• شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95080100009
  • خبرنگار : 71186

با اشاره به واردات خودرو از آمریکا

با پول ایران برای آمریکایی‌ها اشتغال‌زایی نکنیم

با پول ایران برای آمریکایی‌ها اشتغال‌زایی نکنیم

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ما نباید با واردات خودروهای تولید شده در آمریکا با پول و سرمایه ایرانی برای کارگران آمریکایی ایجاد اشتغال کنیم.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خودرویی که در آمریکا تولید می‌شود فارغ از آن‌که برند آن آمریکایی، اروپایی یا آسیایی است باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال برای نیروی انسانی شاغل در این کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی خودروی تولید شده در آمریکا را وارد ایران می‌کنیم حتی اگر برند آن غیر آمریکایی باشد مانند این است که خودروی آمریکایی وارد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: وقتی در نهایت ارز خارج شده از ایران به شرکت مستقر در آمریکا می‌رسد آوردن توجیهاتی مانند اینکه خودروی وارد شده از آمریکا برند غیر آمریکایی دارد، مردود و بی معنی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این در حالی است که از یک سو خودروی تولید شده در آمریکا کالای حیاتی و استراتژیکی نیست که اگر آن را وارد نکنیم سلامت جامعه به خطر بیافتد و از سوی دیگر مشخص نیست که با وجود تولید این خودروها در بسیاری از کشورهای جهان چرا این خودروها باید از آمریکا وارد ایران شود.

وی افزود: ضمن‌ آنکه با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگر آمریکایی واردات خودروی تولید شده در آمریکا به معنی خرید گران‌تر خودرو و همچنین هزینه حمل و نقل بالا تا ایران است که از این نظر نیز واردات خودرو از آمریکا به ایران منطقی به نظر نمی‌رسد.

کریمی سنجری تصریح کرد: تولید خودرو با هر برندی در آمریکا باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای اقتصاد این کشور می‌شود.

براساس اسنادی که به ایسنا رسیده، مشخص شده که برخی خودروهای تولید شده در آمریکا وارد ایران شده و به فروش رسیده است. در برخی از خودروهای وارد شده از آمریکا که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است عبارت "MADE IN U.S.A" (ساخت آمریکا) درج شده و نشان می‌دهد که این خودروی ژاپنی در آمریکا مونتاژ و تولید شده است.

در این زمینه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است؟

در این رابطه رییس انجمن واردکنندگان خودرو نیز ورود خودروهای تولید آمریکا به ایران را تایید و خاطرنشان کرده که اخیرا شماره‌گذاری حدود ۴۰۰ دستگاه از این خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده است.

البته فرهاد احتشام‌زاد خاطرنشان کرده که در گذشته برخی خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شده‌اند شماره‌گذاری و فروخته شده‌اند. وی از استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قانونی بودن یا نبودن واردات خودروهای تولید آمریکا به ایران خبر داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۰۸:۱۱

نباید ساده باشیم. عزیزم! آمریکا خرج کرده عامل پرورش داده تا حالا بهره مند شود . غرب بی جهب دلسوز جهان سومی ها نیست که به آنها بورسیه بده یا تسهیلات اموزشی فراهم کنه. اونا برای چنین روزهایی هزینه کردن

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۰۸:۳۵

بله، صحیح است. به خودروهای چینی و حالا هندی پول بدهیم که هم لطف آنها را در تحریم ها جبران کرده باشیم ( بدهی چین و هند به ایران را که یادتان هست ) و هم خودروهای با کیفیت تری سوار شویم و البته کمتر هزینه سوخت و تعمیرات بدهیم.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۰۹:۲۱

من نمیدونم این آقا از چه منظری به این موضوع پرداخته ولی انتخاب حق مردم است. در ژاپن که خود غول خودروسازی است یا آمریکا تنوع خودرو هست. ما خودرو وارد نکنیم بعد آشغالهای ایران خودرو و سایپا را بخریم؟! اینها بعد از داعش قاتلین مردمن. خودرو داخلی 50ساله. این آقایان موتور پژو رو بستن رو پیکان و موتور پیکانو رو بستن رو پژو آخه این کجاش صنعت خودروست؟ همش مونتاژه. یه ریزه فکر کنیم و مهندسی کار کنیم حرف حساب بزنیم نه سیاسی

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۰۹:۴۲

بله. بهترین کشور برای اشتغال زایی با پول ایران چین هست، چون کشوری با بیشترین جمعیت در دنیا باید به تمام مردم کشورش روزی رسانی کنه. درضمن آمریکا در مقاطع دیگر بصورت کلان از پول ایران استفاده می کنه

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۱۱:۰۴

درست میفرمایند این کارشناس محترم! باید برای برادران چینی و کرەای اشتغال ایجاد کنیم و با ماشینهای بی کیفیتشون به استقبال مرگ برویم. شما خودتون چی سوار میشه آخه ؟

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۱۱:۱۲

قابل توجه این کارشناس گرامی. لطفا چون سواد من قد نمیدهد شما مرور بفرمایید. صنعت خودروسازی ما چند سال سابقه دارد؟ طی این سالها صنعت خودروی ما نمیگوییم در سطح بین المللی در همین بازار داخل چه توفیقاتی را کسب کرده؟ آیا این مدت زمان مناسبی نبوده برای اینکه صنعت خودروسازی ما که کاملا هم دولتی بوده به جایگاه مناسبی حداقل در سرویس دهی و خدمات رسانی و احترام به حقوق مشتری در داخل برسد؟ کارشناس عزیز قطعا کشور آمریکا که قطب اقتصادی دنیاست نیازی به اشتغال زایی توسط ما ندارد ولی ما نیاز داریم که برای رقابت هم که شده از کشورهای مختلف خودروهای با کیفیت را وارد کشور کنیم حتی با حذف گمرکی های وحشتناک تا شاید خودروسازان به خود بیایند و از این حرکت لاک پشتی که قطعا به سرانجامی هم نمیرسد (که اگر میخواست برسد رسیده بود تا حالا) دست بردارند. صنعت خودروی ما حتی در مونتاژکاری هم ضعف های عجیب غریب دارد چه برسد به تولید خودرویی استاندارد برای رقابت در سطح همین کشورهای جهان سومی. خودروساز ما آپشن های روز و معمولی و روتین رو از روی خودرو حذف کرده و در ازای طلب وجه این آپشن ها رو روی خودرو نصب میکند و این یعنی عمق فاجعه در صنعت خودروسازی کشور.

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۱۲:۰۵

شما خودرو خوب تولید کن ما همه میخریمش روشم بنویس Made In Iran ولی با کیفیت و خوب تولید کن. با خرید خودرو های چینی هم پول رو میریزیم تو جیب کمونیست های چینی که حتی وجود خدا رو هم انکار میکننن و آدم میخورن.... البته اونا خوبن، فقط آمریکایی ها بدن

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۱۲:۲۳

وقتی خودروی ایرانی به درد نمیخوره و هنوز خودروهای با تکنولوژی 30سال پیش آمریکا و اروپارو با قیمتای نجومی تو ایران تولید می‌كنن و به مشتری میفروشن! وقتی ذهن مردم فراتر از این نمیذارن رشد کنه. حالا خودروهای خارجی هم وارد نشه ؟؟ حداقل مردم وقتی تو خیابون از کنار 405 ما یه هیوندا رد میشه بفهمن خودرو یعنی چی و تا کی باید این وضع خودرو و گرانیشو تحمل کنن

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۹ ۰۸:۲۹

به اميد آزادي واردات خودرو زندگي ميكنيم حالا هركجا باشد

avatar
۱۳۹۵-۰۸-۰۹ ۰۹:۲۹

مگه بویینگ امریکایی نیست که منت خریدشو هم میکشیم ولی خودرو امریکایی خریدن ایراد داره!!!!!