• یکشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۷ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8710-10014
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

رايزني وزير امور خارجه با نخست‌وزير عراق

وزير امور خارجه كشورمان با نوري‌المالكي، نخست‌وزير عراق پيرامون راه‌هاي تحكيم مناسبات دوجانبه بحث و تبادل نظر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي با اشاره به جهش مطلوب در مناسبات دو كشور گفت:‌ روند مناسبات دو كشور وارد مرحله جديد شده و اين مناسبات براي مرحله جهش به مرحله گسترده بر اساس مكانيزم‌هاي جديد هماهنگي و رايزني‌ها آماده شده است.

ما اميدواريم با ايجاد سازوكارهاي جدي‌تري در اجرايي ساختن توافقات رييسان و مقامات عاليه دو كشور بتوانيم شاهد عينيت بخشيدن تفاهمات صورت گرفته باشيم.

وزير امور خارجه كشورمان با برشمردن زمينه‌ها و موضوعات اساسي مناسبات دو كشور گفت: مناسبات اقتصادي دو كشور در زمينه‌هاي خط لوله نفت، راه‌آهن، همكاري‌هاي بانكي، مسائل مرزي و همكاري‌هاي منطقه‌يي،‌ انرژي، موضوعات اساسي بوده كه با اراده مقامات ذي‌ربط در حال پيشرفت است و ما اميدواريم با رايزني‌هاي مستمر بتوانيم ظرفيت‌هاي جديد را در چارچوب منافع دو ملت تحقق بخشيم.

نخست‌وزير عراق نيز با ارزيابي سطح مناسبات گفت: خوشبختانه سطح مناسبات روند مطلوب دارد، عزم جدي مقامات عراقي بر گسترش مناسبات با تمامي كشورهاي منطقه و در مقدمه آن با جمهوري اسلامي ايران است و ما اين اراده كه خواست مردم دو كشور بوده را ترجمه خواهيم كرد و چنان چه بر سر راه مناسبات موانع نيز وجود داشته باشد با حسن نيت طرفين آن را مرتفع خواهيم كرد.

نوري المالكي با اشاره به مصوبه دولت عراق پيرامون برخورد با فعاليت‌هاي گروه‌هاي تروريستي اظهار كرد: ما مصوبات دولت عراق را درباره حضور گروهك‌هاي تروريستي اجرايي خواهيم كرد و درباره رفت و آمد زوار دو كشور تسهيلات مناسب‌تر را فراهم خواهيم كرد.

او درباره زندانيان غيرمجاز گفت: ما با مراجع ذي‌ربط عراق سعي خواهيم كرد مشكلات زندانيان غيرمجاز را حل كنيم.

نوري المالكي درباره مسائل منطقه‌يي و همكاري‌هاي مشترك كشورهاي منطقه افزود: با توجه به تجربيات ايران در مبارزه با موادمخدر، همكاري‌هاي مشترك ايران و عراق و ديگر كشورهاي منطقه در مبارزه با اين پديده مي‌تواند در خدمت صلح و امنيت كشورهاي منطقه قرار گيرد.

وي حضور پيمانكاران ايراني در عراق را با همكاري شركت‌هاي خارجي در اجراي پروژه‌هاي بازسازي عراق بسيار مفيد و سازنده قلمداد كرد و ابراز اميدواري كرد: اين همكاري‌ها روز به روز گسترش يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha