• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022316731
  • خبرنگار : 71496

هاآرتص: از هفتم اکتبر ۱۰ افسر و سرباز اسرائیلی خودکشی کرده‌اند

هاآرتص: از هفتم اکتبر ۱۰ افسر و سرباز اسرائیلی خودکشی کرده‌اند

یک رسانه عبری زبان نوشت، از هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۱۰ افسر و سرباز رژیم صهیونیستی دست به خودکشی زده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان «هاآرتص» امروز یکشنبه درباره پیامدهای روحی و روانی گسترده عملیات بی‌سابقه جنبش حماس در هفتم اکتبر گذشته نوشت که از آن تاریخ تاکنون ۱۰ تن از افسران و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شرایط روحی و روانی‌شان و نبود حمایتی از سوی ارتش، به شیوه‌های مختلف خودکشی کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، تعدادی از آنها در روزهای ابتدایی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و در جریان درگیری‌ها در شهرک‌های غلاف غزه، در پی این تحولات و مشاهده سربارها و افسران کشته شده در منطقه غلاف غزه و نیز مشاهده دیگر صحنه‌ها همزمان با پیشرفت جنگ خودکشی کردند.

این روزنامه عبری زبان به نقل از «یوسی لوی بلوز»، رئیس پژوهشکده خودکشی و مشکلات روانی در مرکز دانشگاهی «روبین» نوشت، این اتفاقات بسیار غافلگیرکننده بود، در کل خودکشی‌ها پس از پایان درگیری‌ها انجام شدند و این نشان‌دهنده وضعیت فاجعه‌بار منطقه غلاف غزه و تاثیر آن بر شرایط روحی و روانی سربازها است.

برخی کارشناسان آگاه در این زمینه اظهار کردند: در کل بیشتر خودکشی‌ها در میان سربازان جوان و آنهایی که در سال اول خدمت هستند، رخ می‌دهد اما عملیات هفتم اکتبر تاثیر استثنایی داشت و ما شاهد خودکشی سربازان رده میانه و افسران و نیز نیروهای ذخیره بودیم که در دهه‌های سی و چهل زندگی‌شان بودند.

به نوشته هاآرتص، بر خلاف این ادعای ارتش رژیم صهیونیستی که میان خودکشی‌ها و صحنه‌های دیده شده در منطقه غلاف غزه ارتباطی وجود ندارد اما خانواده‌ها، دوستان و همکاران این سربازها و افسران تایید کردند که آنها به دلیل صحنه‌ها و اتفاقاتی که در منطقه غلاف غزه مشاهده کردند، دچار مشکلات روحی و روانی شده بودند.

نکته مهم در این گزارش این است که آمار اعلام شده تنها مربوط به سربازان و افسرانی است که در حال خدمت در ارتش بودند و شامل حال نیروهایی نمی‌شود که از ارتش انصراف دادند و پس از آن خودکشی کردند، چه سربازانی که با لباس فرم نظامی و در زمان خدمت خودکشی کردند چه آنهایی که از ارتش جدا شدند؛ در هر صورت این آمار نشان‌دهنده شکست ارتش رژیم صهیونیستی در حمایت روحی و روانی از نیروهایش است.

رژیم صهیونیستی همواره از ارائه آمار دقیق خودکشی در نیروهای ارتش خودداری کرده و بسیاری از آنها را مرگ در اثر حادثه با اسلحه ثبت می‌کند اما هاآرتص به اطلاعات جامع‌تری در این زمینه دست یافت که نشان می‌دهد از سال ۱۹۷۳ تاکنون ۱۲۷۷ سرباز خودکشی کرده‌اند، البته ارتش این رژیم مدعی است که اطلاعاتی درباره خودکشی‌های انجام شده پیش از این تاریخ را در اختیار ندارد.

گرچه ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که میانگین خودکشی از دهه نود تا دهه اخیر کاهش داشته و از ۳۶ مورد در سال به ۱۳ مورد رسیده اما برخی افسران آگاه به هاآرتص گفتند که این کاهش به دلیل افزایش معافیت‌ از خدمت برای سربازانی است که دچار مشکلات روانی هستند.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه گزارش داد که خانواده‌های ۶۰۰ سرباز اسرائیلی با ارسال پیامی برای فرماندهان ارتش این رژیم مخالفت خود را با عملیات یورش به رفح ابراز کردند.

به گزارش این مرکز، آنها با اشاره به اینکه فرزندانشان به فرماندهان خود اطمینان ندارند، تاکید کردند، تا زمانی که فرزندانشان در خطر هستند، آنها هرگز دست بسته نخواهند ماند.

از سوی دیگر روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت، جمعی از مسوولان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی سران سیاسی این رژیم را به اتخاذ تصمیمات و تعیین استراتژی روشنی درخصوص جنگ در نوار غزه تشویق کردند.

همچنین جمعی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم هشدار دادند که عملکرد تل‌آویو و ناتوانی آن در تصمیم‌گیری طی چند هفته گذشته منجر به خطر انداختن جان انسان‌ها می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha