• دوشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 94112616880
  • خبرنگار : 60005

کردهای سوریه و دورنمای روابط با ترکیه

 کردهای سوریه و دورنمای روابط با ترکیه

در سه هفته گذشته اتفاقاتی که در صحنه نظامی سوریه افتاد در زمره اتفاقات بسیار مهم بودند. اهمیت این پیروزی‌ها در این بود که با ادامه آنها روند معادلات نظامی و سیاسی درسوریه به نفع دمشق و متحدانش تغییر خواهد کرد.

در سه هفته گذشته اتفاقاتی که در صحنه نظامی سوریه افتاد در زمره اتفاقات بسیار مهم بودند. اهمیت این پیروزی‌ها در این بود که با ادامه آنها روند معادلات نظامی و سیاسی درسوریه به نفع دمشق و متحدانش تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از اقلیم کردستان عراق، پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و متحدان کردش به ویژه در شمال این کشور به شدت ترکیه و عربستان سعودی را آشفته و سراسیمه کرده به نحوی که این دو کوشیدند با ایجاد فضاسازی در اجلاس ژنو3 و حالا اجلاس مونیخ، تجمع نیرو در پایگاه اینجرلیک ترکیه و گلوله باران مناطق تحت کنترل کردها که جدیدا از چنگ تروریست‌ها خارج کرده‌اند، آب رفته را به جوی بازگردانند.

نکته مهم پیروزیهای اخیر در 6 شهر که از دست تروریستها آزاد کرده‌اند این بود که تمامی این 6 شهر توسط همان گروههای تروریستی کنترل می شدند که از سوی ترکیه و عربستان به طور گسترده حمایت مالی می‌شدند و خود این گروهها از طریق جبهه النصره با القاعده در ارتباط بودند. ارتباطی که دال بر مشارکت مستقیم ترکیه و عربستان سعودی در حمایت از تروریستها در سوریه دارد.

یادآوری این نکته ضروری است که داعش، القاعده و جبهه النصره و گروه‌های وابسته به آنها هدف قطع نامه ٢٢۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هستند و آتش بس، "این گروه ها را شامل نخواهد شد."طبق قطعنامه ٢٢۵۴ دولت های عضو سازمان ملل موظفند که "مانع از عملیات تروریستی، بطور مشخص توسط داعش، جبهه النصره و تمامی گروه های وابسته به القاعده و داعش شده و آنها را سرکوب کنند. گروه های تروریستی شامل آنهایی می شود که به تشخیص شورای امنیت و بیانیه ١۴ نوامبر گروه بین المللی حامیان سوریه در این فهرست قرار گرفته‌اند.

هم چنین دولت های عضو سازمان ملل موظفند که هرگونه پناهگاه امنی را که گروه های مزبور در بخش های وسیعی از سوریه ایجاد کرده‌اند از میان برده و یادآورد می شود که آتش بسی که پیشتر از آن صحبت شد و نیز عملیات تدافعی یا تهاجمی، گروه ها و افراد مزبور را که در بیانیه ١۴ نومبر آمده است، شامل نمی شود.

از سوی دیگر این پیروزیها بعد از آن حاصل شد که حجم مشاوره های نظامی ایران و حملات هوایی ارتش روسیه و نیروی هوایی سوریه در این کشور افزایش یافت و عملا پیامی بود به "ائتلاف 65 کشوری" تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با تروریسم که به اندازه ائتلاف چهارجانبه روسیه، سوریه، عراق و ایران در مبارزه با تروریستها موفق عمل نکرده‌ است.

طبیعی است در چنین شرایطی عربستان و ترکیه شاکی میدانی باشند که امیدشان به سرنگونی دولت دمشق بود و با حذف این پروسه از مذاکرات مونیخ این خواب نیز برای ترکیه و عربستان سعودی آشفته شد.

به نظر می‌رسد ترکیه و عربستان در این میان قصد دارند شکست خود را در سوریه بر سر کردهای ترکیه خراب کنند کما اینکه اردوغان تاکید داشت "جهان را بر سر کردها خراب می کنیم" ولی واقعیت این است که کردها هم به خوبی و آرامی در حال پیشروی هستند. پیشروی‌هایی که با کنترل فرودگاه «منغ» در استان حلب توسط کردها بُعد استراتژیک‌تری به مبارزه با تروریسم در سوریه و نقش کردها در این مبارزه داد.کردهای سوریه با شعار عدم استقلال از سوریه و تامین حقوقشان در چهارچوب سوریه‌ای متحد و دمکراتیک توانسته‌اند به خوبی موجودیت خود را در سوریه حفظ کنند و فشارهای ترکیه و عربستان سعودی هم تاکنون بر کردها راه به جایی نبرده است.

فرمانده کل نیروهای مدافع خلق کرد شاخه زنان در مناطق کردنشین سوریه در خصوص مواضع ترکیه و بمباران مواضع کردها به خبرنگار ایسنا می گوید: این اقدام ترکیه با کنترل مناطق تحت تصرف داعش توسط کردها ارتباط مستقیم دارد زیرا با ادامه روند پیشروی کردها داعش و سایر گروههای تروریستی تحت حمایت ترکیه محاصره شده و دست ترکیه در کمک به آنها قطع خواهد شد.

تنها نقطه باقی‌مانده در دست داعش در مرز سوریه-ترکیه

نسرین عبدالله اضافه می‌کند: ما با ترکیه 600 کیلومتر مرز مشترک داریم و از این رو می‌دانیم که رفتار و سیاستهای ترکیه بزرگترین تهدید برای ما ست. ترکیه تهدید کرده که نیروهای ما نباید به سوی جرابلس و اعزار که مسافتی 90 کیلومتری را در طول مرز ترکیه با سوریه شامل می‌شوند پیشروی کنند و در این مسیر هر کاری خواهد کرد که این پیشروی روی ندهد، این کشور خوب می داند با کنترل این مناطق توسط کردها، داعش بطور کامل محاصره می‌شود و دیگر راهی برای کمک به داعش باقی نمی‌ماند.

این فرمانده زن کرد اما با بی‌اعتنایی به تهدیدهای آنکارا تاکید می‌کند "در این مسافت 90 کیلومتری 270 روستای کردنشین قرار دارد که باید آزاد شوند."

بدین ترتیب کردهای سوریه و دولت ترکیه این بار می‌روند با یکدیگر در یک منطقه خارج از حاکمیت ترکیه گلاویز شوند، با این تفاوت که شرایط سیاسی و نظامی کردها این بار بسیار متفاوت‌تر از گذشته شده است. این درگیریها در شرایطی اتفاق می‌افتد که از یک سو دمشق در تلاش برای بهبود روابط با کردهای سوریه است و از سوی دیگر روسها به عنوان یکی از محورهای اصلی عملیات در سوریه بسیار به کردها نزدیک شده و همین چند روز پیش بود که دفاتر رسمی کردهای سوریه در مسکو گشایش یافت. حتی آمریکا و همپیمانان غربی‌اش نیز بر حمایت از کردها به عنوان نیرویی تاثیرگذار علیه داعش تاکید می‌کنند.

ترکیب جناح بندیهای موجود در عرصه سوریه به کردها کمک کرده است این بار آنکارا را کیلومترها دورتر از مرز ترکیه تحت فشار بگذارند. بدون شک این ابزار مهم را کردها به راحتی از دست نخواهند داد چون آنها همزمان نه تنها به فکر سوریه بلکه به فکر کردهای ترکیه نیز هستند که چندین ماه است تحت شدیدترین فشارهای سیاسی، نظامی و امنیتی دولت اردوغان هستند.

کردهای سوریه با قطع شریانهای حیاتی تروریستهای تحت حمایت آنکارا و ایجاد یک منطقه جغرافیای سیاسی برای خود در سوریه در کنار دمشق، تلاش دارند انتقام سختی از اردوغانی بگیرند که کوشید بسان تسویه جناح فتح الله گولن(روحانی مخالف اردوغان) کردها را هم از صحنه سیاسی ترکیه حذف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha