• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8511-15149
  • خبرنگار : 71038

/مصاحبه مطبوعاتي مشترك/ *بشار اسد:كشورهاي منطقه در برابر توطئه‌هاي دشمنان هوشيار باشند *محمود احمدي‌نژاد:همكاري ايران وسوريه به نفع صلح وامنيت منطقه است

/مصاحبه مطبوعاتي مشترك/
*بشار اسد:كشورهاي منطقه در برابر توطئه‌هاي دشمنان هوشيار باشند
*محمود احمدي‌نژاد:همكاري ايران وسوريه به نفع صلح وامنيت منطقه است

دكتر محمود احمدي‌نژاد و بشار اسد ظهر روز يكشنبه بعد از برگزاري دور دوم مذاكرات مشترك ايران و سوريه به رياست روساي جمهور دو كشور و بعد از قرائت بيانيه‌ي مشترك در يك مصاحبه‌ي مطبوعاتي مشترك شركت و در تشريح نتايج اين سفر، آن را موفقيت‌آميز ارزيابي كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس جمهور كشورمان در اين مصاحبه‌ي مطبوعاتي با بيان اين‌كه " سفر بشار اسد به تهران گرچه كوتاه بود ولي سفر موفقيت‌آميزي بود" گفت: در اين سفر روساي جمهور و مقامات دو كشور در ارتباط با مسائل مختلف با يكديگر گفت‌وگو و در زمينه‌هاي مختلف به ديدگاه‌هاي مشتركي رسيدند.

احمدي‌نژاد در ابتداي اين مصاحبه‌ي مطبوعاتي با ابراز خرسندي و خوشحالي از سفر رييس‌جمهور سوريه به ايران گفت: روابط دو كشور عميق، برادرانه و رو به جلوست.

وي ادامه داد: دو كشور ايران و سوريه قريب به سه دهه است كه در بسياري از مسايل منطقه با اتفاق نظر با يكديگر حركت كرده‌اند و ارتباط اين دو كشور رو به جلو بوده است.

احمدي‌نژاد گفت: ما همواره بر مهمترين مسايل منطقه و جهان اسلام با هم مشورت كرده‌ايم و پشتيبان يكديگر بوده و هستيم.

رييس جمهور با بيان اين‌كه " سفر بشار اسد به ايران اين‌بار در شرايط ويژه‌ي منطقه انجام شده است" گفت: در حال حاضر دشمنان ملت‌هاي منطقه، امت اسلامي و كشورهاي عربي از تسلط بر منطقه نااميد شده‌اند و امروز با لشكركشي و طراحي توطئه‌ها مي‌خواهند بين امت اسلامي تفرقه ايجاد كنند. امروز شرايطي را در فلسطين، لبنان، افغانستان و عراق مشاهده مي‌كنيم كه اين شرايط اهميت رايزني‌ها و روابط كشورها را بيش از پيش با اهميت كرده است.

وي با بيان اين‌كه " كشورهاي منطقه بايد براي مقابله با طراحي‌هاي دشمنان با يكديگر هماهنگ باشند" گفت: براي ايجاد هماهنگي و مقابله با طراحي‌هاي دشمنان اين رايزني‌ها و ملاقات‌ها يك امر ضروري است.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه " سفر برادرم بشار اسد به تهران كوتاه اما اين سفر پر بار بود" گفت: اين سفر خوشبختانه نتايج خوبي را در بر داشت كه بخش مهمي از اين توافقات مشترك در بيانيه‌ي مشترك دو كشور ايران و سوريه آمده است.

رييس جمهور گفت: دو كشور ايران و سوريه بر وحدت ملت عراق و تماميت ارضي و استقلال دولت عراق تاكيد كرده‌اند و حمايت قاطع خود را از استقرار دولت عراق اعلام نموده‌اند و هر دو كشور معتقدند كه راه برون‌رفت از مشكلات عراق تنها به وسيله‌ي حاكميت و حمايت از دولت مردمي عراق صورت مي‌گيرد.

وي اظهار داشت: در مورد فلسطين هم در ارتباط با تلاش‌هاي گروه‌هاي فلسطيني و دولت فلسطين براي ايجاد وحدت ملي و همچنين استمرار مقاومت تا حاكم شدن آرمان‌ها تاكيد و اعلام شد كه از مقاومت و گروه‌هاي فلسطيني جهت تحقق اين آرمان‌ها حمايت شود.

احمدي‌نژاد همچنين به مساله‌ي لبنان اشاره كرد و گفت: دو كشور در طول اين مذاكرات بر حق ملت لبنان تاكيد كرده و از مقاومت در لبنان براي استقرار حكومت مورد نظر مردم و مقابله با توطئه‌ها حمايت شد.

رييس جمهور گفت: دو كشور تاكيد داشتند كه ملت و دولت‌هاي اسلامي بايد متوجه فتنه‌هاي دشمنان جهت ايجاد تفرقه بين اقوام و طوايف گوناگون باشند.

وي گفت: ايران و سوريه دو كشور قوي و اثرگذار در معادلات منطقه هستند و هماهنگي و ارتباط اين دو كشور مي‌تواند در صحنه‌ي منطقه بسيار تاثيرگذار،موثر و ضمانتي براي حفظ منافع و مقابله با توطئه‌هاي دشمنان باشد.

احمدي‌نژاد همكاري دو كشور ايران و سوريه را به نفع صلح و امنيت منطقه و در جهت تامين منافع كشورهاي منطقه عنوان كرد و گفت: ما تلاش مي‌كنيم تا آن‌جا كه مي‌توانيم با هماهنگي و رايزني، بسياري از مشكلات را از پيش روي كشورهاي منطقه و كشورهاي عربي برداريم. ما همه‌ي ملت‌ها را به وحدت، برادري و ايستادگي در برابر طراحي‌هاي دشمنان دعوت مي‌كنيم.

رييس‌جمهور افزود: من بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه سفر آقاي بشار اسد به تهران سفر موفقيت‌آميزي بود و ان‌شاءالله توافقات دو كشور براي كل كشورهاي منطقه مفيد و موثر باشد. من در اين‌جا برادر بزرگوارم آقاي بشار اسد را به خدا مي‌سپارم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) بشار اسد رييس جمهور سوريه نيز در اين مصاحبه‌ي مطبوعاتي مشترك اظهار داشت: اين سفر را از مهمترين و موفق‌ترين سفرهايم به جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير مي‌دانم. ما توانسته‌ايم از رهگذر اين امر در ارتباط با مسائل مختلف بحث و گفت‌وگو كنيم و به توافقات خوبي برسيم كه شما مقدار قابل ملاحظه‌اي از اين توافقات را در بيانيه‌ي مشترك دو كشور مشاهده كرديد.

وي افزود: اميد داريم كه توافقات دو كشور ايران و سوريه تا ماه‌هاي آتي يا حداكثر تا پايان سال 2007 به تحقق برسد.

به گزارش ايسنا، بشار اسد در ابتداي سخنان خود در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايراني كه از وي پرسيد اين سفر براي شما چه دستاوردهايي داشت؟ اظهار داشت: من مي‌توانم اين سفر را از دو جهت تاريخي و محتوايي ارزيابي كنيم ولي به طور كلي بايد بگويم سفرم به تهران سفر موفقيت‌آميزي بود.

بشار اسد ادامه داد: روابط ايران و سوريه يك روابط خوب و رو به جلو است و ما در جهت گسترش اين روابط در طول ساليان اخير كوشيده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه "ما در جهت اجرايي كردن توافقات خود مصمم هستيم" گفت: در حال حاضر جهان اسلام بايد هوشيار باشد؛ چراكه دشمنان درصددند كه با فتنه و طراحي فتنه‌ها در بين كشورهاي اسلامي و منطقه اختلاف و تفرقه ايجاد كنند.

رييس جمهور سوريه، با بيان اين‌كه " دولت‌هاي اسلامي و منطقه بايد بكوشند كه حيله‌ها و ترفندهاي دشمنان را با ناكامي و شكست روبرو كنند" گفت: اگر طراحي‌هاي آخر آن‌ها به ناكامي كشيده شود تمام طراح‌هاي آن‌ها شكست خواهد خورد و اين نيازمند هوشياري كشورهاي منطقه است.

وي ادامه داد: دشمنان با طراحي‌هاي گوناگون در جهت ايجاد تفرقه تلاش مي‌كنند.آنان مي‌خواهند ملت‌ها و كشورهاي منطقه را از تاريخ و هويت خود جدا و دور كنند و مبارزه با اين توطئه نيازمند هوشياري تمام ملت‌هاست. آن‌ها دوست ندارند كه بين ملت‌هاي منطقه وحدت و همدلي وجود داشته باشد و به دنبال گسست همبستگي بين كشورهاي اسلامي و منطقه هستند و در ذهن خود چنين توطئه‌هايي را طراحي مي‌كنند و ما بايد اين توطئه‌ها را با شكست مواجه كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، در مراسم بدرقه‌ي بشار اسد رييس جمهور سوريه؛ وزير امور خارجه، معاون اول رييس جمهور و وزير مسكن و شهرسازي حضور داشتند.

بشار اسد با بدرقه‌ي وزير مسكن و شهرسازي در فرودگاه مهرآباد تهران را به قصد دمشق ترك خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha