• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95070603173
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سیمرغ در باغ چهلستون اصفهان

سیمرغ در باغ چهلستون اصفهان

ایسنا/اصفهان هنر دست و تجربهٔ استادکاران قلمزنی به شکل ماهی، زندگی انسان‌ها در نقش؛ پارچه فروش، عالم دانشمند، نوازندهٔ دوره‌گرد یا هندوانه فروش، افسانهٔ سیمرغ و نقوش اسلیمی، در دل نقره جا گرفته، تا تمام‌کنندهٔ اثری بنام "سیمرغ" باشد؛ گلدان بزرگی که جلوهٔ هنر و علم ایرانی است.

 به گزارش ایسنا، "سیمرغ" نام گلدان بزرگ نقره‌ای، که حاصل تلفیقی از علم کارشناسان و هنر استادکاران بزرگ اصفهان است. این گلدان 2 متر ارتفاع، 70 سانتی متر عرض و 51 کیلوگرم وزن دارد. در طراحی این اثر از قسمت پایینی گلدان، ابتدا به آب حیات، ماهی، و از آن به زندگی انسان و در ادامه به افسانهٔ سیمرغ‌های ایران باستان که نماد اتحاد و کمال و خرد جمعی است، اشاره دارد. و در آخر هم نقوش اسلیمی به نشان یگانگی خداوند تمام کنندهٔ این اثر بی‌نظیر است.

ایدهٔ بدنه گلدان برگرفته از فرهنگ عامه (فولکور) می‌باشد. شخصیت‌هایی چون، عالم دانشمند، نوازندهٔ دوره گرد، هندوانه‌فروش، سلمانی، پارچه فروش، لوطی، طوطی باز، قلزن و سازنده که در بدنهٔ اصلی بصورت برجسته، سیاه‌قلم، منبت و حجم‌سازی توسط اساتید این عرصه؛ مهدی یزدانی، مهدی جزی، جلال شفیعی، حسین عموشاهی، و مسعود کیخسروی به انجام رسیده است.

از شاخصه‌های ویژهٔ این اثر، رویکرد تازه به هنر قلمزنی نقره در تاریخ این هنر است که با همکاری گروه هنری هومهر و شرکت دانش بنیان سار در پژوهشگاه مواد و انرژی صورت گرفته است. نقره به کار رفته در "سیمرغ"، بصورت کاملاً بومی در معادن کشور تولید و با درصد خلوص بسیاری بالایی فرآوری شده و با توجه به وزن بالا و طراحی خاص آن به منظور مصونیت از آسیب‌های احتمالی با حفظ عیار، خواص چکش خواری و چقرمگی، مقاومت فلز در برابر له شدگی و ضربه افزایش یافته است.

اسماعیل زارع از کارشناسان این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با تولید این فلز گفت: از مشکلات بارز نقره به کار رفته در عرصه قلم‌زنی نقره، سیاه شدگی و میزان مقاومت آن است که توانسته‌ایم با تولید و پالایش نقره تا خلوص 99.99، تولید نانو رزین‌های مقاوم به سیاه شدن، نانو ژل‌های براق کننده و باکتری‌زدا از سطح فلزات، به شکل کاملاً بومی، چنین مشکلاتی را برطرف کنیم.

منصور کیخسروی، از اساتید برجستهٔ قلمزنی است که با این شرکت همکاری دارد. وی با بهره گیری از این نوع نقره آثاری چون سرباز هخامنشی و تنگ خیامی و ... را خلق کرده است. از ویژگی‌های خاص این آثار؛ تلفیق و اجرای سه هنر قلمزنی و طلاکوب توسط ایشان است، که در صفحهٔ نقره‌ای یک تکه اجرا شده است.

به گزارش ایسنا، "سیمرغ" و دیگر آثار منصور کیخسروی در نمایشگاه صنایع دستی در موزه‌باغ چهلستون تا 6 مهر، در دسترس و بازدید عموم قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha