• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403022316544
  • خبرنگار : 71505

در صحن شورای شهر تهران محقق شد؛

تصویب قیمت جدید طبقه اول و دوم قبور بهشت زهرا/ یک طبقه همچنان رایگان است

تصویب قیمت جدید طبقه اول و دوم قبور بهشت زهرا/ یک طبقه همچنان رایگان است

اعضای شورای شهر تهران مبلغ ۱۵ میلیون تومان را برای طبقه دوم و سوم قبور بهشت زهرا(س) به تصویب رساندند و قیمت یک طبقه برای متوفی نیز رایگان ماند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و پنجمین جلسه این شورا بررسی تعیین بهای خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه میزان افزایش پیشنهادی سازمان ۴۵ درصد و در برخی موارد بیشتر بود که ما در کمیسیون نپذیرفتیم، گفت: پیشنهاد ما افزایش ۳۸ درصدی بهای خدمات بود که البته این غیر از اقدامات اختیاری است که پیمانکاران ارائه می دهند و با ۴۵ درصد افزایش روبه رو است.

افزایش نرخ انتقال متوفیان از مراکز درمانی و پزشکی قانونی به بهشت زهرا (س)

وی با بیان اینکه نرخ انتقال متوفیان از مراکز درمانی به بهشت زهرا (س) با وجود افزایش تورم و هزینه‌های استهلاک خودروها، ۲۶ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: هزینه‌های تمام شده بیش از این بود که آن را کاهش دادیم. نرخ انتقال از پزشکی قانونی به آرامستان ها نیز ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. خدمات نصب سنگ دائم به صورتی است که می توان از بهشت زهرا (س) و یا از فضایی دیگر تهیه شود؛ لذا خدمات نصب سنگ و برگزاری مراسم نیز در جداول لحاظ شده که اختیاری است.

پیرهادی تأکید کرد: هزینه روز دفن؛ به عبارتی دفن متوفی در روزی که جان خود را از دست می‌دهد، رایگان است و می تواند دو طبقه دیگر را رزرو نکند و هیچ هزینه ای نخواهد داشت.

قبر رایگان وجود دارد

در ادامه این جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: تلاش بر این بود میزان افزایش بیش از ۳۸ درصد نباشد. قبر رایگان وجود دارد و اگر خواستند طبقات دیگر را خریداری کنند هزینه آن را می پردازند و در غیر این صورت هزینه ای بابت قبر نخواهند پرداخت. البته هزینه هایی در دیگر بخش ها همچون انتقال با آمبولانس وجود دارد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه ما موافق تحمیل هزینه های بالا برای خانواده های داغدار نیستیم، افزود: افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی از نظر بنده صلاح نیست. در تبصره چهارم نیز اجازه تخفیف داده ایم که مجوز خوبی است. به نظر می رسد باید محدوده ای مشخص شود تا تصمیمات مدیر نیز زیر سوال نرود و در چارچوب ضوابط درست عمل کند.

جانمایی جدید برای خرید آرامستان در جنوب شرق تهران عارضه ترافیکی سنگینی دارد

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران نیز با اعلام اینکه برای خرید آرامستان جدید در سال ۱۴۰۳ این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که جانمایی بر اساس مطالعات زیست محیطی و ترافیکی باشد، اظهار کرد: دوستان گفتند جانمایی قطعی شده اما باید در شورا لحاظ شود. باید با مردم صادق باشیم. این جانمایی در جنوب شرق است که عارضه ترافیکی سنگینی دارد و عوارض زیست محیطی نیز برای ساکنین منطقه ایجاد می کند.

وی افزود: بر اساس مصوبات، باید مطالعات زیست محیطی و ترافیکی به شورا ارائه شود و نباید بدون هماهنگی شورا اقدامی در این راستا صورت بگیرد.

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه جانمایی آرامستان باید پس از تصویب در شورا انجام شود، خاطرنشان کرد: در تبصره چهارم لحاظ شده که سازمان بهشت زهرا(س) مجاز است به خانواده متوفیان به تشخیص خود تخفیف دهد. هرجا به تشخیص خود آمده زمینه رانت ایجاد شده است؛ لذا باید این تخفیف نیز بر اساس دستورالعمل باشد.

وی با اعلام اینکه تخفیف ها موضوع مالی به شمار می رود و باید گزارش آن به شورا ارسال شود، تصریح کرد: در خصوص تبصره هفتم حق انتفاع رایگان برای کارکنان رسمی و قراردادی اتفاق خوبی است و تقاضای ما این است که این موضوع نباید مشمول اعضای شورا شود؛ بلکه مشمول کارکنان شورا باشد. بنده با گران سازی مخالفم و مسائل مربوط به درگذشت افراد نباید با این افزایش روبه رو شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در برخی موارد الزامی بر افزایش ۳۸ درصدی ندارند. در مصوبه سال قبل جدولی برای تدفین و تغسیل داشتیم اما امسال هزینه این بخش سه برابر شده و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و حتما با مخالفت مواجه خواهد شد.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر نیز با بیان اینکه نرخ خدمات این فضا با باغ پرندگان و برج میلاد متفاوت است، ادامه داد: ما متوجه شدیم که یک طبقه رایگان در اختیار قرار می گیرد و دو طبقه دیگر با رقم ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان به فروش می رسد. یک طبقه ای که بابت آن پول نمی گیرید برای طبقات دیگر دریافت می کنید و با هزینه های جانبی، هزینه قبر برای افراد به ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان می رسد.

وی ادامه داد: باید مردم بدانند که نگاه ما خدمت رسانی است و نگاه درآمدی به سازمان بهشت زهرا(س) نداشته ایم.

کاشانی با بیان اینکه قرار بود سازمان بهشت زهرا مبالغی را به خزانه بازگرداند، گفت: بهشت زهرا ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد. ما نمی خواهیم قبر را پیش فروش کنیم. این اتفاق سنگین است که افراد در سال قبل هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای خرید دو طبقه می پرداختند اما باید حالا ۴۰ میلیون تومان بپردازند.

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه ما هیچ توجیهی برای کاهش هزینه های بهشت زهرا(س) نداریم، اظهار کرد: مدیرعامل سازمان می گوید که ظرفیت رو به اتمام است و هنوز فضایی جدیدی پیش بینی نکرده ایم و سیاستی را اتخاذ می کنیم که بر اساس آن در حالی که قبر داریم، در واقع نداریم. با قیمت سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افراد قبر می‌خرند و ذخیره می‌کنند و با کمبود ظرفیت مواجه می شویم.

وی تأکید کرد: باید امکانی را فراهم کنیم که به داغ دیدگان فشار وارد نشود. می توانیم مبالغ را به صورت اقساطی دریافت کنیم. در برخی موارد ظاهرا صحبت های ما خوب است؛ اما از طرفی امکانی فراهم نمی کنیم خدمات مناسبی ارائه شود. باید ۴۰ میلیون تومان را بپذیریم و زمان پرداخت اقساط را سه ساله کنیم.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم با تأکید بر اینکه سال قبل تا لحظه آخر گفتیم که ردیف عمومی بودجه برای سازمان بهشت زهرا(س) در نظر گرفته شود، گفت: ما می توانیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را بدهیم و تمام خدمات در بهشت زهرا رایگان ارائه شود.

وی افزود: باید فرصت چند ماهه به خانواده‌ها ارائه شود و پس از آن واگذاری به دیگر خانواده‌ها صورت بگیرد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه از سایر آرامستان ها نیز باید بازدید کنیم تا ببینیم وضع به چه شکل است، افزود: این پیشنهاد را دادیم که وجهی برای یک طبقه دریافت نشود. برخی افراد متمول هستند و برای سنگ قبر چند ده میلیون هزینه می کنند. با این وجود ما یک طبقه را رایگان اعلام کردیم.

به گزارش ایسنا، نهایتا پس از بحث و بررسی با ۱۰ رأی موافق اعضای شورای شهر تهران قیمت طبقه دوم و سوم قبر ۱۵ میلیون تومان تعیین و فرصت یک ساله برای تعیین تکلیف و تقسیط جهت خرید این طبقات به شهروندان داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha