• دوشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95011604397
  • خبرنگار : 71089

نقش روسیه در مناقشه قره‌باغ

نقش روسیه در مناقشه قره‌باغ

مدیر بخش فارسی خبرگزاری "ترند" جمهوری آذربایجان در تحلیلی با اشاره به نقش مسکو در تنش‌های اخیر در منطقه قره باغ میان باکو و ایروان نوشت: "به نظر می‌رسد، بهبود روابط باکو با غرب، خصوصا شکسته شدن انحصار روسیه در صادرات گاز به اروپا با نگرانی دولت مسکو مواجه شده و فشارها بر آذربایجان را می‌خواهد به هر طریق افزایش دهد."

مدیر بخش فارسی خبرگزاری "ترند" جمهوری آذربایجان در تحلیلی با اشاره به نقش مسکو در تنش‌های اخیر در منطقه قره باغ میان باکو و ایروان نوشت: "به نظر می‌رسد، بهبود روابط باکو با غرب، خصوصا شکسته شدن انحصار روسیه در صادرات گاز به اروپا با نگرانی دولت مسکو مواجه شده و فشارها بر آذربایجان را می‌خواهد به هر طریق افزایش دهد."

دالغا خاتین اوغلو در یادداشتی که در اختیار خبرنگار بین‌الملل ایسنا گذاشت، با اشاره به درگیریهای اخیر میان ایروان و باکو در منطقه قره باغ نوشت: "انتظار می‌رفت که با میانجیگری روسیه درگیریهای خونین نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ساعت سه بعد از ظهر روز شنبه برابر با 14 فروردین ماه متوقف شود، اما نه تنها این میانجیگری با شکست روبرو شد، بلکه تنشها طی همان روز و حتی شب یکشنبه به صورت فزاینده‌ای ادامه یافت.

تاکنون مرگ 32 نفر، از جمله 2 غیرنظامی در هر دو طرف، از جمله 18 نظامی ارمنی به صورت رسمی تایید شده است و با توجه به آمارهای منتشر شده مبنی بر وجود دهها زخمی، انتظار می‌رود که شمار تلفات افزایش یابد.

در همین زمینه، وزارت دفاع آذربایجان طی بیانیه‌ای که ظهر یکشنبه منتشر کرد، اعلام کرد نیروهای آذربایجانی روز شنبه موفق به آزادسازی یک شهرک و یک بلندی استراتژیک شده بودند که تلاش نظامیان ارمنستان برای بازپس گیری آن منجر به کشته شدن ده‌ها نظامی ارمنی در روز یکشنبه شده است. اگر این خبر تایید شود، شمار کشته‌های طرفین از زمان آتش بس در سال 1994 تاکنون بی سابقه است.

البته از زمان آتش‌بس تاکنون، همواره تنشها و نقض آتش بس ادامه داشته و در مقاطعی تلفات زیادی نیز برجای گذاشته است.

در آخرین واکنشها، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرده است که در پی درخواستهای بین‌المللی، دولت باکو با حسن نیت تصمیم گرفته است تا مقابله نظامی را به صورت یکجانبه متوقف کند، مشروط بر اینکه نیروهای ارمنی حملات خود را متوقف کنند.

تاکنون ایران، آمریکا، سازمان ملل، کشورهای اروپایی و برخی سازمانهای بین‌المللی از دو طرف خواسته‌اند که عملیات نظامی را متوقف کنند."

مدیر بخش فارسی خبرگزاری ترند نوشته است: "آنچه که در درگیریهای اخیر جلب توجه می کند، شلیک خمپاره و استفاده از ادوات سنگین علیه روستاها و افراد ملکی توسط ارمنستان است که باعث شده است برخی روستاها از زنان و کودکان تخلیه شوند.

ارمنستان برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل حاضر به بازگرداندن مناطق اشغالی که 20 درصد از کل اراضی آذربایجان است، نمی‌شود."

در این یادداشت آمده است: "با توجه به عواقب سنگین استفاده از سلاحهای سنگین علیه افراد غیر نظامی آذربایجان برای ارمنستان، برداشت بسیاری از کارشناسان امنیتی و سیاسی بر این است که این حملات نمی‌توانسته بدون چراغ سبز روسیه انجام شود.

روسیه بزرگترین متفق ارمنستان است که یک پایگاه نظامی بزرگ نیز در این کشور دارد و حوزه انرژی، اقتصاد و امنیت ارمنستان به شدت وابسته به روسیه است. با این وجود، عدم تمکین دولت ایروان از میانجیگری روسیه برای آتش بس قابل تامل است. از دوران قبل از استقرار اتحادیه جماهیر شوروی تاکنون روسها از برگ ارامنه علیه ترکیه و آذربایجان استفاده کرده‌اند.

به نظر می‌رسد، بهبود روابط باکو با غرب، خصوصا شکسته شدن انحصار روسیه در صادرات گاز به اروپا توسط خط لوله کریدور جنوبی در آینده نزدیک، همچنین دیدارهای هفته جاری رئیس جمهوری آذربایجان با مقامات آمریکا با نگرانی دولت مسکو مواجه شده و فشارها بر آذربایجان را می‌خواهد به هر طریق افزایش دهد.

قرار است به زودی آخرین حلقه خط لوله گازی کریدور جنوبی، یعنی ساخت بخش اروپایی این خط لوله آغاز شود و تا چهار سال آینده 16 میلیارد متر مکعب گاز میدان شاه دنیز آذربایجان که ایران هم 10 درصد در آن سهم دارد، به ترکیه و اروپا صادر شود.

آذربایجان همچنین تلاش می‌کند سهام چندین پروژه ترانزیتی گاز در اروپا، از جمله سهام شرکت گاز یونان و خط لوله یونان-بلغارستان را خریداری کند و همچنین ساخت یک ترمینال گاز مایع در این منطقه را آغاز کند که عرصه را برای پروژه‌های روسیه برای توسعه صادرات گاز خود به اروپا مقداری تنگ می‌کند.

لذا، نگرانی کارشناسان آذربایجان از اقدامات بعدی روسیه و توسل به انواع فشارها علیه دولت باکو چندان هم بی مورد به نظر نمی‌رسد."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری ترند، یکی از خبرگزاری‌های خصوصی و تاثیرگذار در جمهوری آذربایجان است که در سال 1995 تاسیس شده است. این خبرگزاری اخبار کشورهای حوزه دریای خزر، قفقاز و آسیای میانه را به زبانها روسی، آذری، ترکی، عربی و فارسی منتشر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۱۶ ۱۳:۴۹

به خاطر اطلاعات و اخبار نزديک به واقعيتي که منتشر کرديد، تشکر مي‌کنيم.