• جمعه / ۳۰ مهر ۱۳۹۵ / ۰۵:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95073017821
  • خبرنگار : 71186

بازار خودرو نباید در اختیار آمریکایی‌ها قرار گیرد

بازار خودرو نباید در اختیار آمریکایی‌ها قرار گیرد

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است: این یک اشتباه بزرگ اقتصادی است که بازار خودروی ایران در اختیار خودروهای تولید شده در آمریکا قرار گیرد.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دیدگاه‌های کلان اقتصادی در کشور باید با دیدگاه‌های کلان سیاسی در یک راستا و هم هدف باشند.

وی با بیان اینکه هیچ توجیهی وجود ندارد که خودروهای تولید شده در آمریکا وارد ایران شود، خاطرنشان کرد: در حالیکه آمریکا در راه فروش کالای استراتژیکی چون هواپیما به ما مانع تراشی می‌کند نباید بازار خود را در اختیار کالاهای مصرفی تولیدی در این کشور مانند خودرو قرار دهیم.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این یک اشتباه بزرگ اقتصادی است که ارز را از ایران خارج کنیم تا خودرویی را که در کشور متخاصمی چون آمریکا تولید شده وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این زمینه هیچ تفاوتی نمی‌کند خودرویی که در آمریکا تولید و وارد ایران شده متعلق به یک برند آمریکایی یا دیگر برندهای خودرویی است زیرا به هر حال سود این تولید به آمریکا می‌رسد.

براساس اسنادی که به ایسنا رسیده، مشخص شده که برخی خودروهای تولید شده در آمریکا وارد ایران شده و به فروش رسیده است. در برخی از خودروهای وارد شده از آمریکا که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است عبارت "MADE IN U.S.A" (ساخت آمریکا) درج شده و نشان می‌دهد که این خودروی ژاپنی در آمریکا مونتاژ و تولید شده است.

در این زمینه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است؟

در این رابطه رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز ورود خودروهای تولید آمریکا به ایران را تایید و خاطرنشان کرده که اخیرا شماره‌گذاری حدود ۴۰۰ دستگاه از این خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده است.

البته فرهاد احتشام‌زاد اظهار کرده که در گذشته برخی خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شده‌اند شماره‌گذاری و فروخته شده‌اند. وی از استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قانونی بودن یا نبودن واردات خودروهای تولیدی آمریکا به ایران خبر داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۷-۳۰ ۰۸:۰۳

چرا نشه ؟ بالاترین استانداردهای دنیا را آمریکا دارد.بیش از هر کشور دنیا از مردمش در برابر مواد و وسایل بی کیفیت مراقبت می کند و.... .تمام مقاله شما مثل پراید بی کیفیت هست.

avatar
۱۳۹۵-۰۷-۳۰ ۱۲:۴۷

با عرض سلام و خسته نباشید. خواستم مواردی را به استحضار عالی برسانم . در جواب نویسنده مقاله بالا با عنوان بازار خودرو نباید در اختیار آمریکایی‌ها قرار گیرد. همانگونه که مستحضر هستید در 10 سال گذشته تحریمهای بیرحمانه ای از طرف غرب ( اروپا و آمریکا ) علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف ایران وضع شده بود. متاسفانه یکی از علل اصلی وضع این گونه تحریمها عدم یا ضعف ارتباطی تجاری ایران با بعضی از دولتهای غربی بود که باعث شد آنها بدون هیچ مقاومت داخلی ( از طرف صاحبان صنایع شان ) تحریمهای ایران را وسعت دهند. عدم ارتباط تجاری ایران با کشورهای صاحب فناوری و تکنولوژی ( غربی) ریسک ضرر تحریم را در آن کشورها به حداقل می‌رساند. چرا آمریکا، کانادا و اکثر کشورهای غربی با تحریم ایران موافق بودند؟ برای اینکه صنایع آنها با ایران مراودات تجاری در سطح بالا ندارند و تحریمهای وضع شده علیه ایران صنایع آنها را تهدید نخواهد کرد. اما در این سو اکثر طرفهای تجاری ایران وزن خاصی در مراودات بین المللی نداشته و نظر آنها چندان در وضع تحریمهای بین المللی علیه ایران مد نظر قرار نخواهد گرفت. برای مثال آیا به نظر شما نفوذ رای کشورهای آفریقائی ( که نمی خواهم نام ببرم ) یا کشورهای آسیا میانه و آسیای دور با نفوذ رای کشورهایی چون آلمان، انگلیس، کانادا، فرانسه، استرالیا و آمریکا یکی هست؟ لابی کشورهای غربی به مراتب بسیار قوی‌تر است. ایران باید مراودات تجاری خود را با تمامی کشورهای مطرح غربی که صاحب تکنولوژی و فناوری هستند افزایش دهد ( انتقال تکنولوزی و دانش ) تا ضرر و زیان تحریمهای آینده و حال را با صاحبان صنایع آن کشورها به شراکت بگذارد ! در ضمن این کار صحیحی نیست که تمام تخم مرغهایمان را در سبد پژو فرانسه ( یا کارخانجات فرانسوی) قرار بدهیم. آدم عاقل فقط یک بار از یک سوراخ گزیده میشود. من نتیجه رساله دکتری خود را در اختیار کارخانه ایران خودرو گذاشتم ( به صورت کاملا مجانی ) و در آنجا کاملا بحث مراوده با کارخانه خودروسازی پژو را توضیح داده ام ( 400 صفحه ) انشالله که مورد استفاده عزیزان قرار گیرد !!!! دکتر سید نوید نصیرپور دانشگاه کاونتری انگلستان