• یکشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8712-13672
  • منبع : مطبوعات

سردبير مجله الكلمه عربستان: خطر تعصب زماني جلوه‌گر مي‌شود كه به گرايش مسلط در ذهن و رفتار انسان تبديل شود

سردبير مجله الكلمه عربستان، تعصب را عامل كور شدن عقل و بازداشتن فكر عنوان كرد و گفت: تعصب، انسان را به راه درست و منطقي رهنمون نمي‌كند زيرا دريچه‌هاي معرفت و راه‌هاي رسيدن به دانش و معارف ديگران و كسب آگاهي با هر منبع و سرچشمه‌هايي را مي‌بندد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زكي الميلاد، سردبير مجله الكلمه عربستان در سخناني در بيست ‌و دومين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي با اشاره به معاني تعصب و راه‌هاي مقابله با آن گفت: تعصب، آدمي را بر آن مي‌دارد كه به شدت به سمت يك نظر گرايش داشته باشد و با خشونت از آن دفاع كند و سخن طرف مقابل خود را نشنود.

وي اضافه كرد: كسي به دانش دست مي‌يابد كه در جست‌وجوي آن باشد و دانش، گمشده آن باشد و آن را طلب كند. مومن نيز سزاوار دستيابي به آن است حتي اگر آن‌ها را نزد كساني بيابد كه در عقيده‌، مذهب يا دين با وي اختلاف دارند.

به گفته‌ي او، انسان با اتخاذ روش‌هاي متعصبانه با ضعف‌ها و عيب‌هاي خود مي‌ماند و كاستي‌ها و لغزش‌هايش بر يكديگر انباشته و متراكم مي‌شود و سرانجام به شكلي خطرناك رخ مي‌كند.

الميلاد، تعصب ديني را نيز در پرتوي بحران‌هاي فكري قابل توصيف عنوان كرد و گفت: اين تعصب يكي از نمودهاي بحران است زيرا زاييده دين نيست بلكه برخاسته از انديشه‌اي است كه معرفت ديني را تشكيل مي‌دهد.

وي گفت: خطر تعصب زماني جلوه‌گر مي‌شود كه به گرايش مسلط در ذهن و رفتار انسان تبديل شود و تعصب ديني نيز كه در گذشته مورد توجه زيادي قرار نداشته متاسفانه امروزه توجه جهانيان را به خود معطوف كرده و نسبت به ديگر انواع تعصب‌ها به لحاظ توجه و تفسير و علل‌يابي پيشي گرفته است.

سردبير اين مجله‌ي سعودي با اشاره به حادثه 11 سپتامبر به عنوان بزرگ‌ترين و موثرترين حادثه پس از جنگ جهاني دوم و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي اظهار كرد: در پي پذيرش مسووليت اين حادثه از طرف يك گروه ديني و افراطي، موضوع دين و تعصب ديني به مساله نخست توجه جهاني از جمله محافل آكادميك و نخبگان فكري تبديل شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha