• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95050107681
  • خبرنگار : 71129

اعتراف اوباما به ناکارآمدی برنامه‌های آمریکا در لیبی و به وجود آوردن داعش

اعتراف اوباما به ناکارآمدی برنامه‌های آمریکا در لیبی و به وجود آوردن داعش

رییس جمهوری آمریکا پس از تایید حملات هوایی 30 روزه این کشور در لیبی،‌ گفت: واشنگتن آنچنان که باید مراقب خلا قدرت در لیبی پس از سرنگونی دولت دیکتاتوری در این کشور نبوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد که آمریکا و همپیمانانش در سال 2011 موفق شدند معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را سرنگون کنند اما برنامه ما برای مراقب از این کشور پس از سرنگونی قذافی آنچنان که باید درست و کافی نبود و باعث شد تا داعش در این کشور رشد کند.

اوباما گفت: ما کار درست را برای جلوگیری از آنچه که می‌توانست یک قتل عام و خونریزی در لیبی باشد، کردیم و بخشی از اتئلاف بین المللی تحت امر سازمان ملل بودیم اما به نظرم همگی ما به صورت جامع نبود. ما باید از وجود ساختاری قدرتمند در لیبی که تضمین کنده امنیت و صلح در داخل لیبی است، اطمینان حاصل می‌کردیم.

اظهارات وی در روز سه‌شنبه و در جریان نشست خبری با نخست وزیر سنگاپور در اتاق شرقی کاخ سفید و یک روز پس از تایید حملات هوایی در لیبی صورت گرفت.

اوباما با اشاره به دولت کنونی لیبی گفت: آنها برای کنار هم قرار دادن تمامی طرف‌های درگیر برای ایجاد یک ساختار پایه ای امنیتی به منظور نظارت بر مرزهای لیبی و همکاری با جامعه بین الملل برای مقابله با داعش و نفوذ در کشور مجدانه تلاش می‌کنند.

درحالی که دولت توافق ملی لیبی حاکم در این کشور و مورد حمایت سازمان ملل است، اکثر خاک لیبی از جمله طرابلس خارح از کنترل دولت است. رییس جمهوری آمریکا پیشتر لیبی را درگیر نوعی آشفتگی خوانده و گفته بود که داعش قدرت را در یک بخش ساحلی در دست دارد و سایر گروه های افراطی نیز در طرابلس و مناطق اطراف هستند و بخش هایی از جنوب نیز تحت سیطره سایر شبه نظامیان محلی است.

اوباما گفت: نبود ثبات به دامن زدن به برخی از چالش‌هایی که اکنون با آن بعنوان بحران مهاجرت در اروپا و همچنین تراژدی های انسانی در دریاها میان اروپا و لیبی مواجه هستیم، کمک کرده است.

اوباما همچنین به ضرورت وجود همکاری میان طرف‌های درگیر در لیبی پرداخت و گفت برای شکست داعش این کار باید صورت گیرد تا از خلا قدرت که تروریست ها از ان برای به دست آوردن قلمرو استفاده می کنند، جلوگیری شود.

روز سه شنبه رییس جمهور ماموریت 30 روزه حملات هوایی آمریکا در لیبی علیه داعش را تایید کرد.

فاکس نیوز گزارش داد، آمریکا دست کم از زمان آعاز این کمپین در روز دوشنبه هفت حمله هوایی انچام داده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که استراتژی واشنگتن حمایت از دولت توافق ملی لیبی در مقابله با داعش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha