• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۳۷۹ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 7906-00142

ميهن بهرامي منتقد با سابقه سينما : به كارهاي آقاي جبلي و ايرج اطهماسب اعتقاد دارم ؛ حتي اگر موفقيت فيلم كلاه قرمزي را نداشته باشد

فصل تباستان و تعطيلي مدارس فرصت مناسبي براي جذب كودكان و نوجوانان به سينماهاست هر چند فيلم‌سازان ما در اين چند سال اخير كمتر به ياد كودكان و نيازهاي آن‌ها بودند. به گزارش خبرنگار ايسنا ، اين روزها دومين ساخته مشترك ايرج طهماسب و حميد جلبي ،“يكي بود يكي نبود“ بچه‌ها ‌را به سينماها كشانده است ؛ اين فيلم كه در پي آن است به نحوي به مخالفت با مسائل دنياي امروز، تبليغات و كامپيوتر بر خيزد . در عين اين كه در خود فيلم موردهاي زيادي از تبليغات پذيرفته شده يا از تكنيك‌هاي كامپيوتري بهره گرفته‌اند. آيا هنوز قصه‌هاي مادربزرگ بچه‌هاي ما را جذب مي‌كند؟ آيا آن‌ها در اين كار موفق بوده‌اند؟ تخيل متكي بر قصه‌هاي عاميانه فوق‌العاده ارزش‌مند است ؛ ميهن بهرامي منتقد با سابقه سينما در گفت و گو با خبرنگار هنري ايسنا ضمن اشاره به سطح نازل فيلم “يكي بود يكي نبود“ نسبت به كلاه قرمزي گفت: بطور كلي به كارهاي آقاي جبلي و ايرج اطهماسب اعتقاد دارم. حتي اگر موفقيت فيلم كلاه قرمزي را نداشته باشد. اما گمان مي‌كنم به نسبت سطحي كه از به كارگيري انيميشن در ساخت عروسك‌ها و بهره‌گيري از كامپيوتر در دنيا وجود دارد ، اين فيلم‌سازان مي‌بايست دقت بيشتري از نظر شكل شناسي عروسك‌ها و داشتن ارتباط ذهني با توقعات ناخودآگاه كودك داشته باشند. بهرامي در ادامه افزود:‌ به كارهاي تبليغاتي در فيلم اعتقادي ندارم. فكر مي‌كنم يك كار مي‌بايست به طور مستقل خودش، عنوان يك اثر را داشته باشد. اين كار را نمي‌پسندم ولي شايد سازندگان فيلم صلاحي در فيلم ديدند. من نمي‌توانم به آن‌ها بگويم چه كار بكنند يا چه كار نكنند. گمان مي‌كنم در فيلم “يكي بود يك نبود“ تصنع يبشتر از فيلم قبلي است. چيزي كه مردم را به عروسك‌هاي كلاه قرمزي و پسرخاله جذب كرد ، غير از تازگي و سادگي ، يك نوع قدرت ايجاد رابطه دوستانه به مخاطب بود ؛ ولي اين بار اين رابطه ايجاد نمي‌شود. وي درباره‌ي سنت‌گرايي و بازگشت به سنت‌هاي كهن و رد كامپيوتر در فيلم گفت: در مورد نفي كامپيوتر در فيلم ، بايد بگويم كه ما بايد عقلاني و حساب شده با مقوله كامپيوتر برخورد كنيم. بچه نبايد به اين متكي باشد كه هر تخيلي را فقط با وابستگي به كامپيوتر به ظهور برساند ؛ اين درست نيست و محدوديت عمل ايجاد مي‌كند. موقعي كه كامپيوتر نبود ، شاه‌كارهاي والديسني بوجود آمد. بنابراين در يك مورد آن‌ها را نفي نمي‌كنم. من هم معتقد هستم تخيلي كه متكي بر قصه‌هاي عاميانه ما است ، فوق‌العاده ارزش‌مند است. ما بايد اين تفكر را در فرد فرد تقويت كنيم و نگه داريم. اما اين مغاير با آن نيست كه به عنوان يك ابراز ، و نه جانشين ، كامپيوتر را هم به كار بگيريم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha