• جمعه / ۲۴ تیر ۱۳۸۴ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-09902
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/2/ قلب‌هاي تپنده‌ ميليون‌هامصلح عاشق بدرقه‌راه اسطوره نجابت،مدارا و شكيبايي تماميت ارضي تنها خاك نيست، اين را از او ياد گرفتيم

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/2/
قلب‌هاي تپنده‌ ميليون‌هامصلح عاشق بدرقه‌راه اسطوره نجابت،مدارا و شكيبايي
تماميت ارضي تنها خاك نيست، اين را از او ياد گرفتيم

در ادامه‌ي فراخوان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از مخاطبان براي ارائه‌ي ديدگاهها و نظراتشان در مورد «آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي» حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي، بخش دوم اين ديدگاه‌ها تقديم مي‌شود. يادآوري اين نكته ضروري است كه با توجه به تكراري بودن مضامين تعدادي از پيام‌ها، نمونه‌هايي از اين ديدگاهها در اختيار خوانندگان محترم قرار مي‌گيرد.

*** خاتمي؛

در صبوري و متانت مهاتما گاندي

در علم و دانش جواهر لعل نهرو

در وطن پرستي و مردم دوستي نلسون ماندلا

در ساده زيستي عبدالناصر

خاتمي خاتم انسان‌هاي وارسته

خاتمي دوستت داريم.

حسيني تكاب

*** اين صفحه را به صفحه‌اي دائمي در سايت ايسنا تبديل كنيد تا در آينده هم بتوان با آقاي خاتمي تماس داشت و از ديدگاه‌هاي ايشان مطلع شد.

ليلا

*** سلام به پدر بزرگوار آقاي سيدمحمد خاتمي

من چيز زيادي براي عرض كردن ندارم چون قلمم ناتوان است و زبانم الكن.

اما صادقانه بايد حضورتان عرض كنم كه ديشب خواب شما را ديدم، آمدم از شما سوالي بپرسم، ديدم كه چشمان مهربان شما قرمز و اشك‌آلود است، من هم با ديدن اين وضع در آغوش شما گريستم. صبح كه برخاستم بسيار حيران از خواب ديشب بودم چون نه اهل سياست هستم و نه خيلي اخبار مربوطه به آن را دنبال مي‌كنم. امروز كه در ايسنا ديدم مي‌توانم به نحوي حرفم را بگويم اين نامه‌ي بسيار كوتاه را برايتان نوشتم: گريه نكنيد پدر، كه اين فراق طولاني نيست! شما در قلب و روح انسان‌هايي هم‌چون من هم كه به سياست اعتناي چنداني ندارند رخنه كرده‌ايد، پدر براي رسيدن به آزادي بايد مبارز بود چون پيروزي آن‌سوي خطر است. مرا عهديست با جانان كه تا جان در بدن دارم/ هواداران كويش را چون جان خويشتن دارم

سامان حسين صراف

فارغ‌التحصيل رشته‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي

*** ضمن خوش‌آمدگويي پيشاپيش به آقاي خاتمي كه قرار است 28 تيرماه به آبادان بيايد

خوشحالم كه مي‌بينم شرايطي در جامعه ايجاد شده كه پس از انتخابات سوم تير ماه محبوبيت آقاي خاتمي در جامعه بيشتر شده است. خاتمي بدون توجه به ظواهر جامعه كه نشان دهنده‌ي كم شدن روز به روز محبوبيتش بود، مسير نهادينه كردن همه‌ي شعارهاي خود را در ذهن جامعه و حاكميت ادامه داد و ديديم كه بعد از دوم خرداد چه كساني سعي داشتند با الگو برداري از رفتار او، لباس پوشيدن او و حرف زدن او مردم را به سوي خود جلب كنند و آن‌ها كه منجمد شده بودند در رفتار و سلوك خاتمي ذوب شدند و موقعيت فعلي جامعه‌ي ما حاصل تلاش اوست كه صبر و شكيبايي را در جامعه تزريق كرد. خاتمي اميدوارم هر جا كه هستي تندرست و سالم باشي. خوشحالي و سلامتي تو - كه 8 سال براي ما ناراحت بودي - دعاي هميشگي من و همه‌ي ملت فهيم ايران خواهد بود. خاتمي پايدار و شاد و سربلند باشي. يا علي مدد.

محمد خواجه فرد- آبادان

*** خسته نباشي مرد بزرگ «آزادي اسلامي» اميدوارم زحمات و خدماتت براي ميهن اسلامي ايران - هر چند با موانع متعدي مواجه بود - مورد قبول آقا امام زمان(عج) قرار بگيرد. انشاء الله

ق . ص. مطلق

*** خاتمي حداقل در عصر ما يك استثنا بود. افتخار مي‌كنم كه ايراني هستم، چون خاتمي ايراني است. مخالفان نادانش را شرم باد كه حب قدرت نگذاشت از اين چشمه‌ي تقوا و صبر و ... سيراب شويم. او تكرار نخواهد شد.

نصرت شهري - اروميه

*** آقاي خاتمي دلمان برايت خيلي مي‌شود. مي‌دانيم كه تو ايران و ايراني را دوست داري و بدان كه ما هم تو را دوست داريم. ايراني به قدر و ارزش تو در آينده بهتر پي خواهد برد. مثل اينكه ما عادت داريم زماني به ارزش افراد پي ببريم كه اسمشان در كتاب‌هاي تاريخي بيايد؛ مثل مصدق، اميركبير! تو هم براي ما بسيار زحمت كشيدي و بسيار موثر بودي. اين را من به عنوان يك جوان به خوبي مي‌فهمم و براي همين هم دلم از حالا تنگ و غصه‌دار رفتنت شده است، چراكه يك دوست را از دست مي‌دهم و البته «تو» هميشه هستي. دوستت داريم.

رها

*** جناب آقاي خاتمي با تقدير و تشكر از شما و از خون دل‌هايي كه خورديد بيش از اين درباره‌ي انتخابات گزافه‌گويي نكنيد كه حقيقتا به خاطر حرف‌هايي كه مي‌زنيد حال من و هزاران نفر امثال من به هم مي‌خورد يك لحظه هم كه شده از وهمي كه در انديشه خود داريد بيرون بياييد شايد به صلاح شما باشد.

عليرضا

*** خاتمي عزيز سلام و خداحافظ

من يكي از كوچك‌ترين دوم خردادي‌هايي هستم كه تا آن حد كه در توانم بود، با تمام وجود در اين هشت سال از شما حمايت كردم. بعد از وقايع هجده تير و بحران‌هايي كه ايجاد شد، من كه رفتار خاتمي را بسيار محافظه‌كارانه مي‌پنداشتم و اصلا قصد راي دادن در سال 80 را نداشتم، يك شب كه واقعا از دست خاتمي عزيز ناراحت بودم، خوابي ديدم كه هنوز هم كه فكرش را مي‌كنم تمام بدنم مي‌لرزد؛ در خواب ديدم صداي گريه مي‌آيد، به دنبال صدا رفتم، ديدم خاتمي عزيز، با تمام وجود گريه مي‌كند. آمدم تا حرف‌هايم را به او بزنم و بگويم چرا...؟ اما مگر مي‌توانستم گريه‌ي او را ببينم. ديگر هيچ نداشتم كه به او بگويم. گويي فهميدم كه او بيشترين توان خود را براي اصلاحات به كار برده است. من هم تا مي‌توانستم با او گريه كردم. خاتمي رفت اما مگر يادش، گذشتش، صبرش و ... از ياد مي‌رود.

صالح افشاري - اصفهان

*** فقط مي‌گويم: آقاي خاتمي متشكرم. به خاطر همه‌ي خوبي‌هايي كه در حق ملت روا داشتيد. دست مريزاد.

خاني

*** از اين كه به من به عنوان يك جوان هويت داديد ممنونم. تا 4 سال ديگر منتظر خواهم ماند تا مجددا راي خود را براي شما به صندوق بياندازم تا بار ديگر از اين‌كه خاتمي رييس‌جمهور من است، افتخار كنم.

احسان

*** خاتمي تنها كسي هست كه هم چقدر اشتباه كرده باشد دوستش دارم و خوش تيپ‌ترين آخوند روي زمين است.

حامد

*** من دانشجوي دكترا در كشور هلند هستم و سايت ايسنا را هر روزه مطالعه مي‌كنم. اخيرا متوجه بخش ويژه در رابطه با بدرقه‌ي خاتمي شدم و بايد بگويم كه من اين افتخار را داشتم كه هم در دوره‌ي اول و هم در دوره‌ي دوم به ايشان راي بدهم و فكر مي‌كنم تمام ايرانيان در سراسر جهان ارزش عقايد او را در باب صلح، گفت‌وگو، برادري، انسانيت، احترام به همه‌ي انسان‌ها صرفا به خاطر انسان بودنشان و نه به دليل جنس، نژاد و مذهب؛ مي‌دانند. در اين سال‌ها دنيا صداي او و صداي ديدگاه‌هاي مترقي او درباره‌ي اسلام به عنوان يك مذهب منادي صلح، گفت‌وگو، عدالت و دوستي را شنيد. او به طور قطع نام اسلام را در جهان اعتلا بخشيد و هم‌چنين نام ايرانيان را. جهان هم‌اكنون او را ستايش و به او افتخار مي‌كند و هرگز او را فراموش نخواهد كرد. قطعا و حقيقتا نام ايران هم‌اكنون در دنيا برابر است با نام خاتمي و ما به عنوان ايرانيان ساكن در خارج از كشور بسيار بهتر از شما كه در داخل زندگي مي‌كنيد اين حقيقت را در مي‌يابيم. پس بگذاريد همگي براي او آرزوي موفقيت در راه و برنامه‌هاي آينده‌اش را داشته باشيم.

سعيد دانشجوي ايراني ساكن هلند

*** من يك ايراني سي ساله هستم و اعتقاد دارم خاتمي از بزرگ‌ترين مردان ايران پس از اميركبير و در 150 سال گذشته است. اين اعتقاد من نه در حال حاضر بلكه از دوراني كه او در سال 1376 در انتخابات كانديدا شد شكل گرفته است. من هميشه از او در دوران رياست جمهوري‌اش حمايت كردم و در آينده نيز از او حمايت خواهم كرد. من به راستي به او اعتقاد دارم و حقيقتا معتقدم مردي هم‌چون او در ايران شايد هر 150 سال يك بار متولد شود. هم‌اكنون از اينكه دوران رياست جمهوري او پايان مي‌يابد غمگينم و براي او دعا مي‌كنم.

هومن ريختگر

*** دو مشخصه‌ي اصلي و بارز آقاي خاتمي يكي تركيب اخلاق و ادب با سياست بود كه موجب تنش‌زدايي در سياست خارجي شد. او روابط گسسته با كشورهاي عمده‌ي اروپايي را دوباره بر اساس حفظ عزت و استقلال ايران برقرار كرد و در عرصه‌ي داخلي علي‌رغم تمام تعارض‌ها و مشكلات لبخند بر لب و غم بر دل داشت و سعه‌ي صدر او زبانزد همگان است و اگر نبود آن لبخندها همه از اطراف او پراكنده مي‌شدند و مسووليت او ديري نمي‌پاييد، ولي او هميشه به مشكلات خنديد. از ديگر مشخصه‌هاي او پافشاري ايشان بر حفظ كرامت تمام انسان‌ها و آزادي و حقوق شهروندي بود كه در جامعه‌ي ما نهادينه شد آن‌هم زماني كه اختلاف ديدگاه‌ها تعارضاتي مستمر و خسته كننده به وجود‌ آورده بود.

عباس استاد محمدي

*** آقاي خاتمي براي ما جز رنج ، بدبختي ، تورم و تضعيف مذهب حقه تشيع چيز ديگري به ارمغان نياورد.

محمد علي

*** او سمبل تلفيق اخلاق و سياست نه تنها در ايران بلكه در تمام دنيا و از چهره‌هاي ماندگار تاريخ در عرصه‌ي اخلاق در سياست است. بدون شك هر ايراني به كشور خود به دليل داشتن چنين انسان‌هايي افتخار خواهد كرد.

حسين حسيني

*** خاتمي اين سيد بزرگوار تا چند روز ديگر خواهد رفت. او كه درس بزرگ‌منشي، وقار، آزادگي، بي‌ريايي، سادگي و متانت را به ما آموخت. او كه محمدوار مدارا و لبخند را بي‌دريغ به همه هديه كرد. او كه علي‌وار رنج‌ها كشيد و پشتش را عالمان متهتك و جاهلان متنسك شكستند. چه قرآن‌ها كه بر نيزه نكردند تا او را بشكنند و چه فتنه‌ها كه بر نيانگيختند، ولي او مصداق فاذا خاطبهم الجاهلون ... با كرامت گذشت.

بزرگ مردي / از سلاله نور / از جنس بلور / بي‌آلايش تكدري / لبخند و شكفتن را آموخت / و بي‌دريغ چونان خورشيد بر همه درخشيد / و چون ابر بر همه باريد / و چون كوه استوار / شكوه را متجلي كرد / بر دردها پنهان گريست / و لبخندها را هديه كرد / شادي آفريد / و عشق را زمزمه كرد / و ما / به بزرگواريش عادت كرديم / و آنگونه كه خورشيد را / و روز را / در تكرار زندگي فراموش مي‌كنيم / بزرگي‌هايش را از خاطر برديم / صد افسوس كه قدرش را ندانستيم / با احترام به تو اي بزرگوار

روزبه

*** سلام

خاتمي جواهريست كه هر چقدر درناملايمات و ناكامي ها فرو رود از ارزش و زيباييش كم نخواهد شد.

بهار سليلي

*** خاتمي يك انسان متعالي است، بلي آقاي خاتمي قبل از آنكه حوزه برود، قبل از آنكه دانشگاه ببيند، پيش از آنكه وزير شود و ده‌ها سال قبل از آنكه با راي قلبي و واقعي مردم اين مرز و بوم به رياست جمهوري برسد و قبل از هر صفت‌ ديگري، يك انسان متعالي بود. قدر خاتمي را نداستند و نفهميدند كه چه مي‌گويد. عده‌اي كه هنوز به دنبال بي‌بي‌سي و راديو آمريكا و اسراييل‌اند انتظار داشتند خاتمي سيستم اداره‌ي كشور را به نفع آنان عوض كند و وقتي ديدند نشد، شروع كردند ناسزا و بدگويي. گروهي ديگر مي‌خواستند به نام آزادي پرده‌دري و انتقام‌گيري كلامي را رواج دهند كه وقتي نشد، او را بي‌عرضه خواندند و عده‌اي ديگر كه براي خود در كابينه‌اش پستي خواب ديده بودند، ناكامي خود را به وابستگي جناحي او نسبت دادند و گروهي، عده‌اي، افرادي و و و قبول كه آقاي خاتمي علامه‌ي دهر نبود، آقاي خاتمي شجاع‌ترين رييس‌جمهور دنيا نبود، آقاي خاتمي نتوانست تمام آنچه را كه به مردم وعده داده بود تمام و كمال به ظهور برساند، پس خاتمي چه كرد؟ خاتمي كاري كرد كه چماق به دستان دم از تعامل زدند، از گفتمان صحبت كردند. خاتمي كاري كرد كه هيچ سيستم اطلاعاتي در دنيا و به خصوص در جهان سوم حاضر به اعتراف آن نيست و او قتل‌هاي زنجيره‌يي را برملا كرد. رييس‌جمهور خاتمي كاري كرد متعصبين و متحجريني كه نمي‌دانستند دموكراسي را با كدام "ك" مي‌نويسند، دم از آن بزنند از مردم‌سالاري صحبت كنند، كساني كه مردم را گوسفند، صغير، نيازمند راهنمايي مي‌دانستند از مردم‌سالاري و جمهور و جمهوريت صحبت كنند و و و كه اينها كارهايي بس بزرگ بود ولي مردمي كه از روي لج و لجبازي به آقاي خاتمي راي دادند و بعد او را شماتت كردند، به يك جمله‌ي او هرگز توجه نكردند؛ او گفت "من در چارچوب قانون اساسي سعي و اهتمام خواهم كرد كه مواد اين قانون براي همه‌ي مردم به صورت واحد عمل شود" كه نشد يا نگذاشتند بشود و يا نتوانست ولي نهايت سعي خود را بكار گرفت كه بشود. و اين مهم بود. خسته نباشي؛ اي مرد بزرگ تو را بعدا خواهند شناخت، مثل هر بزرگ مرد ديگر تاريخ.

يك استاد دانشگاه ايراني مهين پرست

*** معلم بزرگ من سلام!

من از شما يك انتظار ديگر دارم، از اين پس هم مردم را تنها نگذاريد و مثل برخي از سلف خود سياست سكوت پيشه نكنيد. آقاي خاتمي اتمام راهي كه با شما شروع كرديم با شما راحت‌تر به سرانجام نيك مي‌رسد.

فريد ثاني

*** به نام خدا

در دور اول كه كانديدا شدي در حسرت راي دادن به تو ماندم و فقط توانستم اينجا و آنجا از تو صحبت و دوستان و آشنايان را با تو آشنا كنم چون هنوز به سن راي دادن نرسيده بودم. در انتخابات بعدي كه 4 سال پيش بود به تو راي دادم و به آن افتخار كردم. ناراحتم از اينكه مي‌روي و خوشحال از اينكه شايد كمي از خستگي‌هايت كم شود، مي‌دانم كه ما را از ياد نمي‌بري و بدان كه تو، نام تو، ياد تو، راه تو و منش تو در حافظه‌ي ملت ايران براي هميشه ثبت خواهد شد، به راستي لبخند تو را چه كسي تواند از ياد برد؟! من كه هرگز نتوانم. تاريخ، انديشه‌ي تو را از ياد نخواهد برد. خاتمي از عمق جان دوستت دارم اي رييس‌جمهور هميشه محبوب ايران.

محمد آقاصفري -21 ساله - تهران

*** آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي

سلام بر خاتمي مردي كه در طول هشت سال بر عزت ايراني در دنيا افزود و از همه مهمتر به جوانان ايراني عزت داد. اينك در آخرين روزهاي عمر رياست جمهوريش با قلبي مالامال از غم و چشماني گريان به ايشان مي‌گويم مبادا جوانان ايران را به حال خود بگذاري. نكند بعد از اتمام رياست جمهوريت ما را از ديدن صورت نوراني و خندانت محروم كني و نكند ... رييس‌جمهور هميشه‌ي قلب جوانان ايراني، به من بگو بعد از رفتنت چگونه دوريت را تحمل كنم. وقتي دلم برايت تنگ شد كجا ببينمت ولي بدان هيچ‌گاه فراموشت نمي‌كنم و شما را به خداي بزرگ مي‌سپارم.

آيدا . م .

*** در گوشه‌ي انزواي پير زني كه به تاريخ پيوسته بود، دست خط آقاي خاتمي را ديدم. با چشمان خودم. چند هزار تومان مقرري ماهيانه براي همسر استاد مسلم موسيقي ايراني علي اكبر خان شهنازي تعيين نموده بود. او يك سال پيش مرد و آن دست خط در گوشه‌ي طاقچه‌ي آن خانه‌ي دور افتاده در آبسرد دماوند لا به لاي صفحات كتاب مقدسي به فراموشي سپرده خواهد شد. فرمان بالاترين مقام اجرايي مملكت براي تجليل از موسيقي كشور. تماميت ارضي تنها خاك نيست. اين را از او ياد گرفتم.

فريد . خ

*** بسم‌الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي خاتمي رياست محترم جمهوري با اهدا سلام

قلم در دست گرفتم تا مطلبي درباره‌ي شما و تلاش‌هاي هشت ساله‌ي شما بنويسم اما نمي‌دانم چرا ذهن ياري‌ام نمي‌كند، به ياد هشت سال مظلوميت «تو» عزيز كه مي‌افتم مي‌خواهم از ته دل فرياد بزنم اما چه كنم كه از «آموزگار صبر و شكيبايي صبر و تحمل را آموخته‌ام». مي‌دانم كه در اين هشت سال براي اعتلاي نام ايران عزيز مورد بدترين اهانت‌ها قرار گرفته‌اي اما به راستي كه نامت در تاريخ اين مرز و بوم در كنار نام بزرگاني چون اميركبير قرار خواهد گرفت. مظلومانه آمدي، صادقانه خدمت كردي، مظلومانه هم مي‌روي. تلاش در راه به وجود آوردن هر 9 روز بحران براي دولتي كه با راي اكثريت مردم روي كار آمد خيانتي بزرگ در حق اين مردم است كه خدا از مسببين آن به راحتي نخواهد گذشت. در پايان نوشتن اين بند شعر از زبان «تو» عزيز كمي آرام‌بخش است: گل پونه‌ها نامهرباني آتشم زد آتشم زد / گل پونه‌ها بي‌همزباني آتشم زد آتشم زد / مي‌خواهمت چون تا سحرگاهان بخوانم / افسرده‌ام، بيگانه‌ام، آزرده جانم. در پناه ايزد حق تعالي شاد و سربلند و پرافتخار باشيد.

دوست‌دار هميشگي‌ات رضا حدادي

*** به نام خدا

آقاي خاتمي نعمتي بود كه خداوند براي مردم و نظام ما و تمام مردم دنيا فرستاد، و در زمان حال فقط مردم قدرشناس ارزش اين نعمت را مي‌دانند، و در آينده‌، تاريخ قدر و ارزش حقيقي اين اسطوره‌ي گران‌بها را بيان خواهد كرد و كفران اين نعمت ظلم به خود ماست.

محمدرضا سلاطين - مشهد

*** با سلام

ممنون از اين حركت، واقعا لازم بود . ولي خواهش دارم اين‌ها را كتاب كنيد تا در تاريخ ثبت شود، هم‌چنين سعي شود از خاتمي عكس‌ها و مطالبي بگذاريد كه مردم كمتر ديده‌ و شنيده‌اند. ترتيبي اتخاذ شود تا مردم با ايشان بعد از رياست جمهوري در ارتباط باشند و مهم‌تر اين كه يك مراسم خودجوش در يك مكان براي حضور همه علاقه‌مندان درست كنيد تا در خاطره‌ها بماند.

حسن

*** بدون شك تغيير گفتمان و ادبيات، خشونت و بي‌هيچ انگاشتن مردم، به ادبيات خدمت و عدالت خود شاهديست سترگ بر مظلوميت مصلحي است كه بزرگ‌ترين گناهش عشق به ايران و ملت ايران بود. قلب‌هاي تپنده‌ي ميليون‌ها مصلح عاشق بدرقه‌ي راه اسطوره نجابت، مدارا و شكيبايي باد.

هـ . ي

*** سلام، با تشكر از زحمات شما

آقاي خاتمي يكي از اسطوره‌هاي تاريخ ايران است و هميشه در يادها باقي خواهد ماند دوستت داريم خاتمي!

حسن

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha