• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403022316683
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

محیط مدرسه، محیط رشد دانش آموزان است/دانش آموز باید کنش‌گر باشد

محیط مدرسه، محیط رشد دانش آموزان است/دانش آموز باید کنش‌گر باشد

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به اینکه مدرسه در سند تحول بنیادین به عنوان کانون تربیت محله نام برده شده است گفت: از بین شش ساحت سند تحول، یک ساحت سیاسی اجتماعی داریم که تاکید شده نه تنها دانش‌آموز باید اجتماعی باشد بلکه باید در اجتماع یک عنصر فعال و کنش‌گر باشد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین پورثانی با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش گفت : در دیدار روز ۱۳ آبان دانش آموزان با مقام معظم رهبری، ایشان یک کلید واژه فرمودند که دانش آموز باید اهل تحلیل باشد سطح دانش‌آموزی که اهل تحلیل است نسبت به دانش آموزان دیگر متفاوت است. همچنین در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با معلمان، ایشان بر عقلانیت تاکید کردند که دانش آموز یک عنصر اثرپذیر است باید بچه‌ها را  جدی‌تر بگیریم تا بچه‌ها کارهای بزرگ انجام دهند و در جامعه اثرگذار باشند.

پورثانی با اشاره به اینکه مدرسه در سند تحول بنیادین به عنوان کانون تربیت محله نام برده شده است ادامه داد: از بین شش ساحت سند تحول، یک ساحت سیاسی اجتماعی داریم که تاکید شده نه تنها دانش آموز باید اجتماعی باشد بلکه باید در اجتماع یک عنصر فعال و کنش‌گر باشد لذا در این راستا اتفاقات مهمی در آموزش و پرورش در حال رخ دادن است.

معاون وزیر آموزش و آموزش ادامه داد:: مقام معظم رهبری تاکید دارند که آموزش و پرورش با هیچ دستگاهی قابل مقایسه نیست لذا امیدآفرینی دانش آموزان مهم است. امروز در آموزش و پرورش بزرگترین رویداد تبیینی با عنوان «جت» و  با مشارکت حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز در حال انجام است دانش آموزان با تشکیل گروه های ۵ تا ۷ نفره، در این رویداد شرکت موثر دارند و جهاد تبیین توسط خود دانش آموزان با محوریت کنش گری انجام می گیرد.

پورثانی درباره اقدامات آموزش و پرورش پیرامون فرا مدرسه‌ای کردن برنامه‌ها نیز افزود: دانش آموزان پس از عضویت در شورای دانش آموزی مدرسه، منتخب مجلس دانش آموزی می شوند.

وی ضمن تبریک سالروز تاسیس سازمان دانش آموزی گفت: در مجلس دانش آموزی دانش آموزان وارد یک فعالیت کلان می شوند، مشاور مدیرکل و وزیر می شوند و فعالیت می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی پیرامون اجرای طرح تا اوج نیز اظهار کرد: در این طرح یک فعالیت و برنامه برای دانش آموزان عضو شورای دانش آموزی در نظر گرفته می‌شود تا خود، فعالیت را انجام دهند.

وی با اشاره به پویش مهر و مشارکت ۵۰۰ هزار دانش آموز در این پویش گفت: این پویش یک اقدام فرامدرسه‌ای و اجتماعی با محوریت پیشرفت ایران است همچنین در اردوهای راهیان پیشرفت اقدامات خوبی در حال انجام است در این اردوها که با اردوهای راهیان نور تلفیق شده است، ۷۵۰ هزار دانش آموز شرکت کرده‌اند.

پورثانی درباره اقدامات آموزش و پرورش پیرامون اقناع سازی کادر فرهنگی و جامعه معلمان پرورشی برای آماده کردن فضای مدرسه در جهت انجام کار فرهنگی گفت: هرچه مدرسه در فعالیت های هویت بخش به دانش آموزان میدان دهد موفق تر است وقتی دانش آموزان وارد فضای شورای دانش آموزی و فعالیت های هویت بخش می شوند خود را در پیشرفت کشور سهیم می دانند.

وی تاکید کرد: دانش آموز باید حس کند مدرسه خانه خود و متعلق به اوست ما در برنامه فراگیر پرورشی گفتیم که هر دانش آموز باید عضو یک تشکل دانش آموزی باشد.

معاون وزیر با طرح این پرسش که آیا محیط مدرسه محیط درس خواندن است یا محیط رشد بیان کرد: محیط مدرسه محیط رشد است دانش آموز باید در مدرسه حس فعال داشته باشد و باید این حس را به آنان بدهیم .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha