• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95031714305
  • خبرنگار : 71516

انفجار بیروت؛ توطئه‌ای که تمام لبنان را هدف گرفته است

انفجار بیروت؛ توطئه‌ای که تمام لبنان را هدف گرفته است

روز یکشنبه تروریسم در لبنان با انفجاری که مشابه آن در این کشور پرآشوب کمتر دیده شده، بخش بانکی را هدف قرار داد. میزان ماده منفجره به کار رفته در انفجار و زمان و مکان انتخاب شده برای آن حکایت از یک توطئه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه السفیر لبنان، انفجار عصر یکشنبه در بیروت کوچک بود و تلفات جانی نداشت اما پیام‌هایی که به همراه داشت خطرناک‌تر از آنچه تصور می‌شود، است. این انفجار که در مقابل دفتر بلوم بانک لبنان در مرکز بیروت رخ داد، خوراک تبلیغاتی لازم را برای تأویل‌ و تفسیرهای مختلف فراهم کرده که به نظر می‌رسد هدف اصلی عاملان آن هم همین مساله باشد.

ساده‌تر از این فرضیه وجود ندارد که بگویند "حزب الله مسئول این انفجار است و قصد این حزب هشدار به بانک‌های لبنان است تا در اجرای قانون تحریم‌های مالی آمریکا علیه مقاومت مراقب باشند. این تفسیر ساده در واقع همان چیزی است که عاملان توطئه به دنبال آن بودند

اما کمی تأمل در آنچه رخ داده ما را به یک تفسیر منطقی‌تر می‌رساند و آن اینکه کسی که دست به این توطئه زده در واقع به دنبال اجرای سفت‌وسخت‌تر این تحریم‌ها است. او در درجه اول خواسته از اختلاف میان بانک‌ها و حزب الله لبنان برای افزایش شکاف میان این دو، تحریک علیه حزب‌الله و گرفتن انگشت اتهام به سمت حزب استفاده کند. همچنین با پیامدهای داخلی که این حادثه به دنبال دارد می‌تواند به افزایش تنش مذهبی و سیاسی و باز کردن عرصه به روی فتنه‌ای جدید بینجامد؛ فتنه‌ای که بین کشورهای مختلف خاورمیانه در گردش است.

این طرح خبیثانه آشکار و صریح است و به نظر می‌رسد کسی که پشت آن قرار دارد آنقدر به موفقیت آن اطمینان دارد که این فرض را کرده که فضای دودستگی داخلی به او اجازه می‌دهد تا بازی خود را آنگونه که می‌خواهد انجام دهد. این فرد مطمئن است که هستند کسانی که آماده‌اند با نیت پلید خود از انفجار مذکور و خوراک آماده شده برای اهداف شوم خود استفاده کند.

عملا قبل از آنجه دود این انفجار فرو بنشیند برخی در این دام افتادند و با اشاره یا صراحتا حزب الله را متهم کرده و از تجارب قبلی عبرت نگرفتند. آن‌هایی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند فورا از این حادثه سوءاستفاده کرده و غبار را از دفاتر خود پاک کردند.

در این میان رسانه‌های وابسته به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در متهم کردن حزب‌الله هیچ تردیدی به خود راه ندادند. این درحالی است که هنوز زمان زیادی از تدابیر دردناک عربستان علیه لبنان نگذشته است. از جمله این تدابیر می‌توان به بستن بانک وابسته به عربستان در لبنان اشاره کرد که تأثیر منفی مستقیمی بر وضعیت بانکی این کشور گذاشت.

چیزی که به رغم ابهامات به نظر واضح می‌رسد این است که طرفی که در این انفجار هدف قرار گرفته هم حزب الله و هم بخش بانکی لبنان هر دو هستند. هرگونه تفسیر دیگری نادرست به نظر می‌رسد.

سعد الازهری، مدیر بلوم بانک که هدف قرار گرفت کار خوبی کرد که گفت بهتر است قبل از روشن شدن ماجرا انگشت اتهام را سریعا به سمت کسی برده نشود. قرار است اتحادیه بانک‌های لبنان امروز نشستی را برای بررسی اتفاق رخ داده برگزار کند.

در همین راستا، ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان هم اعلام کرد که وی با متهم کردن کسی پیش از روشن شدن اوضاع مخالف است و نگران وضعیت مالی لبنان نیست.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که حزب الله امروز بیانیه‌ای را صادر و در آن این انفجار را محکوم کند. در هر حال آنچه اتفاق افتاده باید به شیوه جدیدی برای بررسی پرونده روابط میان حزب‌الله و بانک‌ها منجر شود. به ویژه اینکه بازی کردن با آتش به تلاش برای کشاندن دو طرف به درگیری بیهوده‌ای رسیده که هیچ کسی از آن پیروز بیرون نمی‌آید.

شاید بهتر است این پرونده سریعا از دایره تبلیع و ترویج رسانه‌ای بیرون بیاید و براساس یک مذاکره محکم و کاربردی بهترین راه‌ها برای برخورد با قانون تحریم‌های مالی آمریکا علیه حزب الله  انتخاب شود، بهگونه‌ای که هم منافع بخش بانکی و هم اعتبارات حزب الله در آن حفظ شود. هیچ ایرادی ندارد که دولت وارد این ماجرا شده و یک جلسه را به بررسی این مسئله اختصاص بدهد چرا که اکنون این مسئله دیگر یک مسئله ساده نیست و ابعاد سیاسی، اقتصادی، پولی و امنیتی به خود گرفته و بسیار حساس شده است.

درست است که این انفجار تلفات جانی نداشت اما اگر تمامی طرف‌ها با درایت با این مسئله کنار نیایند، خسارت‌های دیگری که به بار می‌آورد بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

بر هیچ کسی پوشیده نیست که طوفان بمبی که منفجر شد و درگیری بر سر مکانیزم اجرای قانون آمریکایی تحریم‌های حزب‌الله، می‌تواند هم بخش بانکی و هم حزب‌الله را با تهدیدهای جدی روبرو کنند.

سیاستمداران لبنانی اما مواضعی محتاطانه‌تر درباره این رویداد اتخاذ کرده‌اند. در این باره می‌توان به سخنان سعد حریری، رئیس جریان المستقبل اشاره کرد که گفت: جنگ ما علیه تروریسم، انفجار، کشتار، ترور و پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم طولانی است. این جنگ ماست اما در نهایت لبنان پیروز خواهد شد. هیچگونه تروریسمی لبنانی‌ها را نمی‌ترساند و همگی ما در مقابل آن خواهیم ایستاد.

نهاد مشنوق، وزیر کشور لبنان نیز تأکید کرد: این انفجار خارج از سبک و سیاق انفجارهای عادی بود و هیچ ارتباطی با انفجارهای قبلی ندارد.

علی حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان نیز در توییتر نوشت: این انفجار ثبات تمامی بخش بانکی و تمامی لبنان را هدف قرار می‌دهد و مطمئنا محکوم شده است.

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه خواهان "پایان انتقاد از رئیس بانک مرکزی لبنان در رسانه‌ها" شد و گفت: هدف امروز حزب‌الله و اعضایش و تمام لبنان است. این بار حمله از جنس تجاوز با موشک، تانک، جنگنده یا سلاح‌های دیگری نیست که مبارزان مقاومت به پاسخ دادن به آن عادت دارند، حمله امروز از جنس نیرنگ و خدعه است که باید مراقب آن بود.

وی دست داشتن اسرائیل در این انفجار را بعید ندانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha