• یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۸۴ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-10788
  • منبع : مطبوعات

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/‌4/ مانند آموزگاري دلسوز براي ما سختن گفتن بدون لكنت زبان را تفسير كنيد

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/‌4/
مانند آموزگاري دلسوز براي ما سختن گفتن بدون لكنت زبان را تفسير كنيد

در ادامه‌ي فراخوان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از مخاطبان براي ارائه‌ي ديدگاهها و نظراتشان در مورد «آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي» حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، بخش چهارم اين ديدگاه‌ها تقديم مي‌شود. يادآوري اين نكته ضروري است كه با توجه به تكراري بودن مضامين تعدادي از پيام‌ها، نمونه‌هايي از اين ديدگاهها در اختيار خوانندگان محترم قرار مي‌گيرد.

*** خاتمي با باران آمد، رود شد و به دريا پيوست ...

تابش

*** خاتمي يك حقيقت هميشه زنده است. درود بر بزرگ‌مرد ايران.

مسعود

*** اي كاش هيچ وقت نمي‌رفتي آقا! اي كاش ... آه! اي كاش مي‌شد دوباره بيايي. اي كاش مي‌شد در مقابلت دو زانو بنشينم و خودم را در عمق زخم‌ها و دردهايت غرق كنم. آقا! تو كسي نبودي كه دل ما را بشكني، رنج را به جان مي‌خريدي تا چيني خيال ما ترك برندارد. آه، اگر بيايي. آقا ببخش اگر دلت را شكسته‌ايم... وي ما، قربان دل شكسته‌ات... به خدا بعد از اين خيلي جايت خاليست. اما رفتن كي‌ مي‌تواند بين ما فاصله اندازد؟ تو «هستي» هميشه در قلب‌ها، دل‌ها همه به دنبال توست. مي‌داني آقا! به خدا، به دل شكسته‌ات به قلب مهربانت، به لبخند صميمي‌ات، به اشك‌هاي پنهانت قسم؛ ديگر دل تو را نمي‌شكنيم. خوبا! مرا به خاطر همه‌ي نامه‌هايي كه براي تو ننوشته‌ام ببخش! بي تو هواي دفترچه‌ي خاطراتم هميشه باراني است ... بي تو زنده‌ام اما مرگ بي اجل دارم.

مريم

*** صبر بسيار ببايد پدر پير فلك را . . . تا دگر مادر گيتي چون تو فرزند بزايد

اين شعر مرا ياد رفتن بزرگ مرد تاريخ و خاتمي رييس‌جمهور ايران انداخت.

حسام زهي

*** نمي‌دانم چرا، ولي به طور ناخودآگاه با وجود شما اي آقاي خاتمي، احساس امنيت مي‌كنم، گويي كسي مي‌گويد شخصيت‌هايي مانند شما به عنوان لنگرهاي كشتي انسانيت در ساحل آرامش هميشه بايد در صحنه بمانند. با وجوديكه ما همه مسافرين اين كشتي هستيم و به حكم اكثريت سرنوشت مشتركي خواهيم داشت، عده‌اي با كارهاي خود، گويي كف اين كشتي را سوراخ مي‌كنند و نام اين كار را آزادي مي‌گذارند و بيم آن مي‌رود كه چرخ و پر اين كشتي را نيز بشكنند و آن را از رسيدن به ساحل آرامش باز دارند و عده‌اي مي‌گويند به احتمال هوا طوفاني خواهد شد و سنگ روي سنگ بند نمي‌شود، شايد توهم باشد، بمانيد اگرچه جامعه نيز پذيراي شما بوده و خواهد بود، بمانيد و مانند آموزگاري دلسوز براي ما سختن گفتن بدون لكنت زبان را تفسير كنيد و اشتباهاتمان را گوشزد و براي‌مان از خدا طلب مغفرت نماييد.

احسان موسوي

*** با عرض سلام، درباره آقاي خاتمي نظر خواسته بوديد. اين هم نظر من، كه دكتر در جامعه‌شناسي سياسي هستم از مدرسه عالي علوم انساني پاريس و بيش از 35 سال است مقيم فرانسه هستم و از نزديك شاهد روند يك نظام دموكراتيك در جوامع اروپايي هستم. آقاي خاتمي را با آقاي نلسون ماندلا مقايسه نكنيد، برويد زندگي‌نامه نلسون ماندلا را بخوانيد بعدا مقايسه كنيد.

كاظم رنجبر

*** اي سيد بزرگوار! ما بواسطه‌ي تو توانستيم معني دموكراسي مردمسالاري ديني و خيلي لغات با مفهوم را بشناسيم و تا حدودي به آن دست يابيم. ما توانستيم براي اولين بار نداي زيباي آزادي را در 8 سال دوران خدمت تو بشنويم و اين آزادي را از نگاهت و از كلامت شناختيم.

فرهاد زغمي

*** اي آموزگار عزيز ملت اين بار ملت ايران بي‌صبرانه منتظر اين است كه كتاب و خاطرات تو را ورق بزند و از رنج‌هاي تو رنج بكشد كه چرا تو را نفهميدند و از موفقيت‌هاي تو در وجود خودشان احساس غرور كنند. به پاس تمامي زحماتي كه شما جناب دكتر براي ملت، مملكت و دين و آزادي كشديد همه ملت ايران به شما خسته نباشيد مي‌گويند و دست تو را مي‌بوسند. ما از تو صبر آموختيم و اكنون تا زمان طلوع مجدد خورشيد آزادي صبر خواهيم كرد.

ايمان

*** خاتمي تا امروز بهترين رييس‌جمهور بوده است. فقط كمي به جوانان آزادي داد و اميدوارم هميشه موفق باشد و در دور بعد رياست جمهوري منتظر او هستيم و اميدواريم در دور بعد كه آمدند نسبت به حجاب جوانان در جامعه

بيشتر حساسيت نشان دهند.

مريم نيازي - دانشجوي IT دانشگاه علمي كاربردي

*** آقاي خاتمي خسته نباشيد. دستتان درد نكند. متشكرم. امروز زمان انتقاد نيست.

عادل - 40 ساله فارغ‌التحصيل

*** آقاي خاتمي آزادي بيان چه شد؟

روحانيان -22 ساله

*** در اين 8 سال هيچ كار انجام نداد، لااقل مي گفت نمي‌توانم و يا نمي‌گذارند. 8 سال وقت مردم گرفته شد ولي با اين حال باز هم از ايشان متشكريم و اميدواريم در كارهاي ديگر موفق باشند.

كيا - 60 ساله

*** با توجه به پتنسيال‌هاي كشور آقاي خاتمي كاري را كه مي‌توانست به بهترين نحو انجام داد و بهتر از اين نمي‌شد. به نقدهايي كه با بدبيني به ايشان مي شود هيچ اعتقادي ندارم.

نظري- 31 ساله

*** كساني مانند خاتمي خيلي كم تكرار خواهند شد.

ندا ميلادي- فارغ‌التحصيل

*** روي هم رفته آقاي خاتمي خيلي خوب عمل كرد و توانست به خوبي از پس اكثر مشكلات برآيد و در مواردي نيز شايد شرايط جامعه و جو بين‌الملل موثر بود. اميدواريم رييس‌جمهور منتخب بتواند ادامه دهنده‌ي راه ايشان باشد.

سيدرضا موسوي

*** هيچ كاري برايمان نكرد.

26 ساله - دانشجوي ارتباطات

*** به آقاي خاتمي بگوييد كه 8 سال خوب مردم را فيلم كردي. هيچ دوره‌اي به ايشان راي ندادم.

50 ساله

*** زحمات آقاي خاتمي جاي تشكر دارد. اما ايشان آن‌قدر از مديرانشان به سختي حمايت كردند كه آن ها حتي فكر كنار رفتن از قدرت را به خود نمي‌دادند و من به عنوان يك شهروند اميدي آينده‌ي براي فرزندانم نمي‌ديدم چرا كه احساس كردم فرزند برزگر بايد برزگر، كارمند، كارمند و ... باشد.

كارمند 50 ساله

*** آقاي خاتمي هر جا و در منصبي باشد مورد احترام است و نمي دانم چگونه است كه همه‌ي مردم او را دوست دارند. اگر او نباشد چه خواهد شد؟

28 ساله

*** آقاي خاتمي دستت درد نكند. اگر هم مي خواستي كار كني ديگران نمي‌گذاشتند.

50 ساله - اقليت

*** تمام صحبت‌هاي آقاي خاتمي براي جوانان بود ولي در عمل چه؟ آن چه مي‌خواستيم نشد. خاتمي حرف‌هايش سازنده بود. گفت‌وگوي تمدن‌ها را مطرح كرد و جلو رفت كه ارتباط برقرار كند ولي نگذاشتند. آقاي خاتمي مردي ايده‌آل و چهره‌اي دوست داشتني است كه با مردم با جان و دل به او راي ميليوني دادند. انشاالله آينده خوبي داشته باشد.

ابراهيمي - 53 ساله

*** آقاي خاتمي «تو» بايد امروز مي‌آمدي زيرا زماني آمدي كه ما ظرفيت شناختت را نداشتيم. هر جا هستي به فكر ايران باش.

حامد همتي - 25 ساله - فوق ليسانس بازرگاني

*** آقاي خاتمي هرجا رفتيد حرف‌هايي را كه مي‌خواهد براي آخرين روزهاي مسووليت بگذاريد از همان اول بيان كنيد. هميشه صادق بوديد اما صداقت هميشه تنها شرط مديدريت نيست.

حسين قوامي - دانشجوي نساجي

*** خاتمي مرد بزرگي بود. آن‌چه بايد مي‌شد در دوران او نشد ولي تغييرات بسيار زياد بود. اوضاع بهتر شد ولي تا ايده‌آل هنوز فاصله داريم.

رضا - 27 ساله

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha