• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403022316275
  • خبرنگار : 71963

موفقیت پژوهشگران کشور در دستیابی به نوعی اتصال برای مقاوم‌سازی بیشتر سازه در برابر زلزله

موفقیت پژوهشگران کشور در دستیابی به نوعی اتصال برای مقاوم‌سازی بیشتر سازه در برابر زلزله

پژوهشگران دانشکده فنی مهندسی عمران دانشگاه تهران در قالب پایان‌نامه دانشجویی کارشناسی ارشد موفق شدند به نوعی اتصال پیچی گیردار تیر به ستون برای مقاوم‌سازی بیشتر سازه در برابر زلزله دست یابند.

به گزارش ایسنا، استادان امیررضا قیامی‌آزاد و مهدی قاسمیه از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران در پایان‌نامه مهدی دره‌زرشکی، دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران توانستند به کمک مدل‌سازی اجزای محدود و روش اجزای تشکیل‌دهنده به‌نوعی اتصال گیردار کاملاً پیچی با استفاده از مقاطع سپری‌شکل و نبشی جان دست یابند که سازه به‌هنگام زلزله عملکرد مناسبی نسبت به اتصال‌های جوشی داشته باشد.

در مدل‌سازی به‌کار رفته شیوه‌ای برای محاسبه سختی و مقاومت اتصال ارائه‌شده و پس از طراحی تعداد زیادی اتصال و محاسبه سختی آن‌ها، با استفاده از الگوریتم یادگیری رگرسیون خطی چندگانه، یک مدل ساده برای محاسبه سختی اتصال ارائه شده است، که نتایج نشان‌دهنده خطای ناچیز مدل مذکور در محاسبه سختی اتصال است. هم‌چنین اتصال مورد نظر از نظر صلبیت بررسی شده است که نتایج نشان‌دهنده عملکرد صلب آن است.

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که عملکرد اتصال‌های جوشی در مقابل زلزله مناسب نبوده است. بررسی ساختمان‌های تخریب‌شده در برابر زلزله نشان داده است که اتصال‌های خمشی جوشی عملکرد خوبی در برابر زلزله از خود نشان نمی‌دهند و در سطح پائینی از شکل‌پذیری بدون شکل‌گیری مفصل خمیری دچار شکست می‌شوند.

بیشتر خرابی‌های ساختمان ناشی از یک شکست ترد در اتصال‌های جوشی بوده است و تنها ۲ یا ۳ اتصال از بین تعداد زیادی اتصال بررسی‌ شده به تغییر شکل خمیری قابل توجهی رسیده‌اند. از این‌رو مهندسان اعتقاد داشتند آزمایش‌های کنترل کیفیت جوش، کارآیی لزم را نداشته و نتوانسته‌اند به‌خوبی کیفیت جوش را ارزیابی کنند و به‌عنوان یک راهکار جایگزین، مهندسان تمایل بیشتری به استفاده از اتصال‌های پیچی نشان داده‌اند.

در این پژوهش هم یک نوع اتصال کاملاً پیچی گیردار تیر به ستون با استفاده از مقاطع سپری‌شکل و نبشی جان بررسی شده است. ابتدا به کمک مدل‌سازی اجزای محدود و روش اجزای تشکیل‌دهنده سعی شد تا سختی اولیه و لنگر تسلیم اتصال بررسی شود. سپس به کمک روش یادگیری ماشین، یک فرمول ساده برای برآورد سختی اتصال مذکور ارائه و در انتها، میزان صلبیت آن بررسی شده است.

نتایج بررسی‌ها نشان‌دهنده عملکرد مناسب روش اجزاء تشکیل‌دهنده در پیش‌بینی سختی اتصال است. همچنین در اتصال مورد نظر بال سپری و پیچ‌های آن تحت‌نیروی اهرمی شدیدی قرار می‌گیرند و تغییر شکل در بال سپری و کشیدگی در پیچ‌های آن قابل‌توجه است و با اعمال الگوریتم یادگیری ماشین روی داده‌ها یک فرمول ساده هم برای محاسبه سختی اتصال به‌دست آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha