• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91061710187
  • منبع : مطبوعات

درقطعنامه پاياني کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات درخواست شد:

رفع موانع مديريتي توليد ملي محصولات تراريخته

شركت‌كنندگان دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران در قطعنامه پاياني كنگره بر ضرورت رفع موانع مديريتي موجود بر سر راه توليد ملي محصولات تراريخته و حمايت از كار و سرمايه ايراني در اين حوزه، حفاظت از مجموعه‌هاي جانوري (فون) و گياهي (فلور)، ذخاير توارث گياهي (ژرم پلاسم)، بهره گيري بهينه از منابع طبيعي تجديد شونده و جلوگيري از تبديل عرصه‌هاي منابع طبيعي و تغيير كاربري زمين‌هاي زراعي به ويژه اراضي متعلق به واحدهاي آموزش عالي و پژوهشي در همه مناطق كشور تاكيد كردند.

شركت‌كنندگان دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران در قطعنامه پاياني كنگره بر ضرورت رفع موانع مديريتي موجود بر سر راه توليد ملي محصولات تراريخته و حمايت از كار و سرمايه ايراني در اين حوزه، حفاظت از مجموعه‌هاي جانوري (فون) و گياهي (فلور)، ذخاير توارث گياهي (ژرم پلاسم)، بهره گيري بهينه از منابع طبيعي تجديد شونده و جلوگيري از تبديل عرصه‌هاي منابع طبيعي و تغيير كاربري زمين‌هاي زراعي به ويژه اراضي متعلق به واحدهاي آموزش عالي و پژوهشي در همه مناطق كشور تاكيد كردند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، در بخشي از اين قطعنامه آمده است: «سياستگذاري‌ها و برنامه ريزي‌هاي پژوهشي، آموزشي و اجرايي كشور بايد در جهت توجه ويژه به پديده تغيير اقليم و نيز كشاورزي پايدار تدوين شوند و تدوين و اجراي پروژه هاي پژوهشي در زمينه هاي اصلاح و ايجاد ارقام به تنش‌هاي محيطي خشكي و كم آبي (با توجه به محدوديت منابع آبي كشور) باشد.

همچنين محتواي برنامه‌هاي آموزشي دانشكده‌هاي كشاورزي كشور در راستاي توجه بيشتر به آموزش‌هاي عملي اصلاح شود كه در اين زمينه افزايش همكاري‌هاي چندجانبه بين دانشگاه‌ها، مؤسسه‌هاي پژوهشي، واحدهاي صنعتي پيشرفته ضرورت دارد تا از اين رهگذر دانش آموختگان رشته‌هاي كشاورزي مهارت‌هاي لازم را براي اشتغال در واحدهاي آموزشي، پژوهشي، اجرايي و به ويژه توليدي پيدا كنند.»

رعايت اصل شايسته سالاري در انتخاب و انتصاب مسئولان مؤسسه‌هاي آموزش عالي و پژوهشي كشور و وزارت جهاد كشاورزي در همه سطوح همراه با ايجاد زمينه‌هاي امنيت شغلي به دور از هر گونه گرايش‌هاي سياسي از ديگر موارد مورد تاكيد در اين قطعنامه است.

در بندهاي ديگري از قطعنامه آمده است: «با ايجاد انگيزه‌هاي لازم تمهيداتي اعمال شود تا اعضای هيأت علمي دانشگاه‌ها فعاليت‌شان تنها در يك واحد متمركز و از تخصص آنان بهره گيري بيشينه به عمل آيد. به عبارتي بايد تمهيداتي فراهم شود تا چند پيشگي و استادان پروازي بسيار محدود و يا منتفي شود.

فناوري‌هاي نو به ويژه بيوتكنولو‍ژي و مهندسي ژنتيك به عنوان فناوري‌هاي مكمل ساير روش‌هاي به زراعي و به نژادي و به عنوان عامل تكميل كننده روش‌هاي اصلاح نباتات به طور علمي و متداول (كلاسيك) مطرح است. بهره‌گيري از قابليت‌هاي فناوري‌هاي نو به ويژه استفاده از گياهان تراريخته بايد در دستور كار وزارت جهاد كشاورزي قرار گيرد. اين موضوع در قطعنامه‌هاي پيشين كنگره‌هاي زراعت و اصلاح نباتات بارها مورد تأكيد قرار گرفته است. رفع موانع مديريتي موجود بر سر راه توليد ملي محصولات تراريخته و حمايت از كار و سرمايه ايراني در اين حوزه مورد تاكيد است.

با وجود دعوت‌هاي به عمل آمده، خلاء حضور نيافتن مقام‌هاي اجرايي وزارت جهاد كشاورزي به ويژه معاون محترم تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي وزير در برگزاري بزرگترين كنگره مرتبط با وظايف وزارت ياد شده بسيار محسوس بوده و جامعه علمي زراعت و اصلاح نباتات آن را دليل كم توجهي به محققاني مي‌داند كه حاصل تلاش‌هاي علمي و پژوهشي آنان معرفي ارقام و يافته‌هايي است كه پشتوانه‌هاي افزايش توليدات كشاورزي و دستيابي به كشاورزي پايدار و خودكفايي نسبي و در نهايت بي‌نيازي كشور به واردات و افزايش صادرات غيرنفتي است. شايسته است مقام‌هاي وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه تجديد نظر نموده و اين گونه تشكل‌ها را مشاوران علمي و فني خود به شمار آورند.

ايجاد زمينه‌هاي برقراري ارتباط بيشتر انجمن‌هاي علمي با كميسيون‌هاي كشاورزي، تحقيقات و آموزش عالي مجلس شوراي اسلامي و تشكل‌هاي تخصصي و صنفي مربوط پيشنهاد مي‌شود تا از توان علمي آن‌ها در تدوين قوانين مرتبط با بخش كشاورزي بهره گيري شود.

خودداري از تصويب، تخصيص اعتبار و اجراي هر گونه برنامه و طرح توسعه‌اي بدون داشتن پشتوانه‌هاي تحقيقاتي لازم مورد تأكيد بوده و در اين زمينه پيشنهاد مي‌شود بخش‌هاي اجرايي كشور به جلب همكاري تشكل‌هاي علمي در انجام بررسي‌هاي لازم و طراحي پروژه‌هاي اجرايي مورد نظر ملزم شوند.

فراهم كردن موجبات بهره گيري از دانش آموختگان كشاورزي، استقرار آنان در روستاها و واحدهاي توليدي بزرگ به عنوان هدايت كنندگان فني فعاليت هاي كشاورزي مورد تأكيد بوده، اين گونه برنامه‌ها موجب اشتغال زايي و كاهش بحران بيكاري دانش آموختگان كشاورزي شده و پشتوانه مناسبي براي افزايش توليد، بهبود درآمد كشاورزان نيز خواهد شد.

گسترش كمي و كيفي تعاوني‌هاي روستايي (خدمات فني كشاورزي، توليد، عرضه و فروش محصولات و فرآورده‌هاي كشاورزي) و ديگر تشكل‌هاي صنفي كشاورزي رونق توليد، كاهش واسطه گري و امكان صادرات بيشتر را در پي خواهد داشت. فرهنگ سازي و اعمال نظارت در اين زمينه مورد تأكيد است.

انجام بررسي‌هاي لازم در زمينه توصيف و تأليف حرفه‌هاي كشاورزي و تدوين استانداردهاي لازم مي تواند از اشتغال افراد ناآشنا به كارهاي كشاورزي جلوگيري نمايد. اين مهم همراه با اعطاء تسهيلات بانكي مناسب موجب جذب بيشتر دانش آموختگان به فعاليت‌هاي توليدي نيز خواهد بود.

شركت كنندگان در كنگره ضمن سپاسگزاري از هيأت مديره انجمن و دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج پيشنهاد مي‌نمايد با اعمال تمهيدات لازم كميته‌اي را مسئول پيگيري تحقق مفاد قطعنامه‌ها کند.»

گفتني است، دوازدهمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران توسط انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران با همياري دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج و با شركت هزار و 350 نفر از اعضای هيات علمي دانشگاه‌ها، مؤسسه‌ها، مراكز تحقيقاتي، كارشناسان، دانشجويان و صاحب نظران از چهاردهم لغايت شانزدهم شهريورماه در محل اين دانشگاه برگزار شد.

در اين كنگره علمي همچنين از دكتر مصطفي ولي زاده، استاد دانشگاه تبريز، دكتر محمدرضا جلال كمالي، استاد پژوهش بازنشسته مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر و نماينده مؤسسه بين المللي تحقيقات ذرت و گندم (سيميت) در ايران و دكتر غلامحسين هاديزاده رييسي توليد كننده بخش خصوصي به عنوان اثرگذارترين شخصيت ها در زراعت و اصلاح نباتات با اهدای لوح تقدير تجليل شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha