• چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۹:۱۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95120403207
  • منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

«جندی‌شاپور»، نماد سابقه علمی تمدن اسلامی‌ایرانی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گرامیداشت جندی شاپور بعنوان گرامیداشت سابقه علمی تمدن اسلامی ایرانی مطرح است.

به گزارش ایسنا، دکتر مخبر دزفولی امروز در دومین روز برپایی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور طی سخنانی ضمن تاکید بر لزوم پاسداشت میراث علمی و فرهنگی تمدن اسلامی ایرانی گفت: جندی‌شاپور یک نماد تمدنی در سطح بین‌المللی است و این نماد ابعاد ناشناخته فراوانی دارد و باید برای شناخت تک تک ابعاد این جریان تمدنی عظیم برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: اینکه جندی شاپور یک مجموعه علمی و یک شهر دانشگاهی بوده؛ ولی متاسفانه عده‌ای با اغراض ناپسند قصد دارند جندی شاپور را کوچک جلوه دهند درحالی که بزرگی و عظمت این مجموعه با آکادمی افلاطون نیز قابل مقایسه نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنچه مسلم است جریان علمی جندی شاپور به مثابه یک شهر بزرگ دانشگاهی، از مولفه‌هایی مانند جریان داشتن فضای نقد آزاد علمی و ... برخوردار بوده است.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به برخی اختلافات طبقاتی موجود در جامعه تحت سیطره ساسانیان، گفت: اما تاریخ نشان می‌دهد در جندی شاپور از نظر وجود امکانات برابر برای تحصیل علم و دانش محدودیتی از منظر طبقه اجتماعی، دین و ... وجود نداشته است.

وی افزود: هر چند پزشکی در دانشگاه جندی شاپور نقش محوری را داشته، اما در احیای این مرکز بزرگ علمی و با سابقه نباید سایر علوم مغفول بمانند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بعد از ورود دین مبین اسلام به ایران و با توجه به نگاه این دین الهی به علم و دانش، نه تنها به دانشگاه جندی شاپور بی‌توجهی نشد، بلکه این دانشگاه و مرکز علمی بزرگ توانست در این تمدن و به‌ویژه در دوره نهضت ترجمه متون تمدن‌های دیگر به زبان عربی نقش بسزایی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به نقش دانشگاه جندی شاپور در شکل‌گیری مراکز علمی در تمدن اسلامی گفت: بیت‌الحکمه در بغداد و بسیاری مراکز علمی دیگر ریشه در این مرکز علمی بزرگ دارند.

وی افزود: نظام و ساختار تربیت دانشجو در جندی شاپور موضوع مهم دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ابعاد پژوهشی دانشگاه جندی شاپور ادامه داد: کتابخانه بزرگ دانشگاه جندی شاپور در دوره خود در جهان کم‌نظیر بوده و اگر کتابخانه فاطمیون در مصر توانست یک میلیون کتاب را در خود جای بدهد؛ قطعا با استفاده از این سابقه و تجربه، موفق به این کار شده است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به استفاده تمدن غرب از دستاوردهای علمی تمدن اسلامی، گفت: برگ برگ تاریخ علم مشحون از خدمات علمی مسلمین به کل بشریت است.

وی افزود: در دوران شکل‌گیری و تجدید حیات تمدن نوین اسلامی به برکت انقلاب اسلامی نیز امروز کشورمان پیشقراول تولید علم در جهان است.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: در اوایل دهه ۹۰ میلادی، سهم تولید علم کشورمان در جهان ۰.۰۳ درصد بود؛ اما امروز این سهم به 1.5 درصد رسیده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستیابی دانشمندان کشورمان به بسیاری از حوزه‌های نوین علم و فناوری در جهان گفت: در زمینه هسته‌ای، علوم پزشکی، فیزیک، فناوری‌های پیشرفته و ... دانشمندان کشورمان توانستند سدهای ایجاد شده در مسیر پیشرفت علمی کشور را بشکنند و به این دستاوردهای اعجاب انگیز دست پیدا کنند.

وی افزود: بسیاری از مراکز علم‌سنجی به ظاهر بی‌طرف، ولی در واقع مغرض نیز بالاجبار به پیشرفت‌های علمی کشورمان اعتراف کرده‌‍‌اند و با همان نگاه مغرضانه خود این پیشرفت‌ها را خطر برای یکه‌تازی غربی‌ها دانسته‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از همین مراکز علم سنجی اعلام کرده بود، از میان سه جنگی که در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس اتفاق افتاده، ایران تنها کشوری بوده که سربلند بیرون آمده است.

دکتر مخبر دزفولی در تشریح عوامل موفقیت‌های علمی کشور  گفت: نیروی انسانی توانمند، متخصص و متعهد ریشه و بنیان این پیشرفت‌های علمی کشورمان است.

وی افزود: زمانی در این کشور پزشک از هند و بنگلادش وارد می‌شد، اما امروز دانشمندان ایرانی در سلول‌های بنیادی و زیست فناوری در جهان صاحب سخن و نظریه هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تقویت اعتماد به نفس و ترویج گفتمان مبارک "ما می‌توانیم" تنها کلید استمرار و تداوم این پیشرفت‌های علمی است.

بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این موضوع که باید برای استمرار این پیشرفت‌ها سابقه درخشان علم کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: گرامیداشت جندی شاپور در همین راستا صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha