• سه‌شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95061610593
  • خبرنگار : 71443

افزایش تولید نفت ایران و خصمانه‌تر شدن سیاست خارجی سعودی‌ها

افزایش تولید نفت ایران و خصمانه‌تر شدن سیاست خارجی سعودی‌ها

یک پایگاه خبری آمریکایی با اشاره به افزایش تولید نفت ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای گزارش داد که بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، سیاست خارجی عربستان سعودی را خصمانه‌تر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری دیلی کالر، تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌های چند ساله آمریکا علیه تهران افزایش یافته و بر اساس آمارها تقریبا به سطح تولید در سال 2011 رسیده است که منجر به ایجاد اختلاف با رقبای این کشور در منطقه شده است.

افزایش تولید نفت ایران موجب می‌شود تا روابط تلخ کنونی میان تهران و ریاض حتی از این هم بدتر شود. تحریم‌ها علیه ایران سبب شده بود تا قیمت نفت عربستان ارزشمندتر شود و افزایش سهم بیش‌تر این کشور در بازار جهانی نفت را در پی داشت. بنابراین، ظهور مجدد ایران در بازار جهانی نفت موجب خصمانه‌تر شدن سیاست خارجی عربستان سعودی خواهد شد و در عین حال به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) لطمه خواهد زد.

به گزارش دیلی کالر، عربستان و سه کشور سنی دیگر روابط دیپلماتیک خود را در ماه ژانویه با ایران قطع کردند. سعودی‌ها حتی مانع از ورود نفتکش‌های ایران به آب‌های خود شدند و سبب شد تا ایران نیز برای همکاری تمایلی نداشته باشد. عربستان سپس تهدید کرد که تولید نفت خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد که به میزان قابل چشم‌گیری منجر به کاهش بهای نفت خواهد شد و در نتیجه بتواند به ایران آسیب بزند.

هر چند، عربستان برای افزایش بهای جهانی نفت به ایران برای کنترل سطح تولید نیاز دارد، ایران بارها اعلام کرده است که تمایلی برای پذیرش محدود کردن سطح تولید نفت به منظور افزایش قیمت جهانی آن ندارد، تا زمانی که سهم خود را در بازارهای جهانی به دلیل چند سال تحریم اقتصادی از دست داده بود، بازیابد.

صنعت نفت ایران هم‌اکنون در حال بازیابی خود به واسطه نبود، بودجه کافی ناشی از تحریم‌ها است و برآورد می شود که این کشور دست کم به سرمایه‌گذاری جدید 150 میلیاردی نیاز دارد تا به سطح تولید پیشین خود در بازار جهانی نفت دست یابد. طبق این ارزیابی‌ها ایران برای تامین هزینه 500 میلیارد دلاری خود برای پنج سال آینده به شدت نیاز به پرداخت‌های نقدی سریع دارد که تنها فروش نفت در بازار جهانی می‌تواند آن را تامین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha