• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95060102127
  • منبع : فضای مجازی

یک انقلاب هوایی: هواپیمایی که قطار می‌شود!

یک انقلاب هوایی: هواپیمایی که قطار می‌شود!

در حالی که آلمانی‌ها مشغول توسعه اولین سیستم برخاستن و فرود عمودی هواپیما جهان توسط جت الکتریکی هستند، سوئیس به دنبال انقلابی در صنعت سفر هوایی با یک روش جدید است.

به گزارش ایسنا به نقل از «شهر فردا»، در حالی که آلمانی‌ها مشغول توسعه اولین سیستم برخاستن و فرود عمودی هواپیما جهان توسط جت الکتریکی هستند، سوئیس به دنبال انقلابی در صنعت سفر هوایی با یک روش جدید است.

مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان در سوئیس، هواپیمایی جدید به نام «کلیپ ایر» طراحی کرده که شامل بدنه، کابین خلبان، و سه موتور، متصل به حداکثر سه محفظه - هر یک به وزن حدود 30 تن - است و می‌توانند به عنوان کابین مسافر یا حمل بار مورد استفاده واقع شوند.

این هواپیماها دو بال بلند دارد و قادر به حمل 450 نفر - هر محفظه 150 نفر - یا ترکیبی از مسافر و کالا است. این میزان معادل فضای سه هواپیمای A320 است، در حالی که به نیمی از قدرت موتور آنها نیازمند است.

سه محفظه تعبیه شده به‌راحتی از بدنه جدا می‌شوند تا اجازه چرخش سریع بر روی زمین را به هواپیما بدهند.

از آنجا که این محفظه‌ها قابلیت حمل بر روی تریلی را دارند، می‌توانند مسافران را به ایستگاه‌های قطار محلی یا مترو برسانند.

همچنین این محفظه‌ها می‌توانند مسافران را از ایستگاه مترو به فرودگاه برسانند و به هواپیما متصل شوند، بدون نیاز به اینکه مسافران از آن پیاده شوند. این انتقال یکباره نیاز به پایانه‌های فرودگاهی و صف‌بندی مسافران برای سوار شدن به هواپیما را از بین می‌برد.

این روش موجب انعطاف‌پذیر و کارآمد شدن مدیریت ناوگان و بارگیری سریع‌تر می‌شود. هواپیمای کلیپ‌ایر می‌تواند میزان زمان و هزینه سفر و احتمال انجام پروازهای خالی را به شدت کاهش دهد. این سیستم همچنین نسبت به فن‌آوری‌های موجود، سازگارتر با محیط زیست است، زیرا با سه محفظه در زیر یک مجموعه بال، تولید گازهای گلخانه‌ای کمتری را به همراه دارد  و مصرف سوخت آن با سه هواپیمای تک با همان ظرفیت پرواز در ارتفاع و سرعت برابر است. شرکت سازنده سوئیسی این هواپیما ایده استفاده از انواع سوخت پاک مانند هیدروژن مایع و سوخت‌های زیستی به جای بنزین سنتی را نیز دنبال می‌کند.

می‌توان گفت که ایده بلندپروازانه ساخت این هواپیما هنوز راه درازی در پیش دارد و نیاز بیشتری به شبیه‌سازی آیرودینامیکی پیشرفته برای تست عملی واقعی آن است. هنوز سؤالات بدون پاسخ زیادی هستند که باید در این زمینه جواب داده شوند، مانند اینکه این پیکربندی چه تأثیری در روش‌های امنیتی مسافرت هوایی دارد.

سخن آخر اینکه هنوز هم کلیپ‌ایر دارای پتانسیل بسیار زیادی است که تیم پروژه تحقیقاتی آن باید روی امکان‌سنجی فنی این هواپیما در هر مرحله کار کنند. گرچه این هواپیما باید بتواند قبل از پرواز وسایل نقلیه مافوق صوت تبدیل به یک واقعیت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha