• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8511-15108
  • منبع : مطبوعات

بيانيه‌ي مشترك جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه "اعلام حمايت از وحدت عراق و تاكيد بر خروج نيروهاي بيگانه"

در پي سفر بشار اسد، رييس جمهور سوريه به كشورمان و ديدارهاي رسمي وي با دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور و ساير مقامات رسمي كشورمان طرفين بيانيه‌ي مشتركي را در پايان اين سفر منتشر كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن اين بيانيه به شرح زير است:

در راستاي تحكيم و گسترش روابط برادرانه ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه و بنا به دعوت رسمي دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري اسلامي ايران، بشار اسد رييس‌ جمهوري عربي سوريه در راس هياتي عالي رتبه از تاريخ 28 لغايت 29 بهمن ماه 1385 از جمهوري اسلامي ايران ديدار كرد. در اين سفر مقامات دو كشور مهمترين مسائل فيما‌بين و هم‌چنين تحولات منطقه‌يي را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند و بر موارد ذيل تاكيد كردند:

- روابط دو جانبه

در ملاقات‌هاي طرفين كه در جوي آكنده از دوستي و همكاري سازنده انجام شد روند روابط سياسي، اقتصادي، بازرگاني مورد بررسي قرار گرفت و طرفين با ابراز رضايت از سطح روابط عالي سياسي دو جانبه بر اهميت تقويت، توسعه و تعميق روابط دوستانه و برادرانه بين دو كشور در تمامي زمينه‌ها تاكيد كردند.

طرفين از گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و فني فيمابين اظهار خرسندي نموده و ضمن تاكيد بر استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي موجود در دو كشور خواستار تعميق و توسعه هر چه بيشتر اين روابط شدند.

- موضع خلع سلاح و فعاليت‌هاي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران

دو كشور بر حق غير قابل انكار كشورهاي عضو معاهده ان پي تي جهت استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي تاكيد كرده و اعلام مي‌كنند كه هر گونه تبعيضي در اين حق براي كشورهاي در حال توسعه غير قابل پذيرش است، از اين رو تصميمات و سياست‌هاي كشورهاي عضو ان‌پي‌تي از جمله جمهوري اسلامي ايران در تملك چرخه سوخت هسته‌يي بايد مورد احترام واقع شود.

طرفين اعتقاد راسخ دارند كه موضوع فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران بايد در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد بررسي قرار گيرد. طرفين معتقدند اين موضوع بايد از راه‌هاي ديپلماتيك و مذاكره بدون هر گونه پيش شرط حل و فصل گردد.

دو كشور اعتقاد راسخ خود را بر ضرورت خاورميانه عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي اعلام كرده و توجه جامعه‌ي جهاني را به تهديد سلاح‌هاي هسته‌يي رژيم صهيونيستي براي صلح و امنيت منطقه‌يي و بين‌المللي جلب نموده و بر لزوم اقدام فوري نهادهاي مسوول بين‌المللي براي مقابله با اين تهديد تاكيد مي‌نمايند.

- خاورميانه

طرفين تداوم سياست‌هاي اشغالگري و تجاوزات رژيم صهيونيستي را محكوم كردند و جمهوري اسلامي ايران حق ملت سوريه در بازپس‌گيري سرزمين‌هاي خود در جولان اشغالي تا خط چهارم ژوئن 1967 را مورد تاييد قرار دادند.

- لبنان

دو كشور با تاكيد بر ضرورت تحكيم وحدت و وفاق ملي آنچه را كه تمامي لبناني‌ها نسبت بدان توافق نمايند به گونه‌اي كه امنيت، ثبات و يكپارچگي اين كشور را تعيين نمايد، مورد حمايت قرار مي‌دهند.

طرفين ضمن حمايت از حق مردم لبنان براي مقاومت در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه تماميت ارضي لبنان و بازپس گيري ساير اراضي اشغالي خود خواستار پايان دادن به اين تجاوزات از سوي جامعه بين‌الملل شدند.

- فلسطين

طرفين با استقبال از توافق مكه مكرمه جهت تشكيل دولت وحدت ملي، توجه و هدايت خود را به وحدت ملت فلسطين ابراز داشته و حمايت خود را از حق بازگشت فلسطينيان و برپايي دولت مستقل آنان در سرزمين فلسطين اعلام نمودند.

طرفين اقدامات رژيم صهيونيستي در هتك حرمت و تهديد مسجد‌الاقصي و تخريب بخشي از آثار تاريخي آن با هدف محو هويت اسلامي و تاريخي آن را محكوم نموده و خواستار تحرك جدي مجامع بين‌المللي به ويژه سازمان كنفرانس اسلامي جهت متوقف ساختن اقدامات تجاوزكارانه آن در هتك حرمت اماكن مقدس شدند.

- عراق

طرفين حمايت خود را از دولت عراق، وحدت ملي و سرزميني اين كشورو حاكميت و استقلال آن را به گونه‌يي كه متضمن خروج نيروهاي اشغالگر از آن گردد و نيز حفظ هويت عربي واسلامي عراق را اعلام داشتند.

طرفين حمايت خود را از تلاش‌هاي دولت عراق و ساير تلاش‌هاي كه به منظور تحقق آشتي ملي و مقابله با فتنه طايفه‌گري و توطئه‌هاي موجود در اين زمينه اعلام داشته و خواستار تمسك هرچه بيشتر ملت عراق به وحدت ملي خود شدند.

طرفين رهبران جهان اسلام را در شرايط خطرناك‌ كنوني به مقابله با تلاش‌هاي فتنه‌افكنانه‌اي كه همه امت اسلامي را هدف قرار داده است فرا مي‌خوانند و همچنين خواستار يكپارچه نمودن تلاش‌هاي آنان جهت مقابله با خطرات پيش روي جهان اسلام شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha