• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 93062615499
  • منبع : نمایندگی لرستان

برای زوج‌های نابارور چکار کنیم؟

برای زوج‌های نابارور چکار کنیم؟

ایسنا/لرستان ناتوانی یک زوج در بارداری پس از طی شدن دو سال از ازدواج‎شان بدون جلوگیری از هرگونه روش بارداری را نازایی یا ناباروری می‌گویند.

ناتوانی یک زوج در بارداری پس از طی شدن دو سال از ازدواج‎شان بدون جلوگیری از هرگونه روش بارداری را نازایی یا ناباروری می‌گویند.

با تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور لازم است دستگاه‌های مسئول از این فرصت استفاده کرده و بر روی ۲۰ درصد جمعیت نابارور کشور که علاقه دارند بچه‎دار شوند، کار کنند و به شکل بیمه درمان ناباروری و یا هر عنوان دیگری به این افراد کمک کنند تا بچه‎دار شوند، به این ترتیب هم سیاست‌های آن‌ها موفق خواهد شد و هم کسانی که زندگیشان به سبب نداشتن بچه تحت تاثیر قرار گرفته، به آرزوی خود می‌رسند.

آرزوهایی که همیشه وجود داشته و از بازی‎های کودکانه تا عاشقانه‎های ازدواج با هر زوجی است که چند فرزند داشته باشند، پسر باشد یا دختر و گاهی حتی اسم‎ فرزندان را از قبل مشخص می‌‎کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، بر اساس آمار جهانی ۴۰ درصد عوامل ناباروری مردانه و ۴۰ درصد آن زنانه است، همچنین ۱۵ درصد عوامل مشترک و پنج درصد نیز عوامل ناشناخته هستند اما مشاهدات حاکی از آن است که عامل ناباروری مردان در ایران به مراتب بیشتر از زنان است.

لرستان بستر لازم جهت ایجاد مرکز ناباروری ندارد

دراین‎باره رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به خبرنگار ایسنا گفت: ناباروری بحثی فوق تخصصی است که برای اولین بار در استان یزد و سپس تهران کلید خورد.

دکتر کوروش ساکی با اشاره به اینکه در و یکی از دلایل این امر فقدان فوق تخصص ناباروری (فلوشیپ) در استان است، اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در این راستا فضای فیزیکی است، به همین منظور بیمارستان عسلیان درارتباط با زایمان، غیراستاندارد است که بخش زنان این بیمارستان را به بیمارستان شهید رحیمی انتقال دادیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: قصد داریم مرکز ناباروری را با ایجاد فضای مناسب و تامین فلوشیپ در استان ایجاد کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان دراین باره به ایسنا گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده تعداد زوج‎های نابارور در کشور سه میلیون هستند اما این آمار در استان نسبت به جمعیت لرستان نه کمتر و نه بیشتر از متوسط کشوری است.

سیاوش بیرانوند با بیان اینکه بیماری‎‌ها و فرهنگ خاص در ناباروری زوجین نقش دارد، اضافه کرد: نیاز است بیمه‌ها هزینه‌های درمانی زوج‎‌های نابارور را تقبل کنند چراکه هزینه یک دوره درمانی ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه نیاز است به منظور حمایت از این زوج‎‌های نابارور مراکز ناباروری را در بخش دولتی تاسیس کنیم، ادامه داد: البته تاکنون در لرستان با توجه به کمبود فضای درمانی در بخش دولتی در این باره هیچ اقدام خاصی انجام نشده و چنانچه فضای درمانی کافی داشته باشیم این امر محقق خواهد شد.

یک متخصص زنان و زایمان دراین باره به ایسنا گفت: باتوجه به افزایش میزان بروز ناباروری، افزایش سن ازدواج، وسایل جلوگیری از بارداری، عفونت و چسبندگی عوارضی روی هورمون‎های بانوان گذاشته که منجر به ناباروری شده است.

دکتر زهرا طاولی با بیان اینکه چنانچه بانویی به هر دلیلی شرایط و توانایی اقدام به بارداری را ندارد باید از روش‎های تقویمی و طبیعی استفاده و از پیشگیری‎های طولانی مدت اجتناب کند، اظهار کرد: خانم‎هایی که نمی‌خواهند درسال‎های اول ازدواجشان فرزندی داشته باشند باید از نظر ذخیره تخمدانی و بررسی آکادمیکی مناسب برای بارداری تحت نظرپزشک باشند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: حتی آقایان نیز باید از نظر سلامت جنسی و بارداری مورد ارزیابی قرارگیرند.

عضو هیئت علمی پردیس بین‎المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه زوجین باید با نظر پزشک یکی از روش‎های مناسب جلوگیری از بارداری را انتخاب کنند، تصریح کرد: ممکن است خانم‌ها در بدو ازدواج در معرض یائیسگی زودرس باشد و بدون اطلاع از این مسئله اقدام به جلوگیری طولانی مدت از بارداری کند و این امر باعث می‌شود زوجه بخواهد از تخمک اهدایی استفاده کند.

طاولی اضافه کرد: بیماری‎هایی که دربین بانوان رایج بوده و منجربه ناباروری دربین آن‌ها می‌شود شامل ضعیف بودن تخمدان‎‌ها، اختلالات هورمونی که با اختلال‎ تخمک زدایی بروز می‌کند.

وی باتاکید براینکه واریکوسل (واریس ناحیه تناسلی) شایع‌ترین علت ناباروری در مردان است، گفت: این عارضه معمولا در مردانی که در طول روز برای مدت طولانی در حالت ایستاده قرار دارند، مردان چاق و افرادی که ورزش سنگین می‌کنند بیشتر مشاهده می‌شود.

نماینده مردم خرم‌آباد درمجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا گفت: با بیمه‌های درمانی رایزنی‎هایی صورت گرفته تا خدمات بیمه‌ای خود را ارائه دهند، تلاش می‌کنیم کسانی که نازا هستند و قصد دارند بچه‌دار شوند بیمه‌ها خدمات مورد نیاز را به آنان ارائه دهند.

ایرج عبدی ادامه داد: نیاز است در راستای تحقق منویات رهبری در خصوص زادآوری، زوجینی که نازا بوده و تمکن مالی ندارند تحت حمایت خدمات بیمه‎ای قرار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکیدبراینکه بیماری‌ها درمیان زنان و مردان متفاوت است، تصریح کرد: رویکرد نظام در این راستا آن است که روش‎های منع فرزندآوری را در کشور برطرف کند و به دنبال روش‎های تجدیدی باشد که این مهم ازنظر قانونی و اجتماعی اثر مثبتی دارد.

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این باره به ایسنا گفت: از جنبه معنوی، روحی و عاطفی زوج‎های جوان علاقمند هستند فرزندی داشته باشند و موظف هستیم به آن‌ها کمک کنیم.

علی کائیدی بابیان اینکه خیل عظیمی از زوج‎های جوان ناباور جهت حل مشکل‎شان به ما مراجعه می‌کنند و اعتقاد دارم دولت باید بیشتر هزینه‌های درمانی این افراد را تقبل کند، ادامه داد: از دولت و وزارت بهداشت می‌خواهیم ردیفی در لایحه بودجه در قالب طرح سلامت برای آنها لحاظ کند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نیاز است دولت تمهیداتی بیندیشد و در طرح تحول سلامت نیم نگاهی به قشر نابارور داشته باشد تا مشکل آن‌ها مرتفع و امیدوار به زندگی شوند. مشکل بیشتر این افراد با یک جراحی کوچک، درمان دارویی و مشاوره‌ای حل می‌شود.

یک عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس دراین باره به ایسنا گفت: گروه‎های نابارور فرزندی ندارند و عدم رضایت آن‌ها از خود، کارکردهای زندگی و ناباروری است.

عباس قائدرحمت با اشاره به سیاست افزایش جمعیت در کشور اظهار کرد: باید تلاش کنیم قشر نابارور جامعه را درمان و هزینه‌های درمانی آن‌ها را تقبل کنیم.

وی اضافه کرد: هزینه‌های درمان ناباروری گران است و اکثر درمان‎های آن در بیمارستان‎های خصوصی انجام می‌‎شود و نیاز است در برخی بیمارستان‎های دولتی این درمان‎‌ها صورت گیرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی افزود: نیاز است دولت هزینه‌های دارویی و درمانی ناباروری زوج‎های نابارور تا سقف ۵۰ درصد تقبل کند.

قائدرحمت تصریح کرد: تعداد زوجین نابارور در کشور و استان قابل توجه و نیاز است اقدامات درمانی موثر با حمایت‎های دولت برای این قشر صورت گیرد.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: زوج‎های نابارور با درآمد متوسط بیش از ۵۰ درصد درآمد سالانه خود را صرف انجام آزمایشات و درمان می‌‎کنند و نیاز است دولت برنامه‌ریزی کند که در چه گروه‎‎هایی نیاز به افزایش جمعیت است و آنگاه منابع آن را تامین و هزینه‎های درمانی آن را تقبل کند.

وی گفت: یکی از چالش‌های ما این است که بیشتر نخبگان و تحصیل کردگان تک فرزند هستند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اعلام شده که تک فرزندی پیامدهایی را چون توجه بیشتر والدین به فرزند، نبود تعامل با خواهر و برادر، تمایل به انجام بازی‎های انفرادی و گوشه گیری به دنبال دارد .

گزارش از آزیتا یوسفیان خبرنگار ایسنا- منطقه‌ی لرستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha