• شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95060103325
  • خبرنگار : 71402

کره‌شمالی، ‌محکومیت برنامه موشکی‌اش را در سازمان ملل "تحریک‌آمیز" خواند

کره‌شمالی، ‌محکومیت برنامه موشکی‌اش را در سازمان ملل "تحریک‌آمیز" خواند

وزارت خارجه کره‌شمالی امروز شنبه نارضایتی خود را از اظهارات شدیداللحن شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پرتاب آزمایشی موشک‌هایش ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، «جان مین دوک» از مقام‌های وزارت خارجه کره‌شمالی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آسوشیتدپرس گفت، مذاکرات تحت امر آمریکا "تحریک وحشتناک" است و این کشور در حال توسعه سلاح‌های هسته‌ای است چراکه "ارعاب ظالمانه هسته‌ای" توسط ایالات متحده آمریکا وجود دارد.  

این سخنان اندکی پیش از آن مطرح شد که شورای امنیت سازمان ملل با شدیدترین لحن ممکن چهار پرتاب موشکی بالستیک کره شمالی در ماه‌های ژوئیه و اوت سال جاری میلادی را محکوم کرده و آنها را "نقض فاحش" منع فعالیت‌های موشکی از سوی این کشور خواند.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه مطبوعاتی‌اش اقدامات بالستیکی و فعالیت‌های موشکی کره شمالی را ارتقاء و دستیابی این کشور به سیستم‌های تسلیحات اتمی دانست و این اقدامات را باعث افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره خواند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین از تمامی کشورهای عضو خواست تا اقدامات خود را برای تحقق تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ شامل شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌ها در طول دو دهه گذشته دوچندان کنند؛ تحریم‌هایی که باعث افزایش خشم و نارضایتی ناشی از آزمایش اتمی دولت پیونگ یانگ در ژانویه و به تبع آن پرتاب راکتی از سوی این کشور شده است.

«جان مین دوک» از مقام‌های وزارت خارجه کره‌شمالی مدعی شد که تازه‌ترین پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک کره‌شمالی که چهارشنبه گذشته صورت گرفت، امنیت کشورهای همسایه را به خطر نینداخت. به گفته او، این اقدام نشان‌ دهنده "قدرت عظیم و پایان‌ناپذیر کره‌شمالی در مواجهه با دادگاه‌های تاریخ و چالش‌های دشمنان ماست." این مقام افزود: بهترین راه آمریکا برای فرار از حمله مرگبار ما این است که توهین به شرافت ما و تهدید امنیت ما را از طریق احتیاط و کنترل خود متوقف کند.

کره شمالی مکررا قطعنامه‌های شورای امنیت را با هدف پایان دادن به برنامه‌های اتمی و موشکی خود زیر پا گذاشته و باعث افزایش تنش در شبه جزیره کره و همچنین سراسر منطقه شده به طوری که جدیدترین پرتاب موشک بالستیکی این کشور روز چهارشنبه هفته گذشته از یک زیردریایی و پس از آغاز رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در آب‌های منطقه صورت گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین پرتاب موشک بالستیک در تاریخ ۲۳ اوت و همچنین دوم اوت، ۱۸ ژوئیه و ۹ ژوئیه را از جانب کره شمالی محکوم کرد و خواستار توقف این پرتاب‌های موشکی شد.

شورای امنیت همچنین نگرانی عمیق خود را بابت پرتاب ۶ موشک‌ بالستیک بین آوریل و ژوئن سال جاری نیز ابراز داشت و اعلام کرد که این اقدامات از سوی دولت پیونگ یانگ باید هرچه سریعتر متوقف شود چرا که به منزله نقض قطعنامه‌های شورای مذکور است.

این شورا همچنین مراتب نگرانی خود را بابت اوضاع سیاسی و حقوق بشر در کره شمالی ابراز داشت و بر راه حل سیاسی، دیپلماتیک حل بحران در شبه جزیره کره و بر اهمیت همکاری به منظور کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره تاکید کرد.

این مقام‌های وزارت خارجه کره شمالی به خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین گفت: مذاکرات تحت رهبری آمریکا در سازمان ملل برای مداخله در امور کره شمالی یک اقدام تحریک‌آمیز محسوب می‌شود و کره شمالی به دلیل تهدید و ارعاب اتمی از سوی آمریکا به دنبال ارتقای سطح تسلیحات اتمی خود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha