• دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۸۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8308-01635

سخنگوي دولت:/3/ رييس‌جمهور طي مهلت قانوني، وزير راه را معرفي مي‌كند هركس خواهان شكل‌گيري حماسه است در انتخابات آينده، فضاي رقابتي و آزاد را فراهم كند

سخنگوي دولت:/3/
رييس‌جمهور طي مهلت قانوني، وزير راه را معرفي مي‌كند
هركس خواهان شكل‌گيري حماسه است در انتخابات آينده، فضاي رقابتي و آزاد را فراهم كند

....به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رمضان‌زاده در ادامه جلسه مطبوعاتي دوشنبه در پاسخ به سؤالي در خصوص مسائل هسته‌اي ايران اظهار داشت: ما نگراني‌هاي جامعه جهاني را درك مي‌كنيم و خود را متعهد مي‌دانيم كه در اين نگراني‌ها شريك باشيم.

وي افزود: ما جزو كساني هستيم كه حداقل خواهان خاورميانه عاري از سلاحهاي هسته‌اي هستند و بر اين امر تأكيد مي‌كنند؛ به همين دليل آمادگي دادن هرگونه تضمين در چارچوب كنوانسيونهاي بين‌المللي براي نظارت بر اين كه غني‌سازي و استفاده از فناوري هسته‌اي در ايران، بر اساس اصول شناخته‌شده و قوانين بين‌المللي است را اعلام كرده و بر آن تأكيد مي‌كنيم.

سخنگوي دولت در عين‌حال تأكيد كرد كه نمي‌توانيم از حق خودمان كه در كنوانسيونهاي بين‌المللي مطرح شده، بگذريم.

از رمضان‌زاده سؤال شد كه با توجه به اظهارات هفته گذشته رييس صدا و سيما مبني بر اينكه، شبكه‌هاي مختلف اين سازمان در اختيار دولت است و با توجه به ارائه‌نشدن آمار و ارقام مربوط به ميزان و چگونگي پخش اخبار دولت از سوي اين سازمان، آيا شما آماري براي استناد داريد؟

سخنگوي دولت پاسخ داد: هم شوراي نظارت بر صدا و سيما، هم شوراي اطلاع‌رساني دولت و هم روابط عمومي نهاد رياست‌جمهوري و دفتر اطلاعات و اخبار گزارشهاي كاملي را در اين زمينه دارند كه در مواقع مقتضي برخي از آنها اعلام شده و برخي از آنها نيز به مقامات رسمي كشور اعلام خواهد شد. اميدواريم در اين زمينه گفت‌وگوهايي كه آغاز كرده‌ايم، به نتيجه برسد و بتوانيم فضاي بيشتري براي ارائه‌ گزارش عملكرد دولت به دستور مقام معظم رهبري كه به صدا و سيما هم دستور دادند، داشته باشيم و اين فضا بدون جانبداري در اختيار دولت قرار بگيرد تا بتواند مستقيما با مردم صحبت كند.

وي، به يك نمونه در زمينه پخش اخبار مربوط به دولت از صدا و سيما اشاره كرد و گفت: ميزان پخش مصوبات دولت و ميزان پوشش مصاحبه سخنگوي دولت را در صدا و سيما مي‌توانيد به عنوان يك مقياس معمولي در نظر بگيريد.

رمضانزاده در ادامه راجع به جلسه مشترك دولت و مجلس براي بررسي برنامه بودجه سال آينده و دريافت نظرات نمايندگان پيش از تقديم لايحه به مجلس، گفت: ما از همه‌ي نظرات كارشناسي چه از مجلس شوراي اسلامي و چه بيرون از مجلس براي تهيه‌ي لايحه‌ي بودجه استفاده خواهيم كرد؛ اين روال هميشگي ما بوده كه هم در زمان تهيه لايحه و هم پس از آن، رايزني‌هايي را با مجلس شوراي اسلامي داشتيم و آن را ادامه خواهيم داد.

خبرنگاري درباره‌ي معرفي وزير راه و مدت قانوني سرپرستي اين وزارتخانه سؤال كرد.

سخنگوي دولت پاسخ داد: آقاي خاتمي طي مهلت قانوني نسبت به معرفي وزير جديد راه اقدام خواهند كرد و تقريبا در ميان گزينه‌ها، هر روز تعداد محدودتر مي‌شود. اميدواريم رييس‌جمهور بتوانند به زودي به تصميم قطعي خود برسند.

رمضان‌زاده همچنين در پاسخ به سؤالي درباره‌ي تبعات اقتصادي پيشنهاد اروپا مبني بر تعليق غني‌سازي از سوي ايران، اظهار داشت: ما تعليق را داوطلبانه پذيرفته‌ايم. تعليق نامحدود به معناي توقف است كه تاكنون بحثي راجع به آن نداشتيم.

وي ادامه داد: ما چرخه‌ي گسترده‌اي را براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي در كشور تدارك ديديم؛ واحدهاي بيشماري فعال هستند و ما بايد راجع به اين مسائل هم برنامه‌ريزي داشته باشيم.

خبرنگاري درباره‌ي ميزان جدي بودن تهديدات عليه ايران و همچنين پتانسيل‌هاي ايران براي اصرارش روي خطوط قرمز خود سؤال كرد.

سخنگوي دولت پاسخ داد: 26 سال است كه عادت كرده‌ايم هر روز به نوعي مقامات كاخ سفيد ما را تهديد كنند؛ هميشه هم پاسخ ما روشن بوده است. ما ملتي صلح‌طلب، اهل مذاكره، گفت‌وگو و خواهان صلح در دنيا و در منطقه هستيم.

وي ادامه داد: بر خلاف تئوريسين‌هاي آمريكايي كه تئوري برخورد تمدنها و نبرد آنها را مطرح كردند، ما در دنيا خواهان گفت‌وگوي تمدنها و ايجاد جامعه مبتني بر آرامش هستيم، اما اين مسأله هيچ‌گاه باعث نشده كه از توانايي‌هاي دفاعي و استفاده از ظرفيتهاي منطقه‌اي كه داريم، غافل شويم.

رمضان‌زاده گفت : اين تهديدات را اين روزها بازخوردي از مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري در آمريكا مي‌دانيم، در عين‌حال كه اعلام مي‌كنيم آمادگي‌هاي دفاعي لازم خود را در سطح كشور و منطقه همانند هميشه داريم.

رمضان‌زاده در پاسخ به سؤال ديگري درباره‌ي رد درخواست اروپاييان از سوي ايران گفت: در مذاكرات هميشه اين گونه است كه بخشي از پيشنهادها قابل قبول و بخشي از آنها قابل قبول نيست؛ اين پيشنهادها آن چيزي كه ما مي‌خواستيم نيست، ما به دنبال آن هستيم كه با ادامه‌ي مذاكرات به تفاهم برسيم و معتقديم كه با ادامه‌ي مذاكرات به تفاهم خواهيم رسيد.

وي گفت: امروز مي‌توانيم اعلام كنيم كه بر ادامه‌ي مذاكرات مصر هستيم.

به گزارش ايسنا در ادامه‌ي نشست مطبوعاتي سخنگوي دولت، خبرنگاري درباره‌ي پخش اخباري از صدا و سيما مبني بر اينكه "طي سال گذشته با 11 هزار سفر از سوي مسؤولان دولتي مبلغي به ميزان 500 ميليارد تومان هزينه بر مردم تحميل شده" سؤال كرد.

رمضان‌زاده پاسخ داد: پيرو مطلبي كه در يكي از روزنامه‌ها ديدم، گزارشي از دبير هيأت نظارت بر سفرهاي خارجي كاركنان دولت گرفتم تا مشخص شود كه دوستان ما خبر درستي را پخش كردند يا نه. گلايه ما از صدا و سيما اين است كه از برخي از سايتهاي با منشأ مشخص اين خبر را گرفته است.

رمضان‌زاده توضيح داد: در سال 76 آقاي خاتمي دستور دادند كه با توجه به سفر كارشناسان دولتي، تمهيداتي براي كاهش اين سفرها انديشيده شود كه در همان سال مصوب شد تا سطح سفرهاي خارجي كارشناسان دولتي به 70 درصد در سال 76 برسد، يعني 30 درصد از سفرهاي كارشناسان كاهش يابد.

وي ادامه داد: عليرغم گسترش شديد روابط اقتصادي و بازرگاني ما كه كشورهاي هدف صادراتمان از حدود 60- 70 كشور به حدود 180 كشور رسيده و همه‌ي اينها نيازمند مذاكرات طولاني طرفيني هستند، اين كنترل صورت گفت؛ در كنار اين موضوع بايد به سفر مقامات و كارشناسان كشورهاي ديگر به ايران كه افزايش يافته است، اشاره شود.

رمضان‌زاده گفت: گزارش هيأت نظارت بر سفرهاي خارجي بلافاصله به سازمان بازرسي كل كشور هم ارسال مي‌شود كه در آنجا نيز دقت مي‌شود. هنوز هم سطح سفرها در حد 70 درصد سال 76 رعايت شده است.

رمضان‌زاده با كنايه گفت: فكر مي‌كنم رقم اعلامي را 10 برابر كرده‌اند كه چيزي نيست. ظاهرا از نظر برخي از دوستان 50 ميليارد و 500 ميليارد تفاوت چنداني با هم ندارد.

از سخنگوي دولت خواسته شد با توجه به مطالب يكي از نشريات منتقد دولت مبني بر اينكه واژه‌ي حماسه براي دوم خرداد،‌ خودساخته‌ي دوم خردادي‌ها بوده، نظرش را بگويد.

رمضان‌زاده با بيان اينكه “دوستان ما كمي بي‌انصافي كرده‌اند”، گفت: من مايل نيستم بگويم اولين بار چه كسي لفظ حماسه را به‌كار برد كه خداي نكرده تعارضي پيش نيايد؛ اما اگر حضور حدود 30 ميليون ايراني و بالاي 76 درصد در انتخابات حماسه نيست، حضور حدود 50 درصدي انتخابات هفتم را حماسه مي‌دانند؟ يا مثلا راهيابي يك نماينده به مجلس با 5/1 درصد آراي حوزه‌ي انتخابي خود را حماسه مي‌دانند؟، بالاخره منطقي بر حماسه‌ها حاكم است. آيا ما مشاركت مردم را مي‌خواهيم، به رأي مردم احترام مي‌گذاريم، آيا به اين باور داريم كه مطابق آموزه‌هاي ديني و قانون اساسي، مردم بايد سرنوشت خود را تعيين كنند؟ يا اينكه بر اين باوريم كه مردم هرچه محدودتر در انتخابات شركت كنند به نفع ماست؟ اگر اينگونه است، پس اگر محدوديت شركت مردم و راهيابي يك تا 10 درصدي نمايندگان به مجلس را حماسه بناميم، ما هيچ اعتراضي نداريم. دوستان مي‌توانند اين گونه عمل كنند.

وي ادامه داد: باور ما بر اين است كه حماسه جايي شكل مي‌گيرد كه مردم حضور داشته باشند و با بالارفتن ميزان مشاركت مردم، اوج و گستردگي حماسه بيشتر مي‌شود. هركس خواهان شكل‌گيري حماسه است، در انتخابات آينده رياست جمهوري بايد فضاي رقابتي و آزاد را براي همه فراهم كند.

ادامه دارد.......

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha