• یکشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۷ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8710-09911
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*مالكي با بدرقه داوودي تهران را ترك كرد* توافق‌هاي مهم تهران و بغداد براي گسترش همه‌جانبه روابط

*مالكي با بدرقه داوودي تهران را ترك كرد*
توافق‌هاي مهم تهران و بغداد براي گسترش همه‌جانبه روابط

نخست‌ وزير عراق كه براي سفري دو روزه به تهران آمده بود، دقايقي پيش با بدرقه رسمي معاون اول رييس‌جمهور، تهران را ترك كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پرويز داوودي و نوري المالكي پيش از مراسم بدرقه در يك كنفرانس خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

معاون اول رييس‌جمهور كشورمان با تاكيد بر تاييد تلاش‌ها و تدابير دولت و ملت عراق براي پيش‌برد روند سياسي اين كشور گفت: اميدواريم اين تلاش‌ها حقوق ملت عراق را احقاق كند.

به گزارش ايسنا، پرويز داودي ظهر يك‌شنبه در مراسم بدرقه نوري المالكي، نخست‌وزير عراق، با اشاره به گفت‌وگوهاي سياسي انجام گرفته در اين سفر گفت: در اين دوره از گفت‌وگوها تماميت ارضي، وحدت ارضي و حاكميت دولت عراق كه ايران بارها از آن حمايت كرده مورد بحث قرار گرفت و هم چنين تدابير دولت و ملت عراق براي پيشبرد روند سياسي‌شان كه مورد تاييد ايران بوده نيز مورد بحث قرار گرفت كه اميدواريم نتيجه اين تلاش‌ها احقاق حقوق ملت عراق را درپي داشته باشد.

وي بحث بر سر موضوع غزه و تاكيد دو كشور بر توقف حملات و امدادرساني به مردم غزه را از ديگر مباحث مطرح در مذاكرات عنوان كرد.

به گفته داودي بحث بر سر گسترش همكاري‌هاي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس با ايران و ايجاد خطوط حمل و نقل انرژي چهارجانبه ميان ايران، تركيه، سوريه و عراق را از جمله ديگر مباحث مطرح در مذاكرات انجام گرفته در جريان سفر نوري المالكي به تهران عنوان كرد.

معاون اول رييس‌جمهور، كشور عراق را به لحاظ علايق تاريخي، فرهنگي، همسايگي و ريشه‌هاي عميق دوستي دو ملت براي جمهوري اسلامي ايران مهم توصيف كرد و گفت: با توجه به عمق اين روابط و تحولات عراق احساس شد كه ما بايد روابط عميق‌تر اقتصادي با عراق داشته باشيم كه براساس دعوت جمهوري اسلامي ايران المالكي به تهران آمد تا روابط اقتصادي را با عمق بيش‌تري گسترش دهيم.

او ادامه داد: بر روي موضوعات مختلفي نظير برق، راه، زوار و بازارچه‌هاي مرزي بحث‌هايي صورت گرفت كه در ارتباط با بحث تجارت اميدواريم بتوانيم رقم 4 ميليارد دلار رابطه تجاري را به 10 ميليارد دلار برسانيم.

داودي صدور خدمات فني و مهندسي به عراق را از ديگر موضوعات مطرح ميان هيات‌هاي ايراني و عراقي بر شمرد و اظهار كرد: توافق شد كه شركت‌هاي پيمانكاري ايراني با حجم بيش‌تري وارد عمل شوند و تجارت حرفه‌يي و بازارچه‌هاي مرزي مدنظر قرار گيرد.

به گفته وي بحث بر سر نمايشگاه‌هاي تخصصي و ايجاد تسهيلات بيش‌تر براي زوار در امور حمل و نقل از ديگر مباحث مطرح شده است كه در كنار آن پاكسازي اروند و تعيين خطوط مرزي در خاك و در اروند رود مورد توافق قرار گرفت و بحث‌هايي بر سر آن حادث شد.

معاون اول رييس‌جمهور هم‌چنين از زمينه‌سازي براي برگزاري اجلاس حمل و نقل براي گستردگي حمل و نقل دو كشور خبر داد و اضافه كرد: قرار است در عراق 11 هزار مگاوات نيروگاه جديد ايجاد شود كه از پيمانكاران نيز دعوت به عمل آمده و هم اكنون سه نيروگاه توسط پيمانكاران ايراني در حال ساخت است.

او گفت: قرار است خط 230 كيلووات انتقال برق از ايران به عراق از طريق كردستان عراق نيز ساخته شود و بازارچه‌ها و شهرك‌هاي صنعتي مشترك عملياتي شود.

معاون اول رييس‌جمهور از سفر وزير نفت عراق در آينده‌اي نزديك براي توافق در جهت عملياتي كردن خط لوله آبادان ـ بصره نيز خبر داد.

به گفته داودي قرار است در ارتباط با مسايل بانكي و تسهيلات لازم نيز مقامات بانك مركزي و وزارت اقتصاد و امور دارايي مباحثي را مطرح و مشكلات در اين زمينه را حل كند كه در كنار آن در كميسيون اقتصادي دولت نيز مقرر شده مبلغي براي بخش مسكن عراق در نظر گرفته شود.

وي اضافه كرد: دو طرف شهرك صنعتي مشترك را نيز در دستور كار دارد كه اميدواريم تمامي اين بحث‌ها در آينده‌اي نزديك يك تحول خوب در روابط اقتصادي دو كشور ايجاد كند.

نخست‌وزير عراق نيز در اين نشست از توافق با ايران براي ايجاد كميته عالي مشترك و كميته پيگيري تخصصي توافقات ميان دو كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران، نوري المالكي، نخست‌وزير عراق ظهر يك‌شنبه پيش از ترك تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد نتايج مذاكرات با ايران و آينده روابط دو كشور با تشكر از دعوت كريمانه ايران براي سفر به تهران گفت: در گذشته نيز ديدارهايي در سطح وزيران دو كشور با هدف توسعه روابط دو جانبه و توسط خود من انجام شده است.

وي اضافه كرد: در اين سفر توافق شد كه كميته عالي مشترك در سطح دو طرف و يك كميته پيگيري تخصصي كه رياست آن را از طرف عراق وزير بازرگاني و از طرف ايران وزير امور خارجه بر عهده دارند تشكيل شود؛ ضمن اين كه توافق شد كميته عالي مشترك جلسات خود را سر موقع برگزار كند و وزيران ذي‌ربط جلسات خود را به موقع داشته باشند و فرصت‌هاي اقتصادي و صنعتي ميان دو كشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

نوري المالكي توافق بر سر همكاري شركت‌هاي ايراني و عراقي به طور مشترك براي ارايه خدمات را از ديگر مسائل مورد بحث عنوان كرد وگفت: در واقع اين تمايل جديد ما زماني مي‌تواند محقق شود كه عراق ناظر بر ثبات و آرامش شده و دولت وحدت ملي كار بازسازي در عراق را آغاز كرده است.

او با تاكيد بر تمايل عراق بر همكاري با كشورهاي هم‌جوار خاطرنشان كرد: اميدواريم بتوانيم هر چه زودتر كارها را عملي كنيم تا محروميت‌هاي ملت عراق برطرف شود و اين ملت روي آباداني را ببيند.

به گفته مالكي به منظور توسعه راه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني دو كشور، ديدارهاي وزيران عراقي با همتاهاي ايراني‌شان برگزار شده است.

وي گفت: عصر روز گذشته نيز با شركت‌هاي ايراني ديدارهايي صورت گرفت تا هر چه زودتر بتوانيم افق‌هاي پيش روي دو كشور را باز كنيم.

نخست‌وزير عراق در پايان گفت: با توجه به تمايل موكد دو طرف در زمينه توسعه هر چه بيش‌تر روابط حسنه موجود و ايجاد فرصت‌هاي گسترده‌تر اقتصادي و تجاري معتقدم ظرفيت‌هاي تجاري و اقتصادي بايد توسعه قابل توجهي داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha