• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403022417721
  • خبرنگار : 71963

شریعتی در همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور عنوان کرد

بزرگترین مشکل در حوزه تأمین انرژی صنایع ناترازی آن است

بزرگترین مشکل در حوزه تأمین انرژی صنایع ناترازی آن است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور با بیان اینکه بزرگترین مشکل در حوزه تأمین انرژی صنایع ناترازی انرژی است، گفت: منظور از ناترازی تراز منفی و این‌که میزان تولید و عرضه انرژی کفاف مصرف را نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، مالک شریعتی نیاسر در مراسم افتتاحیه همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور، در سالن شهید چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال‌های اخیر وضعیت ناترازی بدترشده است، در ادامه اظهار کرد: ما در بخش خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاه که بخش مهمی از صنعت دچار ناترازی انرژی هستیم و به‌علت مباحث اجتماعی و سیاسی دولت‌ها ترجیح می‌دهند بخش خانگی در اولویت قرار می‌دهند.

وی، با بیان این‌که در زمان اوج مصرف برق باید در اصطلاح علمی ناترازی انرژی و در اصطلاح کلی مدیریت مصرف داشته باشیم، در ادامه خاطرنشان کرد: تبعات این موضوع به‌طور مستقیم به صنعت و غیر مستقیم متوجه مردم است اوج مصرف برق در تابستان و اوج مصرف گاز در فصل زمستان سبب قطع برق و گاز صنایع می‌شود و ضرر هنگفت مالی به صنعت وارد می‌کند که نتیجه آن کسری بودجه در صنایع کشور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که بسیاری از صنایع ظاهراً خصوصی اما با دولت در ارتباط هستند(خصولتی) گفت: چالش اساسی تأمین انرژی صنایع در زمان اوج مصرف در مجلس یازدهم عنوان شد و در مجلس آینده دنبال می‌شود باید بحث ناترازی انرژی را جدی گرفت.

*افزایش ناترازی برق صنایع از ۵.۵ تا ۱۲.۵ هزار مگاوات طی ۳ سال

شریعتی، درباره وضعیت ناترازی برق در صنایع کشور گفت: وضعیت ناترازی برق در صنایع کشور در سال ۹۹ از حدود ۵.۵ هزار مگاوات به حدود ۱۲.۵ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، اگرچه در تولید گام‌هایی را برداشته‌ایم اما در مصرف هم رقابت وجود داشته است.

وی، با بیان این‌که تنها با افزایش تولید نمی‌توانیم این ناترازی را جبران کنیم، در ادامه تصریح کرد: نیازمند مدیریت مصرف هستیم. از طرف دیگر در صنعت برق ناترازی مالی هم داریم که به‌تدریج افزایش یافته است و در پایان ۱۴۰۱ ما دست‌کم بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان انباشته ناترازی مالی در صنعت برق داشته‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق در سال ۱۴۰۱ گفت: با اجرای این قانون تا حدودی توانستیم ترمز این ناترازی مالی و ناترازی در تأمین انرژی را بکشیم و مانع از تشدید آن شویم.

شریعتی، با اشاره به وجود چند ماده در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از تصویب قانون در بودجه سالیانه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تبصره ۱۵ طی ۲ سال متوالی ما در حوزه برق صنایع ۲ مصوبه مهم داشتیم ما عددی از تقاضا را در وزارت نیرو تکلیف کردیم که متوسط اخذ تعرفه برق صنایع نرخ ECA باشد.

وی، با بیان این‌که صنایع ما در حوزه تأمین انرژی متفاوت هستند، افزود: سهم انرژی صنایع و سهم بازار صادراتی و داخلی آن‌ها متفاوت است از سوی دیگر شاخص سوم میزان بهره‍وری انرژی در صنعت است. براساس این ۳ شاخص در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ماده‌ای را در قانون مانع‌زدایی تصویب کردیم ماده ۳ که براساس آن متوسط بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی براساس نرخ قراردادهای تبدیل انرژی  ECA محاسبه شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در تبصره آن این ۳ شاخص را آوردیم و عنوان کردیم یک دستورالعملی را باید دولت تعیین کند و وزارت صمت و نیرو با مشارکت هم این ۳ شاخص را مبنا قرار دهند(سهم درآمد محصولات صادرات از صنایع، شدت انرژی صنایع مذکور، سهم هزینه برق در قیمت تمام‌شده محصولات صنایع)

*تهیه آیین‌نامه اجرایی قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق

شریعتی، با اشاره به کار کارشناسی جدی انجام‌شده در این‌باره در ادامه از تهیه آیین‌نامه اجرایی آن پس از یکسال تأخیر خبر داد و گفت: این قانون از امسال به‌طور اجرایی می‌شود و در نتیجه آن بخشی از ناترازی دولت در حوزه برق جبران می‌شود.

وی، با اشاره به تغییر قیمت در تعرفه برق صنایع طی این ۳ سال ادامه داد: مقرر است با تفاهم وزارت صمت و نیرو در ابتدای سال و انتهای فروردین‌ماه از مجموع صنایع کشور بخشی از صنایع که نیازمند حمایت داخلی هستند براساس آن شاخص‌ها نرخ‌ها ابلاغ و تا پایان سال ثابت می‌ماند و براثر همین موضوع درآمدهای صنعت برق به سمت جبران ناترازی حرکت می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که براین اساس بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع برق کشور در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد، افزود: در ماده ۴ این قانون اثر این موضوع دیده شده است بدین معنی که پیش از این که صنایع بزرگ تمایل به تأمین برق خود را نداشتند دارای نیروگاه اختصاصی شدند تا بخشی از نیاز برق خود در اوج مصرف را تأمین کنند.

شریعتی، با بیان این‌که هم‌اکنون صنایع می‌توانند با اخذ مجوز طی تفاهم‌نامه ۳ جانبه وزارت صمت، نیرو و نفت ۱۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز صنعت توسط وزارت صمت، و سوخت آن توسط وزارت نیرو تأمین شود، در ادامه افزود: تا سال ۱۴۰۰ تأمین برق نیروگاه‌های صنایع عدد ثابتی بوده است و در مصرف افزایشی نداشتیم اما از سال ۱۴۰۰ با وجود مصوبات و در سال ۱۴۰۳ با اجرای قانون مانع‌زدایی روند تأمین برق صنایع با افزایش ظرفیت نیروگاه‌های ساخته شده در صنایع روند صعودی دارد و امید می‌رود تا سال ۱۴۰۵ به ۱۰ هزار مگاوات برق برسیم.

وی، وضعیت اتلاف برق در زنجیره تولید و تأمین آن‌را اسفناک برشمرد و افزود: بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار تأمین انرژی اولیه در صنعت برق، گاز و سوخت مایع است که ۶۰ درصد آن اتلاف می‌شود.

همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور، امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن شهید چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha