• شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93112513312

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی:

برخی مدیران دولتی و اساتید متخلف، بیشترین نقش را در گسترش تقلب علمی در کشور داشته اند

برخی مدیران دولتی و اساتید متخلف، بیشترین نقش را در گسترش تقلب علمی در کشور داشته اند

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با ابراز نگرانی از موارد نسبتا بالای تقلب های علمی در کشور اظهار داشت: این شرایط دقیقا ناشی از عملکرد برخی مدیران دولتی و دانشگاهی در سالهای اخیر است که در درجه اول خودشان با این تقلب‌ها پایه و امتیاز گرفته اند و در درجه دوم چشم بر تقلب همکاران خود بسته و شاید محبوبیتی هم از این طریق کسب کرده‌اند.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با ابراز نگرانی از موارد نسبتا بالای تقلب های علمی در کشور اظهار داشت: این شرایط دقیقا ناشی از عملکرد برخی مدیران دولتی و دانشگاهی در سالهای اخیر است که در درجه اول خودشان با این تقلب‌ها پایه و امتیاز گرفته اند و در درجه دوم چشم بر تقلب همکاران خود بسته و شاید محبوبیتی هم از این طریق کسب کرده‌اند.

دکتر بهزاد قره یاضی، موسس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و رییس انجمن ایمنی زیستی که طی هشت، 9 سال گذشته از منتقدان جدی عملکرد مدیران حوزه زیست فناوری خصوصا زیست فناوری کشاورزی بوده و برخی مدیران این حوزه را اصلی ترین مانع توسعه فناوری زیستی در کشور عنوان می کرد، چند ماه پس از انتصاب مجدد به ریاست پژوهشکده در پاسخ به این سوال خبرنگار فناوری ایسنا که با توجه به تغییر مدیریت زیست فناوری کشور طی چند ماه اخیر چه تحولاتی در این حوزه حاصل شده است، گفت: براساس مطالعه منتشره در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دولت دهم و اجماع نظر کارشناسان و متخصصان و نظرسنجی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، مهمترین عامل موثر در پژوهش، مدیریت است که اهمیت آن حتی بیش از بودجه است چون این مدیر شایسته است که تامین بودجه می کند، به موقع، صدایش را بلند می کند و به جای خود، ریاضت را می پذیرد و بهره وری را افزایش می‌دهد و در مقابل، مدیر چاپلوس در هر شرایطی دنبال حفاظت از منافع مالی و منصب خود است و اعتراضی نمی کند.

وی ابراز عقیده کرد: در دولت قبل یک مورد هم ندیدیم که مدیری در حوزه بیوتکنولوژی از کمبود اعتبار یا عدم تحقق منویات مقام معظم رهبری در این حوزه حرف زده باشد. آن ها ترجیح می دادند موقعیت شخصی خود را حفظ کنند تا با انتقاد و مطالبه منابع بودجه‌ای برای رشد این بخش، موقعیت خود را نزد مقامات مافوق خود به خطر بیندازند! نقش عوض کردن و در جایگاه مدیریتی دیگران نشستن، سرقت علمی و کارهای دیگران را به نام خود زدن، ملزم کردن پژوهشگران به قید نام آنها در بیشتر مقالات و اختراعات و دانشیاری و استادی را در چهار سال گرفتن از ویژگی های مدیران متملق و چاپلوسی است که منافع خود را به پیشرفت کشور ترجیح می‌دهند و نتیجه آن وضعیتی است که در برخی بخش ها شاهد بوده ایم.

این استاد ایمنی زیستی که مقالات پرشماری در مجلات علمی داخلی و خارجی دارد با اشاره به گزارش اخیر نشریه نیچر در خصوص آمار تقلبهای علمی در کشورهای مختلف دنیا با بیان این که قادر به تایید یا رد ادعاهای گزارش نیست، گفت: براساس این گزارش که الزاما تایید نمی کنم از هزار و 54 محقق ایرانی 164 مورد مشکوک به تقلب بوده است و این درحالی است که این گزارش مواردی چون تقلب از خود و چاپ یک مقاله در چند جا یا سرقت محتوای مقالات دیگر را شامل نمی شود بلکه صرفا شامل تقلبهایی است که فرد عینا کل مقاله یا بخشی از متن آن را از دیگران سرقت کرده است.

قره یاضی با ابراز تاسف از این که نام برخی مدیران عالی هم در فهرست تقلب‌های علمی سال‌های گذشته که مواردی از آن تایید شده، وجود دارد اظهار داشت: نکته تاسف باری که پس از کشف تقلب علمی برخی اعضای هیات علمی در کشور شاهدیم این است که متقلبان وقتی با اسناد روشن قادر به انکار تقلب خود نیستند گناه را به گردن دانشجویان خود می‌اندازند و ادعا می کنند از تقلبی بودن محتوای مقاله ای که به نام آنها منتشر شده اطلاعی نداشته اند! با این حساب رتبه و پایه ای را هم که این اساتید براساس مقاله هایشان گرفته اند باید به دانشجویانشان داد چون منصفانه نیست که وقتی از مزایای این مقالات بهره مند شده و استاد و دانشیار می‌شوند به این مقالات مباهات کنند و وقتی تقلبی بودن مقالات فاش می شود همه چیز را به پای دانشجوی بیچاره بگذارند!

وی، خرید و فروش پایان نامه، درج نام افراد در مقالات آماده انتشار در ازای پول، صدور گواهی دروغ شرکت در کنفرانس و ارائه مقاله را از دیگر شیوه های تقلب علمی در کشور عنوان کرد که به گفته وی، پژوهش کشور را از درون نابود می کند و متاسفانه دستگاه‌های نظارتی یا در برابر این تقلبها کاملا بی تفاوتند یا اقدام چندان موثری نمی کنند.

وی با ابراز خرسندی از این که در وزارتخانه های علوم و جهاد کشاورزی دولت یازدهم، مدیریت‌هایی با پرونده روشن علمی در سر کارند که هیچ موردی از تقلب علمی ندارند ابراز امیدواری کرد که ثمرات چنین تغییر و تحولات مدیریتی مطلوب را در تمام بخش های اجرایی کشور شاهد باشیم و در عین حال اذعان کرد که نمی توان انتظار داشت طی یک سال، تمام بخش‌ها متحول شده و این توقع هم منطقی نیست که روسای همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها عوض شوند.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تاکید کرد: در بخش‌هایی که تغییر و تحول مدیریتی شده بهبود وضعیت پژوهش را شاهدیم که عمدتا در عمق و فایده بخشی پژوهش ها و تاثیر علمی آن‌ها نمود دارد تا افزایش کمی مقالات و تولیدات علمی.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد عمده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت یازدهم، حمایت ازنخبگان، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی است و در عین حال از پژوهش‌های در مرزهای دانش با مکانیزم‌های مختلف به بهترین نحو حمایت می‌شود. تحولات در معاونت علمی، به روز و قابل وزن کردن است. در زمینه تغییر و تحولات مدیریتی در این حوزه هم هر جا لازم بوده، تغییر مدیریتی صورت گرفته و هر جا عملکردها مناسب بوده، تغییر مدیریتی صورت نگرفته است. مثلا مدیریت ستاد توسعه زیست فناوری که در دولت گذشته عملکرد ناموفقی داشته 80 درصد تغییر کرده ولی مدیرانی که عملکرد خوبی داشته اند ابقا شده اند یا ستاد توسعه فناوری نانو که همواره عملکرد خوبی داشته در این دوره تغییر مدیریتی نداشته است.

قره یاضی که از منتقدان جدی سیاستها و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در دو دولت گذشته بوده در خصوص تغییرات احتمالی صورت گرفته در این حوزه در دولت جدید گفت: در دولت جدید، خصوصی سازی پژوهش در وزارت جهاد کشاورزی در صدر اولویت ها قرار گرفته است مثلا دانش فنی ذرت هیبرید، واگذار شده و در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در همین مدت کوتاه، آزمایش های مزرعه یی پنبه تراریخته را انجام داده ایم. پژوهشگران ما در دولت های قبلی هم کار می کردند ولی نتیجه چندانی نداشت پس آن چه باعث اثربخشی پژوهش ها شده تغییر مدیریت ها است؛ البته نه تغییر اشخاص، بلکه دگرگونی شیوه های مدیریتی که به امکان اعمال مدیریت توسط همه محققان و در حاشیه نبودن هیچ یک از محققان، به خودی یا غیرخودی تقسیم نکردن آنها و مانع تراشی و ممانعت نکردن از فعالیت محققان غیرخودی منجر شده است!

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: طی همین دوره چند ماهه برای اولین بار مرجع ملی ایمنی زیستی را با حضور تمام ذی نفعان در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل داده ایم و جلسات آن به طور مستمر برگزار می شود و برای اولین بار هماهنگی خوبی بین دستگاه های مختلف ایجاد شده است به طوری که امسال، پس از چند سال، عالی رتبه ترین هیات ایرانی در اجلاس متعهدان پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا با ترکیبی مناسب از نمایندگان مجلس، وزارت علوم و دستگاه‌های ذیربط شرکت کردند و در بخش های سیاستگذاری و تعاملات بین المللی، نظم و همدلی و وفاق برقرار شده است. در حوزه تحقیقات مربوط به گیاهان مقاوم به شوری، رییس جمهور و معاون اول وی، پژوهشگران را دعوت کرده و درخواست کردند با توسعه کشت گیاه سالیکورنیا، زمینه ای فراهم کنند که ضمن جلوگیری از پیشرفت شوری، علوفه مناسبی هم برای دام ها تولید شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه ستاد توسعه فناوری زیستی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، علوم و بهداشت بر کشت تراریخته ها با رعایت قانون ایمنی زیستی تاکید دارند و براساس مصوبه اخیر ستاد توسعه زیست فناوری قرار شده از تحقیقات و تولید محصولات تراریخته حمایت ویژه شود که در پی فراخوان اعلام شده 17 طرح تایید و مراحل اخذ وام را طی می کنند. در این راستا امیدواریم که تا پایان امسال یا اوایل 94 اولین مجوز رهاسازی محصول تراریخته صادر و راه برای کشت این محصولات در کشور هموار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha