• دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۸۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8308-01673

سخنگوي دولت:/4/ تعامل دولت و مجلس چگونه است؟ خيلي جدي نگيريد... ارسال ”تاو“ به مجلس به نتيجه‌گيري از “ترك‌سل” وابسته است

سخنگوي دولت:/4/
تعامل دولت و مجلس چگونه است؟ خيلي جدي نگيريد...
ارسال ”تاو“ به مجلس به نتيجه‌گيري از “ترك‌سل” وابسته است

....به گزارش ايسنا در ادامه نشست مطبوعاتي سخنگوي دولت، سؤال شد كه اروپاييان درخواست تعليق دائم غني‌سازي را داشته‌اند يا خير؟

رمضان‌زاده گفت: ممكن است درخواستهايي مطرح شود اما تا كنون موضوع گفت‌وگو قرار نگرفته . ما صراحتا اعلام كرديم كه موضوع گفت‌وگوها در چارچوب توافقنامه تهران است و در توافقنامه تهران ما تعليق را داوطلبانه تا به نتيجه رسيدن مذاكرات پذيرفته‌ايم.

از رمضان‌زاده سؤال شد: اخيرا يكي از نمايندگان طي نامه‌اي به رييس مجلس درخواست كرده كه ريس‌جمهور به مجلس بيايد و راجع به سازمان ملي جوانان توضيحاتي بدهد. نظر دولت درباره‌ي نحوه استفاده نمايندگان از اختياراتشان چيست؟

سخنگوي دولت در پاسخ با خنده گفت: همين است ديگر، گاهي دنيا اين‌گونه مي‌چرخد، خيلي جدي نگيريد.

وقتي خبرنگار ايسنا از رمضان‌زاده خواست مهمترين بخش از سخنانش در نشست مطبوعاتي را مشخص كند، وي به همين سؤال و جواب اشاره كرد.

در ادامه جلسه‌ي امروز، از رمضان‌زاده درباره‌ي دليل حضور نداشتن روحاني در مذاكرات هسته‌اي و حضور ديپلمات‌هاي وزارت خارجه سؤال شد.

رمضان‌زاده پاسخ داد: هنوز كل مذاكرات مربوط به غني‌سازي تحت اشراف و نظارت آقاي روحاني انجام مي‌شود و ايشان تشخيص مي‌دهند كه مذاكرات در چه سطحي باشد؟

رمضان‌زاده در پاسخ به سؤالي درباره‌ي مطالب مطرح‌شده از سوي سيد محمدعلي ابطحي در سايت شخصي خود مبني بر ناموفق‌بودن تلاشهاي رييس‌جمهور در زمينه آزادي وبلاگ‌نويسان بازداشت‌شده، اظهار داشت: فعاليتها متوقف نشده است، اگر لوايح دوگانه رييس‌جمهور به ويژه لايحه مربوط به ساماندهي اختيارات رياست جمهوري به تصويب مي‌رسيد، امروز مي‌توانستيم جواب مشخص‌تر و روشن‌تري را در پيشگاه ملت داشته باشيم ولي متاسفانه اختيارات رييس‌جمهور در همين حد است و همين حد هم به رسميت شناخته نمي‌شود. ايشان تلاشهايشان را ادامه مي‌دهند. كميته‌اي كه مشخص كرده‌اند نيز پيگير قضيه هستند اما نتيجه مشخصي را تاكنون دريافت نكرده است.

از رمضان‌زاده درباره مذاكرات با جمهوري آذربايجان در مورد تقسيم منطقه مورد اختلاف در درياي خزر پرسيده شد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: ما مجموعه‌ي مذاكرات را مثبت مي‌دانيم. مذاكراتي كه كار بسيار پيچيده، فني، كارشناسي و تخصصي‌يي است، به خوبي پيش مي‌رود. هر پنج كشور حول درياي خزر در اين زمينه با تفاهم پيش مي‌روند، طبيعي است كه بحث از منافع ملي كشورهاست و رسيدن به توافق زودهنگام مشكل، اما روند مذاكرات و كار كارشناسي خوب پيش مي‌رود، گرچه به تفاهم نهايي نرسيده‌ايم.

خبرنگاري سؤال كرد كه آيا تعليق نامحدود همان تعليق كامل است يا اينكه نامحدودبودن از نظر زماني مد نظر است، كه سخنگوي دولت برداشت دوم را برداشت دولت عنوان كرد.

از رمضان‌زاده سؤال شد در صورتي كه فناوري هسته‌اي بومي است، اگر روزي آنهايي كه مي‌گويند مواد سوختي را در اختيار ما قرار مي‌دهند، اين كار را ادامه ندهند، مي‌توانيم دوباره شروع به توليد كنيم و چه نگراني در اين زمينه وجود دارد يا به تعبيري اشكال كار در كجاست؟

رمضان‌زاده پاسخ داد: اشكال كار در يك كنوانسيون بين‌المللي است كه حق همه‌ي كشورها در آن به رسميت شناخته شده است. در اين كنوانسيون كه ما نيز به آن پيوسته‌ايم، بحث بر سر اين است كه كشورها حق استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي را دارند و ما دليلي براي چشم‌پوشي از اين حق نمي‌بينيم.

خبرنگاري راجع به استيضاح وزراء و تعامل دولت و مجلس سؤال كرد.

رمضان‌زاده در پاسخ اظهار داشت: خوب، اين هم نوع جديدي از تعريف تعامل است. دوستاني كه در مجلس هستند، اين‌گونه تعامل را تعريف مي‌كنند.

وي گفت: آنكه در مسأله استيضاح وزير راه هزينه پرداخت، ملت بزرگ ايران بود؛ متأسفانه يكي از لايق‌ترين و كارآمدترين مديران را بدون دليل و فقط با بهانه‌هاي غيركارشناسي از خدمتگزاري محروم كردند. اگر اين روند ادامه يابد، به هر حال دوستان بر اين باورند كه حق قانوني آنهاست و مي‌توانند اين كار را انجام دهند.

رمضان‌زاده گفت: ما ضمن به رسميت شناختن حق مجلس در نظارت، تذكر، تحقيق و تفحص، اميدواريم كه مصالح ملي نيز مورد توجه قرار گيرد.

سخنگوي دولت در اين زمينه يادآور شد كه “ما در مورد تعامل بيش از اين نمي‌توانيم صحبت كنيم”.

وي همچنين راجع به جمع‌آوري خودروهاي فرسوده عنوان كرد: اين كار در حال اجراست ولي به هر حال منابع مالي خاصي مي‌خواهد. ما نمي‌توانيم به اجبار خودروها را از جلو خانه‌هاي مردم جمع كنيم.

رمضان‌زاده گفت: اين كار بنا بر توان بودجه‌اي كشور طراحي شده است. بنا بر اين نيست كه كسي 50 سال از يك خودرو استفاده كند و بعد وقتي اسقاط مي‌شود، از هزينه ملت به او پول پرداخت شود؛ اين كار نيازمند تسهيلاتي است كه دولت در اين زمينه در نظر گرفته است.

وي اظهار اميدواري كرد كه صاحبان خودروهاي فرسوده، هرچه سريعتر از اين تسهيلات استفاده كنند زيرا ممكن است در سالهاي بعد به دليل كمبودهاي بودجه‌اي نتوانند از آن استفاده كنند.

از رمضان‌زاده همچنين درباره‌ي انتظار دولت از مجلس در نوع برخورد با طرح ترك‌سل گفت: در مذاكرات اقتصادي راجع به اين قرارداد صحبتي نشده است، ما اميدواريم مجلس با نظري كارشناسي به اين قرارداد نگاه كند.

وي همچنين ارسال قرارداد تاو به مجلس را به نتيجه‌گيري از بحث قرارداد ايران‌سل وابسته دانست.

رمضان‌زاده در پايان اين نشست مطبوعاتي در پاسخ به سؤال خبرنگار عرب‌زباني گفت كه ما در مورد صادرات گاز به همه‌ي كشورهاي همسايه برنامه داريم و مشغول مذاكره هستيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha