• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95050107891
  • منبع : نمایندگی مازندران

ماجرای شکار گسترده گرازها در مازندران چه بود؟

ماجرای شکار گسترده گرازها در مازندران چه بود؟

ایسنا/مازندران در ماه‎های گذشته خبری با موضوع شکار گسترده گرازها در مازندران منتشر شد که در آن از شکار بی رویه گرازهای وحشی منطقه سوادکوه و دیگر مناطق جنگلی مازندران توسط شکارچیان اسپانیایی انتقاد شده بود.

به گزارش ایسنا، شکارچیان اسپانیایی ایران را بهترین مکان شکار گرازهای بزرگ می‎دانند و برای دریافت مجوز شکار در ایران مبلغ 1500 تا 1600یورو در مدت 5 روز شکار پرداخت میکنند. 

پس از موج انتقادات رسانه ای از حجم شکارهای انجام شده با تفنگ های دوربین‎دار و سگ‎های شکاری آموزش دیده، مسئولان محیط زیست این اقدام‌ها را در سایه مجوز توریسم شکار مجاز و برای کنترل جمعیت این گونه جانوری مفید دانسته بودند، این در حالی است که در رسانه های مجازی شکارچیان اسپانیایی با انتشار فیلمی از شکار گسترده خود در این منطقه از ایران، کلیپی هیجانی از کلکسیون دندان‎های جدا شده از گرازهای کشته شده در جنگل های شمال را به نمایش در آورده بودند.

ابراهیم فلاحی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا، موضوع شکار بی رویه گراز در جنگل های سوادکوه را کاملا نادرست دانست و گفت: تمامی خارجیانی که به قصد شکار به جنگل های سوادکوه وارد می شوند همگی مجوز شکار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور دارند و وزارت اطلاعات برای حمل اسلحه توسط این افراد مجوز صادر می کند بنابراین منع قانونی برای شکار توسط این افراد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: افزایش بی رویه جمعیت گراز در بسیاری از زیستگاه ها، برهم خوردن تعادل اکولوژیک و تنگ کردن عرصه بر سایر گونه های حیات وحش را درپی داشته و ورود خسارات به مزارع و باغ‌ها و نارضایتی جوامع محلی را موجب شده است. به منظور اعمال مدیریت مستقیم در جمعیت گونه گراز، سازمان اقدام به صدور و ابلاغ دستورالعمل های شکار گراز به منظور تعدیل جمعیت این گونه در استان های درگیر با مشکل افزایش بی رویه و خارج از ظرفیت کرده است.

فلاحی یادآورشد: به دلیل همین افزایش بی رویه گرازها و آسیب این حیوانات به مزارع، پروانه شکار به مردم به صورت رایگان داده شد تا در صورت لزوم حیواناتی را که مزارع را مورد تهدید قرار می دهند مانند گراز شکار کنند. ورود توریست خارجی برای شکار می‌تواند دو هدف را دنبال کند به گونه‌ای که هم حیوانات مزاحم در چرخه اکوسیستم حذف شوند و هم نفع اقتصادی از طریق توسعه گردشگری از طریق گردشگران ارزآور انجام می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه افزود: در سال 94 دو تا سه گروه شامل توریست های پرتغالی، ایتالیایی و اسپانیا وارد جنگل های سوادکوه شدند که از این نفرات فقط 2 گراز شکار  شد. همچنین تمامی شکارچیان گرازهای پیر را مورد هدف قرار می دهند و از شکار گراز ماده و جوان خودداری می کنند.

مدیر محیط زیست سوادکوه تصریح کرد: امسال هیچ شکارچی خارجی وارد جنگل های سوادکوه نشده و کشتار بی رویه گرازهای جنگل های این شهرستان نادرست است.

فلاحی اظهار کرد: مخالف شکار نیستیم اما اصول و قواعد خود را دارد و حضور شکارچیان خارجی با در نظرگرفتن حفظ  انواع گونه های جانوری می تواند علاوه بر انتقال فرهنگ منجر به توسعه گردشگری خارجی در شهرستان سوادکوه شود.

به گزارش ایسنا، ذکر این نکته نیز ضروری است که گراز به واسطه همه چیزخوار بودن، قدرت تطابق فراوان با محیط، زاد و ولد مناسب تا ۱۲ نوزاد در هر بار زایمان و حرام گوشت بودن آن از وضعیت مناسبی برخوردار است و به طور تقریبی در سراسر ایران پراکندگی داشته و مشکلات فراوانی را نیز به وجود آورده است، چنانچه در برخی استان ها درخواست تعدیل جمعیت این گونه تا ۵۰۰ راس واصل شده است.

از آنجا که گراز زیستگاه های با پوشش گیاهی بلند و به نسبت انبوه را ترجیح می دهد به همین دلیل جمعیت آن به ویژه در استان های شمالی کشور بسیار مطلوب و حتی فراتر از ظرفیت زیستگاه‌هاست.

به واسطه علاقه زیاد به میوه و محصولات زراعی، به طور معمول این حیوان در اطراف این اراضی مشاهده می شود و در نتیجه از گونه‌های آسیب رسانی است که در کتاب قانون از آن به عنوان گونه زیانکار نام برده شده است. به استناد بند ب ماده ۸ قانون شکار و صید اجازه صدور پروانه رایگان شکار آن نیز پیش بینی شده است بنابراین صدور پروانه به منظور تعدیل جمعیت گراز در زیستگاه های آزاد حیات وحش با هدف کاهش فشار بر سایر زیستمندان و کمک به حفظ تعادل اکولوژیک و در کنار آن کاهش خسارات وارده بر جوامع محلی از جمله سیاست های سازمان در اعمال مدیریت مستقیم در زیستگاه ها است که حاصل جمع بندی متخصصان در استان ها بوده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha