• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۶:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95070603736
  • خبرنگار : 71186

وقتی قانون در خدمات خودرویی رعایت نمی‌شود!

وقتی قانون در خدمات خودرویی رعایت نمی‌شود!

بیش از ۹۰ درصد از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در ایران بخش‌های مهمی از قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش در هیات دولت به تصویب رسیده و اوایل امسال از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ شد.

گذشت چند ماه از ابلاغ این قانون در حالی است که ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بخش‌های مهمی از این قانون از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو اجرایی نشده است. در این رابطه براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو هنوز نسبت به طرح‌ریزی و اجرای مکانیزم سیستماتیک پرداخت "خسارت خواب خودرو" اقدام نکرده‌اند.

براساس نتایج این ارزیابی، تنها تعداد معدودی از شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در ایران صرفا در صورت دریافت شکایت مشتری، نسبت به پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه اقدام می‌کنند که این موضوع ناقض الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در این زمینه است.

در این رابطه ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که عمده دلایل توقف خودروها در تعمیرگاه‌های خودروسازان و واردکنندگان خودرو، "نارسایی در تعریف سیستماتیک فرایند سفارش‌گذاری و تامین قطعات یدکی و موانع وارداتی موجود" بوده است.

این وضعیت در حالی است که طبق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظفند در صورتی‌که خودروی تحت گارانتی آنها به دلیل نبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد تعمیرات، در تعمیرگاه متوقف شود به مالک آن خسارت خواب (توقف) خودرو را پرداخت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۷-۰۷ ۰۹:۰۱

باسلام ضمن تشکر از عنوان این موضوع خودرو بنده دقیقا" 23 روز در نمایندگی مدیران خودرو به دلیل عدم تأمین قطعه متوقف شد و هیچ اقدامی جهت تحویل خودرو جایگزین یا پرداخت خسارت به این جانب انجام نشد. در صورتیکه در سایت این شرکت و دفترچه گارانتی به صراحت عنوان شده در این موارد نمایندگی موظف است نسبت به تأمین خودرو جایگزین یا پرداخت خسارت اقدام نماید. بااحترام - محمد ابراهیمی