• یکشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8710-09810

نوري المالكي: ظرفيت‌هاي تجاري و اقتصادي ايران و عراق بايد توسعه قابل توجهي داشته باشد

نخست‌وزير عراق از توافق با ايران براي ايجاد كميته عالي مشترك و كميته پيگيري تخصصي توافقات ميان دو كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نوري المالكي، نخست‌وزير عراق ظهر يك‌شنبه پيش از ترك تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد نتايج مذاكرات با ايران و آينده روابط دو كشور با تشكر از دعوت كريمانه ايران براي سفر به تهران گفت: در گذشته نيز ديدارهايي در سطح وزيران دو كشور با هدف توسعه روابط دو جانبه و توسط خود من انجام شده است.

وي اضافه كرد: در اين سفر توافق شد كه كميته عالي مشترك در سطح دو طرف و يك كميته پيگيري تخصصي كه رياست آن را از طرف عراق وزير بازرگاني و از طرف ايران وزير امور خارجه بر عهده دارند تشكيل شود؛ ضمن اين كه توافق شد كميته عالي مشترك جلسات خود را سر موقع برگزار كند و وزيران ذي‌ربط جلسات خود را به موقع داشته باشند و فرصت‌هاي اقتصادي و صنعتي ميان دو كشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

نوري المالكي توافق بر سر همكاري شركت‌هاي ايراني و عراقي به طور مشترك براي ارايه خدمات را از ديگر مسائل مورد بحث عنوان كرد وگفت: در واقع اين تمايل جديد ما زماني مي‌تواند محقق شود كه عراق ناظر بر ثبات و آرامش شده و دولت وحدت ملي كار بازسازي در عراق را آغاز كرده است.

او با تاكيد بر تمايل عراق بر همكاري با كشورهاي هم‌جوار خاطرنشان كرد: اميدواريم بتوانيم هر چه زودتر كارها را عملي كنيم تا محروميت‌هاي ملت عراق برطرف شود و اين ملت روي آباداني را ببيند.

به گفته مالكي به منظور توسعه راه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني دو كشور، ديدارهاي وزيران عراقي با همتاهاي ايراني‌شان برگزار شده است.

وي گفت: عصر روز گذشته نيز با شركت‌هاي ايراني ديدارهايي صورت گرفت تا هر چه زودتر بتوانيم افق‌هاي پيش روي دو كشور را باز كنيم.

نخست‌وزير عراق در پايان گفت: با توجه به تمايل موكد دو طرف در زمينه توسعه هر چه بيش‌تر روابط حسنه موجود و ايجاد فرصت‌هاي گسترده‌تر اقتصادي و تجاري معتقدم ظرفيت‌هاي تجاري و اقتصادي بايد توسعه قابل توجهي داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha