• دوشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۸۳ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8308-09843.27328

كواكبيان با اشاره به استراتژي مقام معظم رهبري در مشاركت حداكثري مردم: ميزان ولايت‌پذيري نهادهاي حكومتي در انتخابات آتي مشخص خواهد شد

كواكبيان با اشاره به استراتژي مقام معظم رهبري در مشاركت حداكثري مردم:
ميزان ولايت‌پذيري نهادهاي حكومتي در انتخابات آتي مشخص خواهد شد

مديرمسوول روزنامه‌ي مردمسالاري با توجه به استراتژي مقام معظم رهبري در مشاركت حداكثري مردم گفت: برخورد نهادهاي حكومتي با راهبرد مورد نظر رهبري ميزان ولايت‌پذيري اين نهادها را مشخص مي‌كند.

مصطفي كواكبيان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سخنان مقام معظم رهبري در نماز عيد فطر امسال را يكي از محوري‌ترين راهكارهاي تبيين رويكرد نظام به مقوله‌ي انتخابات رياست جمهوري نهم دانست و در اين‌باره افزود: در سخنان اخير رهبر انقلاب، استراتژي مشاركت حداكثري مردم مورد تاكيد و عنايت قرار گرفت، لذا به همين منظور بايد تمامي دست‌اندركاران مربوط به انتخابات راهكارهاي اجرايي شدن اين استراتژي را طراحي و عملي سازند چرا كه با اين كار ميزان ولايت‌پذيري نهادهاي حكومتي در رويكرد مذكور مشخص خواهد شد كه آيا اين نهادها حقيقتا تابع سياست‌هاي كلان هستند و يا بر اساس طرز تفكر و وظيفه‌ي خود مي‌خواهند انتخابات را برگزار كنند.

وي نهادهاي حكومتي، مردم، نهادهاي مدني و رسانه‌ي ملي را به عنوان چهار پايه‌ي اساسي در انتخابات معرفي كرد و در اين‌باره افزود: در مورد نهادهاي حكومتي بايد توجه داشت كه نهادهاي نظارتي، اجرايي، تقنيني و قضايي چهار پايه‌ي اساسي را تشكيل مي‌دهند و هم‌چنين در مورد نهادهاي نظارتي اين سوال مطرح است كه آيا شوراي نگهبان قصد دارد بر اساس الگوي مجلس هفتم نظارت بر انتخابات را طراحي كند يا اينكه آقايان به پيامدها و تبعات بين‌المللي برگزاري آن انتخابات واقف شده و مي‌خواهند بر اساس مر قانون عمل كنند.

اين روزنامه‌نگار، شوراي نگهبان را به عنوان يكي از مهمترين نهادهايي كه تاثير جدي در فراهم ساختن زمينه‌هاي شركت حداكثري مردم در انتخابات دارد معرفي كرد و ادامه داد: بايد مشخص شود كه آيا بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات بر اساس معيارهاي قانوني صورت مي‌گيرد يا بحث‌هاي مربوط به خط، جناح، قبيله، قوميت و يا طايفه‌گرايي در اين‌باره دخيل است.

كواكبيان با بيان اينكه اگر شوراي نگهبان بخواهد بر اساس قانون عمل كند قطعا انگيزه‌ي داوطلبي در همه‌ي كساني‌كه صلاحيت لازم را دارند تقويت خواهد شد، افزود: در غيراينصورت همه‌ي كساني كه تصور مي‌كنند مي‌توانند بر كارآمدي نظام بيافزايند در اين عرصه حضور نخواهند داشت و نخبگان و به ويژه نخبگان خاموش مجالي براي حضور در عرصه نمي‌يابند.

دبيركل حزب مردمسالاري با اشاره به نقش دستگاههاي اجرايي در فراهم كردن زمينه‌هاي مشاركت حداكثري ملت در عرصه‌ي انتخابات، خاطرنشان كرد: بايد در باقيمانده‌ي عمر دولت خاتمي زمينه‌هاي دلگرمي هرچه بيشتر مردم فراهم شود كه در اين راستا رفع تنگناهاي معيشتي، حل مشكلات اقتصادي و رفع معضلات اجتماعي و تكريم مردم در دستگاههاي اداري قطعا به افزايش انگيزه‌ي مردم براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي كمك مي‌كند.

مديرمسوول روزنامه‌ي مردمسالاري، هم‌چنين نقش مجلس شوراي اسلامي در شش ماه آينده را بسيار تاثيرگذار دانست و افزود: در اين مقطع مشخص مي‌شود كه آيا اين مجلس مي‌خواهد چوب لاي چرخ دولت بگذارد و با برهم زدن قراردادهاي بين‌المللي زمينه‌هاي تنش و كاهش سرمايه‌گذاري را فراهم كند و يا با عملكرد مناسب خود مردم را به علاقمندي به نظام تشويق كند و اين در حالي است كه دستگاه قضايي مي‌تواند علاوه بر رعايت قانون و عدالت در برخوردهاي قضايي با استراتژي رفع و رحمت اسلامي و با آزادي برخي زندانيان كه تعداد آن‌ها بسيار اندك است و به نظر مي‌رسد آزادي بسياري از آن‌ها هيچ ضرري براي نظام نخواهد داشت زمينه‌هاي هرچه بيشتر مشاركت ملت در عرصه را فراهم كند.

اين روزنامه‌نگار هم‌چنين نقش وزارت كشور در اين زمينه را مناسب توصيف كرد و ادامه داد: بايد ديد كه آيا اين وزارتخانه با انگيزه‌ي قوي و دلگرمي مضاعف به اجراي انتخابات مي‌پردازد و يا همانطور كه در مجلس هفتم عمل كرد در عرصه حضور پيدا مي‌كند؟

كواكبيان با بيان اين اعتقاد كه امروز كشور با برخي دلسردي‌ها و ياس و سرخوردگي‌ها در جريان انتخابات مواجه است، در عين‌حال در خصوص نقش نهادهاي مدني ابراز عقيده كرد: در مورد نقش اين نهادها بايد منتظر ماند و ديد كه آيا دستگاههاي تصميم‌گيرنده در مورد فعاليت‌هاي مدني زمينه‌ي حضور هرچه قوي‌تر احزاب را فراهم مي‌كنند و آيا احزاب مي‌توانند با خيال آسوده و با ارائه‌ي برنامه‌هاي خود، كانديداي مطلوب و واجد شرايط خود را معرفي كنند و يا اينكه به هيچ‌عنوان زمينه براي فعاليت احزاب بوجود نخواهد آمد؟

مديرمسوول روزنامه‌ي مردمسالاري، برگزاري ميتينگ‌هاي انتخاباتي و اجتماعات حزبي و سياسي در استان‌هاي مختلف كشور از سوي احزاب را زمينه‌ساز حضور جدي مردم براي تحقق استراتژي مشاركت حداكثري عنوان و در عين‌حال فعاليت NGOها در اين زمينه را موثر دانست و در اين‌باره گفت: اگرچه NGOها نبايد در ارتباط با مسائل سياسي دخالت كنند اما مي‌توانند با ارائه‌ي برنامه‌هاي اجتماعي به كانديداهايي كه در عرصه حاضر مي‌شوند مطالبات مردم را منعكس كرده و به اين مطالبات سبقه‌ي ملي بدهند كه قطعا در اين صورت مردم با رغبت مضاعف پاي صندوقهاي راي حاضر خواهند شد.

اين روزنامه‌نگار هم‌چنين با تاكيد بر نقش مطبوعات در اين زمينه، ابراز عقيده كرد: اگر مطبوعات بخواهند به راحتي در چارچوب قانون فعاليت سالم خود را ارائه دهند قطعا بر ميزان تيراژ آنها افزوده شده و مردم در جريان آخرين اخبار و تصميمات مربوط به انتخابات قرار خواهند گرفت.

كواكبيان هم‌چنين خطاب به اصحاب قلم و مطبوعات، گفت: هرچند حادثه‌ي انتخابات مجلس هفتم يك اتفاق ناخوشايند تلقي مي‌شود اما بايد اين خاطره‌ي تلخ را به فراموشي سپرد و مردم را براي حضور در عرصه دلگرم كرد. مطبوعات نبايد برنامه‌هاي دلسرد و مايوس‌كننده در شيوه‌ي كار خود داشته باشند بلكه بايد تمام مطالب، گزارشات و اخبار آن‌ها به سمت تشويق هرچه بيشتر ملت براي حضور به پاي صندوق‌هاي راي سامان بگيرد.

دبيركل حزب مردمسالاري هم‌چنين به نقش نهادهاي تبليغاتي اشاره و در اين‌باره خاطرنشان كرد: نخبگان جامعه از جمله دانشگاهيان و روحانيون حوزه‌ي علميه و از جمله صدا و سيما بيشترين تاثير را در ميزان مشاركت حداكثري مردم در صحنه انتخابات دارند و صدا و سيما در اين باره موظف است با رويكرد افزايش مشاركت ملت برنامه‌هاي قوي و مناظرات جدي تهيه كرده تا همه‌ي جناح‌ها با هر نوع گرايش و ديدگاههاي بتوانند نقطه نظرات خود را مطرح كنند.

كواكبيان با تاكيد بر اينكه نبايد اين تلقي بوجود آيد كه صدا و سيما بلندگوي يك جريان خاص است و اجازه‌ي انعكاس ديدگاههاي مختلف در آن داده نمي‌شود، افزود: همه‌ي جناح‌ها و گروهها بايد صدا و سيما را از خود بدانند و با رغبت در برنامه‌ها حضور يابند.

مديرمسوول روزنامه‌ي مردمسالاري مهمترين نقش را در اين زمينه، براي مردم و راي آنها قائل شد و در اين باره توضيح داد: اگر نهادهاي حكومتي به نحو احسن وظيفه‌ي خود را انجام دهند و نهادهاي مدني اجازه‌ي فعاليت سالم داشته باشند و هم‌چنين دستگاههاي تبليغاتي در چارچوب شرح وظايف خود به نحو احسن عمل كنند مردم قطعا اگر همه‌ي حكومت‌گران و اجزاي جامعه‌ي مدني و دستگاههاي تبليغاتي بر اساس منطق و شيوه‌هاي خردمندانه برخورد كنند پاسخ لازم را به سياستهاي معقولانه خواهند داد.

كواكبيان پيش‌بيني كرد در صورتي‌كه همه‌ي نكات مذكور، مورد توجه مسوولان امر قرار گيرد حماسه‌اي مشابه حماسه‌ي دوم خرداد 76 خلق شود كه به گفته‌ي اين روزنامه‌نگار خلق چنين حماسه‌اي نيازمند تصحيح روش‌ها، بنيان‌ها و احترام به راي و حقوق ملت است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha