• شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95090603541
  • خبرنگار : 71415

قبرس ترک‌نشین خواهان تعیین تاریخی برای از سرگیری مذاکرات اتحاد شد

قبرس ترک‌نشین خواهان تعیین تاریخی برای از سرگیری مذاکرات اتحاد شد

رئیس جمهور قبرس ترک‌نشین در اظهاراتی از مقامات قبرس یونانی‌نشین تقاضا کرد تا تاریخی را برای از سرگیری مذاکرات اتحاد این کشور به منظور یافتن راه‌حل نهایی برای پایان مناقشه بر سر قبرس تا آخر سال 2016 تعیین کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مصطفی آکینجی، رئیس جمهور قبرس ترک‌نشین در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر لفکوشا گفت: اگر همه طرف‌ها هدفشان دستیابی به یک راه‌حل باشد، کاملا واضح است که چه کاری باید انجام داد.

او خاطر نشان کرد: ما باید بر سر تاریخی به منظور برگزاری کنفرانس پنج جانبه برای حل مناقشه قبرس تصمیم گیری کنیم.

آکینجی ادامه داد: در یک چنین کنفرانسی باید مقامات  قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین درباره مسائل اصلی بین دو طرف مذاکره کنند و سه طرف دیگر یعنی ترکیه، یونان و انگلیس باید درباره مسائل مربوط به امنیت و تضمین‌ها بحث کنند.

این اظهارات آکینجی بعد از آن مطرح می‌شود که او با رهبران احزاب سیاسی و همچنین مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نشست‌هایی را برگزار کرد و در جریان این نشست‌ها درباره آخرین دور مذاکرات دو قبرس که در شهر مونت پرلین سوئیس برگزار شد، بحث شد.

آخرین دور مذاکرات میان آکینجی و نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی نشین روز دوشنبه گذشته بدون هیچ راه‌حلی پایان یافت.

آکینجی قبرس یونانی نشین را مقصر شکست مذاکرات در مونت‌پرلین سوئیس دانست و گفت: یونانی‌ها نسبت به مساله اراضی قبل از توافق بر سر ریاست جمهوری دوره‌ای و مشارکت فعالانه در زمینه اجرای قطعنامه‌ها موضع‌گیری کردند.

روز جمعه همچنین حسین اوزگورگان، نخست وزیر قبرس ترک‌نشین گفت: در صورتی که قبرس یونانی نشین تا پیش از پایان امسال به پای میز مذاکره برنگردد، طرف او نیز راه خود را در پیش می‌گیرد.

او گفت: اگر ما تا قبل از پایان سال 2016 راه‌حلی نداشته باشیم، به نقطه ادامه راهمان به عنوان جمهوری ترک نشین قبرس شمالی رسیده و این راه را به تنهایی ادامه خواهیم داد.

او در بیان شرایط تعیین شده برای بازگشت مذاکرات گفت: قبرس یونانی نشین باید با برادر بودن طرف قبرس ترک نشین از نظر برابری سیاسی موافق بوده و تضمین عملی و موثر ترکیه بر سر این جزیره را بپذیرد.

او مذاکره کنندگان قبرس یونانی نشین را مقصر دانسته و گفت: آنها حتی کوچکترین حقی برای ترکیه یا قبرس یونانی نشین قائل نیستند و باید دست از این ذهنیت بردارند تا به پای میز مذاکره بازگشته و به مذاکرات ادامه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha