایی و کنکور سراسری پشت سر می‌گذارند ـ زمزمه‌هایی از نگرانیها در خصوص نحوه طراحی سوالات آزمون نهایی، تصحیح اوراق امتحانی و ... به گوش می‌رسد که محسن زارعی رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید: 

زارعی گفت: برگزاری آزمون نهایی در وزارت آموزش و پرورش از  طراحی تا اجرا و تصحیح اوراق امتحانی با همکاری معلمان صورت می‌گیرد. در سال گذشته ۴۸ هزار فرهنگی به عنوان مصحح مشارکت داشتند و بالغ بر ۲۳ میلیون پاسخ برگ تصحیح شد؛ حال اینکه هر مجموعه دیگری قصد داشته باشد این کار را انجام دهد، باز هم نیازمند حضور و رجوع به همکاران وزارت آموزش و پرورش است.

وی ضمن یاد آوری اینکه برگزاری تمام الکترونیک آزمونهای نهایی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، اشاره‌ای به مصوبه هیات وزیران در این باره داشت که بر اساس آن مقرر شده است تا سال ۱۴۰۷ مراکز آزمون استاندارد تمام الکترونیک در همه مناطق آموزشی کشور راه اندازی شود و اظهار کرد: البته این امر نیاز به ایجاد زیرساخت و بسترهای مربوطه دارد و در این صورت ممکن است تا آن سال (۱۴۰۷) تصحیح تمام الکترونیک اوراق امتحانی نیز انجام شود؛ اما در بخش طراحی و اجرا نیازمند حضور همکاران آموزشی و پرورش هستیم چرا که الان هم آزمون سراسری با مشارکت همکاران  آموزش و پرورش در حال انجام است.

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش افزود: اینکه متولی برگزاری آزمونهای نهایی کدام ارگان باشد؟ به نظر چندان دغدغه‌ای نیست چرا که صرفا مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش متولی این کار نیست و معتقدیم متولی آن خیل عظیم همکاران ما هستند؛ مثلا آزمون‌های سراسری هم با مشارکت و همکاری فرهنگیان و وزارت علوم برگزار می‌شود.

زارعی در خصوص نحوه طراحی سوالات آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان با اجرایی شدن این تصمیم ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سازوکاری تعیین شده که منظور از «سابقه تحصیلی» برای داوطلبان کنکور چیست؟ و یا طراحی سوالات آزمون نهایی بایستی مبتنی بر اهداف برنامه درسی و محتوای کتاب‌های درسی باشد؛ بدین منظور از سوی سازمان پژوهش جداولی تعریف می‌شود و حتی ما هم برای برای گزاری آزمونها تابع این فرآیند هستیم و طراحان سوالات ناظر به همین دستورالعمل ها باید کار را پیش ببرند لذا هر ارگانی که متولی برگزاری آزمونها هم شود، در همین چارچوب فعالیت خواهد کرد؛ البته با همکاری همین همکاران کار را باید پیش ببرد لذا در اجرا، طراحی  و تصحیح اوراق اتفاق و تغییر خاصی رخ نخواهد افتاد.

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه دلیل اتخاذ چنین تصمیمی چیست؟ گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد تا سازمان سنجش به عنوان سازمانی بالادستی ابتدا بحث نظارت بر فرآیند برگزاری آزمون‌های ملی و سراسری را انجام دهد که بعد تصمیم بر این شد تا هماهنگ کننده در اجرا هم باشد که البته باید ابلاغ آن صورت گیرد؛ اگر ابلاغ هم با همین شیوه انجام بگیرد، هماهنگی‌ها در همان سطح انجام اما اجرا و تصحیح اوراق آزمون و امتحانات قطعا با همکاری همان دستگاه (آموزش و پرورش) انجام خواهد شد.

زارعی در ادامه در پاسخ به اینکه اقدام سازمان ملی سنجش صرفا مشمول آزمونهای نهایی خردادماه می‌شود یا امتحانات شهریورماه دانش‌آموزان را نیز  پوشش می‌دهد؟ گفت: فعلا این زوایا و جزییات آن مشخص نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۰۶:۳۷

سلام واقعا با این کار شما استرس دانش آموزان چند برابر کردید. بر فرض دانش آموزی در این کنکور با این همه استرس رشته خوبی قبول بشه چه فایده چون ما داریم افراد استرسی و مضطرب وارد جامعه میکنیم. آخه این چه تصمیمی بود که شورای عالی گرفت. کنکور مگه چطور بود حداقلش یکبار دانش آموز استرس میکشید واقعا متاسفم برای چنین نظام آموزشی. در ضمن تصحیح اوراق را وقتی دبیر تاریخ برگه زیست را صحیح می‌کنه تا معلم ابتدایی میاد برگه امتحان نهایی صحیح می‌کنه. هم جای تأسف داره

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۰۹:۵۰

کنکور به شیوه جدید در حال شکل گیری

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۱۰:۲۵

سلام امسال امتحان چطوری

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۱۰:۴۳

لطفا ساده تر برگزار کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۱۴:۲۹

کار درست این است که ورود به دانشگاه آسان باشه و خروج از اون سخت باشه

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۱۵:۳۴

خدا خودش کمک کنه. همه میخوان برون دانشگاه مدرک گرایی مد شده وبچه ها استرسشون بیشتر میشه سال به سال

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۱۰:۰۰

سلام به نظر من بچها شدن موش ازمایشگاهی هر سال یه تصمیم میگیرن قدیم این جوری نبود هر ده سال یا بیشتر یه تصمیم میگرفتن

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۰۰:۳۱

قبلا یک بار بچه‌ها استرس داشتند حالا شده سه بار کنکور اول امتحان نهایی کنکور دوم

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۰۹:۰۱

با سلام این طرح واجرا فقط استرس به بچه ها داده میشه ، دانش آموز پایه دهم تا وقتی بخواد به کنکور برسه ۴تا ۵ مرحله استرس رو باید پشت سر بگذاره حالا استرس امتحان نهایی وطرح تصحیح برگه امتحانی هم اضافه شده ، چرا اینقده بچه ها رو ناامید میکنید

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۱۰:۱۶

این طرح‌ها فقط استرس و نگرانی بچه ها رو چندین برابر میکنه.

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۱۱:۱۱

خدارو شکر که که هیچ کس هم پاسخگو نیست چرا برگه ها رو معلمین مربوطه تصحیح نمیکنند ،؟؟؟این حق الناس است به گردن شما ،،،

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۱۲:۴۰

خیلی خوبع اینکه شهریور هم امتحان بدن .ممنون از همکاری های زیبا آموزش پرورش 🇮🇷💜

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۱۶:۰۵

ما دانش آموزان خیلی استرس میکشیم لطفا بدتر نکنید🙏😢

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۱:۰۵

سلام .لطفا مصحح سوالات دبیرهای خودشون باشند دخترمن با معدل نوزده پارسال معدل یازده گرفت.امسالم بعداز یه سال پشت کنکور فکرکنم نتیجه بهتری بده.غیراز یک سال استرس

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۱:۱۱

سلام من دخترخودم سال قبل با معدل نوزده معدل نهایی یازده رو گرفت خواهشا دبیرهای خود درس برگه هاشون تصحیح کنند .امسالم بعد از یه سال خوندن فکر نکنم نمرات بهتری بگیرن فقط هرروز استرس بیشتری میگیرن.اخه عشق به معلمی داره ولی زمان قدیم هرکی بود قبول شد با هرمعدلی ولی الان شرایط سختی گذاشتن.بعداز دوازده سال شهریه مدارس غیر انتفاعی دادن امید به معلمی کار دشواروارزوی یه دختر بعداز کلی درس خوندن شده.