• چهارشنبه / ۱ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95100100053
  • خبرنگار : 71150

/منشور حقوق شهروندی را بیشتر بشناسیم/

«حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی»

«حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی»

متن منشور حقوق شهروندی 29 آذر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان امضا و رونمایی شد، متنی با 120 ماده که در آن سازوکار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، نخستین بند منشور حقوق شهروندی با عنوان «حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی» در بردارنده مواردی از جمله برخورداری از امکانات اولیه صرف نظر از جنسیت است. محتوای بند اول منشور به شرح زیر است:

ماده 1- شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی‌توان از آن‌ها سلب کرد مگر به‌موجب قانون.

ماده 2- شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روزو استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

ماده 3- حق زنان است که از برنامه‌ها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب و آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی به‌خصوص دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و در شرایط بیماری، فقر یا معلولیت، برخوردار باشند.

ماده 4- حق کودکان است که صرف‌نظر از جنسیت به‌طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره‌کشی مصون و از حمایت‌های اجتماعی متناسب ازجمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

ماده 5- حقتوان‌خواهان (شهروندان دارای معلولیت) و سالمندان نیازمند است که از امکانات درمانی و توان‌بخشی برای بهبودی و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه‌های زندگی بهره‌مند شوند.

ماده 6- شهروندان حق دارند از محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و دینی و تعالی معنوی برخوردار شوند. دولت همه امکانات خود را برای تأمین شرایط لازم جهت بهره‌مندی از این حق به کار می‌گیرد و بامفاسد اخلاقیازجمله دروغ، ریا، تملق، نابردباری، بی‌تفاوتی، تنفر، بی‌اعتمادی، افراط‌گری ونفاق در جامعه مبارزه می‌کند.

مخاطبان محترم می توانند دیدگاه‌های خود را در خصوص این بند از منشور حقوق شهروندی در بخش نظرات منعکس کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۱۷:۲۹

حق اشتغال, وظیفه دولت است که امکانات و فرصت های مناسب برای اشتغال جوانان بیکار را فراهم کند ولی متاسفانه این دولت فقط از بازنشستگان پیر و فرسوده و از کارافتاده و بی انگیزه و چند شغله در ادارات دولتی و بانک ها و مدارس دولتی استفاده میکند, همین حقوق ۷۰۰ _ ۸۰۰ هزار تومانی که به معلمان بازنشسته دوباره دعوت به کار شده در مدارس, پرداخت میشود, برای یک فارغ التحصیل جوان و بیکار میتواند در صورت استخدام به شکل حق التدریس, حکم کلید ازدواج را داشته باشد, من از سازمان برنامه و بودجه و وزارت آمورش و پرورش و هیات دولت خواهش میکنم برای رضا خدا یکبار هم که شده یک تحقیق جامع انجام دهند که تعداد بازنشستگان دعوت به کار شده در مدارس, پژوهشگاه های دانش آموزی, باشگاه رفاهی فرهنگیان,.... چه تعداد است و ضمن اخراج این افراد چندشغله و با اعلان فراخوان عمومی, امکان جذب فارغ التحصیلان بیکار را فراهم کنند, اگه یک معلم بازنشسته با حقوق ۱.۸ تا ۳ میلیون تومان حالا برای مدت چند ماه, حقوق ۷۰۰ _ ۸۰۰ تومانی از شغل دوم دریافت نکند هیچ اتفاق خاصی نمی افتد ولی همین حقوق ۷۰۰ _ ۸۰۰ تومانی اگه به یک جوان بیکار پرداخت شود برای شروع زندگی اش بسیار عالی و امیدبخش است.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۱۸:۵۲

حق بهداشت محیط ؟!؟؟ کارخانه آلاینده تولید آلومینیوم سازی ایران (ایرالکو ) باید تعطیل شود, چون عامل شیوع سرطان در اراک است, تراکم فروشی توسط شهرداری ها باید متوقف شود چون باعث ترافیک و آلودگی هواست

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۲۰:۱۴

وارد هر اداره دولتی که میشوید با تعداد زیادی افراد بازنشسته مواجه میشوید که دوباره دعوت به کار شدند (سن که رسید به ۵۰, درد و مرض رسید به چند جا , قطعا افراد بازنشسته به علت کهولت سن و احتمالا داشتن بیماری های مختلف دچار محافظه کاری میشوند و خلاقیت در انجام وظایف و حل مشکلات مردم نخواهند داشت ),مثلا دعوت به کارمجدد از بازنشستگان به عنوان مدیران سیستم بانکی, مدیران موسسات مالی و اعتباری, حسابدار رستوران, حسابدار تعاونی مصرف، رییس قطار باری, رییس نظام مهندسی ساختمان... بعد میگوید چرا اقتصاد مملکت قفل شده و شرایط رکود حاکم شده؟ چرا بهره‌وری در ادارات دولتی پایین است؟ چرا مردم از عملکرد کارمندان دولت, راضی نیستند؟ به نظر من حرص و طمع و اشتهای بشر برای دستیابی به پول و ثروت, تمامی ندارد ولی این دولت ها هستند که باید با وضع قوانین به روز, اولویت اشتغال را به جوانان بیکار بدهند نه افراد حقوق بگیر, قطعا افراد بازنشسته دوست دارند ماشین شاسی بلند داشته باشند یا خانه ویلایی یا خیلی چیزهای تجملی دیگر و بهای آن را از رفتن مجدد سر کار دولتی جبران میکنند ولی آیا با اشغال کردن پست های سازمانی در ادارات دولتی, میتوان به همه این آرزوها رسید؟ قطعا خیر, پس بازنشستگان باید به دنبال فکر دیگری باشند و ضمن گذشت و فداکاری , به جوانان بیکار میدان بدهند

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۲ ۰۰:۱۵

غذای مناسب ؟؟ روغن پالم در شیر, ماست, شکلات,..باعث ایجاد کبد چرب در بین ایرانی ها شده

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۲ ۰۰:۴۶

بهداشت دوره سالمندی در اولویت قرار گیرد, ورزش همگانی و پیاده روی خانوادگی دوره سالمندی, آزمایش خون و دیابت رایگان سالمندان,برگزاری تورهای مسافرتی رایگان ویژه بازنشستگان