• دوشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۸۴ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-10398
  • منبع : فضای مجازی

مروري برديدگاه‌هاي «آموزگار ادب و شكيبايي»3/ محمد خاتمي: ما كه مي‌خواهيم با دنيا گفت‌وگو كنيم ، اول بايد گفت‌وگو كردن در داخل خودمان باشد

مروري برديدگاه‌هاي «آموزگار ادب و شكيبايي»3/ 
محمد خاتمي:
ما كه مي‌خواهيم با دنيا گفت‌وگو كنيم ، اول بايد گفت‌وگو كردن در داخل خودمان باشد

نزديك شدن به پايان دوران مسووليت حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي را بهانه‌اي ديديم تا از آن به عنوان فرصتي براي مرور خلاصه‌اي از ديدگاههاي ايشان در زمينه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي بهره بريم و نكته‌هايي از آن‌چه در هشت سال خدمت پر ثمر از مكتب « آموزگار ادب و شكيبايي« آموخته‌ايم را يادآور شويم.در گذري ديگر به ديدگاههاي خاتمي، به جامعه‌ي مدني و گفت‌وگو با ملل ديگر مي‌پردازيم.

گفتگو و محادثه در داخل زمينه ساز گفتگو با ملل ديگر

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي رييس‌جمهور طي سخناني در جمع دانش‌آموزان شركت كننده در المپيادهاي علمي (4 /10/ 1376) خاطرنشان كرده است: «... ما كه مي‌خواهيم با دنيا گفت‌وگو كنيم ، اول بايد گفت‌وگو كردن در داخل خودمان باشد. ما بايد خودمان راه و رسم گفتگو كردن را ياد بگيريم، همديگر را تحمل كنيم و آنقدر ما از نظر فرهنگي وديني و تاريخي غنا داريم كه اين هويت ما وقتي در مقابل هويت‌هاي ديگر قرار گرفت و قبول كرديم كه ميان اين دو هويت منطق حكم فرما باشد، ما به حد كافي در دنيا محترم خواهيم بود و خيلي هم حرف‌ها داريم كه به دنيا بزنيم و بايد خيلي حرف‌ها را هم از دنيا بشنويم ...»

محادثه و گفتگو با ملل ديگر

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور هم‌چنين طي سخناني در مراسم افتتاحيه‌ي كنفرانس اسلامي(18 /9/ 1376) آورده است: « ... زندگي همواره با صلح و امنيت، فقط در صورتي محقق مي‌شود كه انسان بتواند عميقا فرهنگ و تفكر حتي علايق و سلايق ديگران را درك كند و درك عميق وجود معنوي و فرهنگي ساير ملل، مستلزم ايجاد محادثه( ديالوگ) با آن‌هاست و محادثه حقيقي تنها وقتي ممكن مي‌شود كه طرفين حديث و كلام، در وضع اصيل و حقيقي خود قرار داشته باشند والا محادثه يك مقلد بي هويت با سايرين بي معني است و متضمن خير و صلاحي براي او نيست و سكني گزيدن درخانه مشترك مسلمانان "مدينه النبي " همان اتخاذ موضع حقيقتي و دست يافتن به هويت واقعي مسلمانان است ...»

جامعه مدني اسلامي و نفي سلطه و سلطه پذيري در روابط بين المللي

خاتمي در همين سخنراني يادآور شده است: «... جامعه‌ي مدني ما نه سلطه‌گر است نه سلطه‌پذير و حق ملت‌ها را براي حاكميت بر سرنوشت خود و دستيابي به امكانات زندگي شرافتمندانه به رسميت مي‌شناسد و خود نيز در برابر هيچ زورگويي تسليم نمي شود...» « ... نفي سلطه گري و سلطه پذيري ، يعني نفي زور و تزوير در رابطه ميان كشورها و جايگزين كردن آن با منطق و اصل احترام متقابل در روابط بين المللي ...»

اطمينان سازي مهمترين گام در جهت تامين صلح و امنيت جهاني

خاتمي خاطرنشان كرده است: «... در جهان به هم پيوسته امروز امنيت مناطق مختلف جهان را نمي توان از يكديگر تفكيك كرد. بنابراين ، تلاش براي تقويت اعتماد متقابل و ايجاد صلح، مسووليتي همگاني به شمار مي‌رود نخستين گام در جهت تامين امنيت "اطمينان سازي " به عنوان اصولي‌ترين راهبرد در تحول روابط انساني است ...»

جامعه مدني جهاني ، صلح و حقوق ملتها

به گزارش ايسنا، خاتمي هم‌چنين طي سخناني در جمع سفيران خارجي مقيم ايران(21 /11/ 1376)، گفته است: « ... شرط اوليه رسيدن به صلح اين است كه انسان، انسان است و همه‌ي انسان‌ها داراي حقوق مساوي. ما نيازمند جامعه مدني جهاني اي هستيم كه در آن‌ها همه‌ي انسان‌ها مساوي هستند، صاحب حق هستند، صاحب حرمت هستند و همه انسان‌ها حق برخورداري از يك زندگي شرافتمندانه را دارند، اين شرط ورود به دنيايي است كه در آن آرامش و مهرباني به جاي ستيز و خون ريزي حاكم است. متاسفانه قرني كه ما در پايان آن بسر مي‌بريم ، قرن جنگ و تزوير بود. قرني بود كه در آن دين، فرهنگ و دانش در خدمت سياست بود با كمال شرمساري و تاسف عرض كنم كه سياست در خدمت منافع ميليتاريستي و اقتصادي گروههاي خاص. بياييد دست به دست هم بدهيم و سياست را در خدمت فرهنگ درآوريم. بياييد در قرن آينده با زبان فرهنگ با هم سخن بگوييم. بياييد صلح و آرامش را براي همه جهانيان خواسته باشيم. جامعه برخوردار از صلح با ثبات ، جامعه‌اي است كه انسان‌هاي او، همه برخوردار از حق باشند، صلح عادلانه باشد، حقوق همه ملت‌ها و مردم‌ها به رسميت شناخته شود و اين كار نيازمند مشاركت همه ملتهاست ...»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha