• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95121610287
  • خبرنگار : 71467

تکلیف ۵ تعاونی زیرمجموعه "کاسپین" مشخص شد

تکلیف ۵ تعاونی زیرمجموعه "کاسپین" مشخص شد

قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد که از هشت تعاونی زیرمجموعه موسسه کاسپین پنج تعاونی از نظر دارایی و بدهی تعیین تکلیف شده و در این مورد هیچ جای نگرانی ندارند.

به گزارش ایسنا، در جریان مسائل پیش آمده برای موسسه اعتباری کاسپین که حدود یک سال از اعطای مجوز آن می‌گذرد و در مدت اخیر با مسائلی به دلیل بدهی‌های برخی تعاونی‌های زیرمجموعه و همچنین اقداماتی که خلاف توافق قبلی بوده دچار مشکل شده‌اند، قرار بر این بود که هیات مدیره کاسپین به زودی وضعیت تعاونی‌های زیرمجموعه این موسسه را مشخص کند.

این موضوع موجب شده تا در مدت اخیر بارها نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت کاسپین به بانک مرکزی هشدار داده و طی نامه‌هایی از رئیس کل خواسته‌اند تا تکلیف موسسه و سپرده‌گذاران آن را مشخص کند.

آن طور که امروز دوشنبه قائم مقام بانک مرکزی در حاشیه نشست ملی اقتصاد مقاومتی و برجام به ایسنا اعلام کرده است ظاهرا ۵ تعاونی از نظر نقل و انتقال دارایی و بدهی تعیین تکلیف شده است و ادامه بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به شرایط سایر تعاونی‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته کمیجانی طبق توافقات اولیه قرار بر این بوده که قبل از اینکه دارایی و بدهی این ۸ تعاونی شناسایی نشده باشد، هیچ اقدامی صورت نگیرد، اما این اتفاق افتاده است.

با این حال قائم مقام بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که در دستور کار وجود داشته و همکاری که بین بانک مرکزی و هیات مدیره کاسپین صورت می‌گیرد، به زودی وضعیت سپرده‌گذاران تعاونی‌های این موسسه مشخص شود.

لوایح دوقلو به بانک مرکزی برنگشته است

اما در حالی دو لایحه بانکداری و همچنین بانکداری بانک مرکزی از مدت‌ها قبل در دولت در حال بررسی بوده و بعد از آن به مجلس ارجاع خواهد شد که اخیرا خبرهایی مبنی بر برگشت این لوایح که به لوایح دوقلو نیز از آنها یاد می‌شود، به بانک مرکزی منتشر شد.

این در حالی است که کمیجانی این خبر را کاملا رد کرده و توضیح می‌دهد که جریان بررسی همچنان فعال است و موضوع اینجاست که در مورد لایحه بانک مرکزی تغییراتی ایجاد خواهد شد. چرا که معتقدیم مفاد قانون پولی کافی نبوده و باید آنچه را که نیاز داریم، در لوایح اصلاح کنیم اما لایحه بانکداری مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۲:۱۳

فقط وعده و وعید! کار مستمر چه جوری میکنی که ما 4 ماه به خاک سیاه نشستیم و داریم پول خودمون رو گدایی می‌کنیم؟ بانک مرکزی مجوز ... از مردم رو صادر کرده

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۶:۱۲

لطفا بر مغالطه مسئولین بانک مرکزی بیشتر تأکید کنید. اینها در این مورد، راه فرار ندارند. در خصوص کاسپین، مجوز داده اند و مانع نصب تابلو نشده اند؛ حالا می گویند تعاونی های منحل شده و ورشکسته! با تابلوی کاسپین و در پرانتز، برای خودشان جذب سپرده می کرده‌اند! یک بار می گویند مجوز مشروط بوده و اکنون می گویند مجوز تأسیس شعبه نداده بودیم! اشکالی ندارد؛ اشتباه کرده اید و مسئولیت بپذیرید؛ باید در مجوزتان ذکر می کردید و آن را از شکل مطلق خارج می‌کردید و مانع نصب تابلو می شدید و اخذ سپرده با نام کاسپین را منوط به ادغام می‌کردید و قبل از مجوز، با حسابرسی، از کسری ۴ هزار میلیارد تومانی که ۹ ماه بعد اعلام کردید، مطلع می شدید و در همه موارد، اطلاع رسانی می کردید. تخلف کرده اید و مسئول هستید؛ بارها مردم را دعوت به سپرده گذاری در مؤسسات مجاز کرده اید و روش احراز مجوز را سایت بانک مرکزی اعلام کرده اید. در سایت بانک مرکزی، کدام مورد از این موارد، تصریح شده است؟ در مقابل سپرده گذاران جدید، نمی توانید مغالطه های مربوط به ثامن الحجج و غیر مجاز بودن را تکرار کنید؛ شرم نمی کنید؟ خجالت نمی کشید؟ اصولاً چرا بانک مرکزی به چند تعاونی اعتبار با فرض مثلاً بحران‌زده و زیان‌ده مجوز داده است؟ اگر بانک مرکزی نمی‌دانسته که تعاونی‌های منحله از جمله فرشتگان بزرگترین تعاونی تشکیل دهنده کاسپین بحران مالی و زیان دارند، چرا قبل از حسابرسی، مجوز انحلال و ادغام را صادر کرده است (در حالیکه تراز قبلی آن مثبت بوده و بانک مرکزی نیز مطلع از آن بوده است)؟ شأن ذاتی بانک مرکزی به عنوان تنها و بالاترین نهاد حاکمیتی ناظر و صادر‌کننده مجوز چیست؟ این نمونه از سوالات شائبه نوعی سناریوی از پیش طراحی شده در مجموعه بانک مرکزی دولت تدبیر و امید را در اذهان عمومی تداعی میکند که دست هایی پنهان درمجموعه مدیریتی بانک مرکزی دولت تدبیر و امید وجود دارند که هدفشان انتفاع مالی به هر قیمتی است ولو از بین بردن اعتماد عمومی به مجوزهای حاکمیتی بانک مرکزی و نیز زیان و خسارت بر حق الناس. بنابراین ورود قوه قضاییه محترم به جهت رسیدگی به این تخلفات آشکار مدیران بانک مرکزی جهت حفظ و حراست از حقوق ضایع شده مردم توسط دولت ٬ ضروری به نظر میرسد....

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۲:۴۰

به زودی… به زودی…. به زودی…. این بزودی که میگن منظور کی هست؟ چرا زمان دقیقی رو اعلام نمی کنند؟! مردم از این پشت هم اندازی ها خسته شده اند. پولشان را میخواهند. حتا یک روز نگه داشتن سپرده های مردم نزد یک موسسه کارشکنی و غیر قانونی است چه رسد به چندین ماه و از آن بدتر بی تفاوتی و بی مسئولیتی بانک مرکزی… وقتی موسسه ای مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده، در صورت کارشکنی، بانک مرکزی باید سریعا پاسخگو بوده و از صندوق ضمانت سپرده و یا ایجاد یک خط اعتباری فورا سپرده های مردم را برگرداند. صحبت از چند میلیون سپرده گذار است و چند ده هزار میلیارد پول و اعتبار سیستم مالی کشور. اگر این اعتبار از بین برود مردم دیگر به نظام بانکی اعتماد نمی‌کنند و این موضوع تبعات بسیار بدی را در پی خواهد داشت. دولت و وزارت اقتصاد باید سریعا دستور طرحی فوریتی را در این زمینه به بانک مرکزی ابلاغ کند.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۵:۰۲

در خصوص کاسپین، مجوز داده اند و مانع نصب تابلو نشده اند؛ حالا می گویند، تعاونی های منحل شده و ورشکسته، با تابلوی کاسپین و در پرانتز، برای خودشان جذب سپرده می کرده اند! یک بار می گویند، مجوز مشروط بوده و اکنون می گویند، مجوز تأسیس شعبه نداده بودیم! اشکالی ندارد؛ اشتباه کرده اید مسئولیت بپذیرید. باید در مجوزتان ذکر می کردید و آن را از شکل مطلق خارج می کردید و مانع نصب تابلو می شدید و اخذ سپرده با نام کاسپین را منوط به ادغام می کردید و قبل از مجوز، با حسابرسی، از کسری ۴ هزار میلیارد تومانی که ۹ ماه بعد اعلام کردید، مطلع می شدید و در همه موارد، اطلاع رسانی می کردید. تخلف کرده‌اید و مسئول هستید؛ بارها مردم را دعوت به سپرده گذاری در مؤسسات مجاز کرده اید و روش احراز مجوز را سایت بانک مرکزی اعلام کرده اید. در سایت بانک مرکزی، کدام مورد از این موارد، تصریح شده است؟ در مقابل سپرده گذاران کاسپین، نمی توانید مغالطه های مربوط به ثامن الحجج و غیر مجاز بودن را تکرار کنید؛ شرم نمی کنید؟ خجالت نمی کشید؟ اصولاً چرا بانک مرکزی به چند تعاونی اعتبار با فرض مثلاً بحران‌زده و زیان‌ده مجوز داده است؟ اگر بانک مرکزی نمی‌دانسته که تعاونی‌های منحله از جمله فرشتگان بزرگترین تعاونی تشکیل دهنده کاسپین، بحران مالی و زیان دارند، چرا قبل از حسابرسی، مجوز انحلال و ادغام را صادر کرده است (در حالیکه تراز قبلی آن مثبت بوده و بانک مرکزی نیز مطلع از آن بوده است)؟ شأن ذاتی بانک مرکزی به عنوان تنها و بالاترین نهاد حاکمیتی ناظر و صادر‌کننده مجوز چیست؟ این نمونه از سوالات شائبه نوعی سناریوی از پیش طراحی شده در مجموعه بانک مرکزی دولت تدبیر و امید را دراذهان عمومی تداعی میکند که دست هایی پنهان درمجموعه مدیریتی بانک مرکزی دولت تدبیر و امید وجود دارند که هدف شان انتفاع مالی به هر قیمتی است ولو از بین بردن اعتماد عمومی به مجوزهای حاکمیتی بانک مرکزی و نیز زیان و خسارت بر حق الناس. بنابراین ورود قوه قضاییه محترم به جهت رسیدگی به این تخلفات آشکار مدیران بانک مرکزی جهت حفظ و حراست از حقوق ضایع شده مردم توسط دولت ٬ ضروری به نظر میرسد....

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۵:۱۱

ازخدا بترس! شرم کن کمیجانی! خودت خوب میدونی ...

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۵:۱۹

محتمل است با دیدگاه انتخاباتی و حذف آرا اجرا شده باشد چون امکان ندارد در شرایط رکود بتوانید اموال موسسات را بفروشید. حتی با یک دهم قیمت هم کسی نمیخرد. الان نباید این کار را اغاز میکردید بلکه از اول سال و نامحسوس میکردید.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۳:۵۷

چندماهه که فقط وعده وعید میدن و هیچ‌گونه خبری نمیشه.. اجاره خونه عقب افتاده. مگه با وعده سر خرمن پرداخت میشه؟.. شب عیدی شرمندگی پیش زن و بچه رو چیکار کنیم.. آخه این چه دولتیه که اینقدر بی کفایته؟ اون وقت توقع داره که دوباره ما مالباخته های بدبخت اعتماد کنیم و بهش رای بدیم؟

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۹:۰۴

دلیل مسئولیت و تقصیر دولت در خصوص مؤسسه مالی کاسپین. به یک نکته دقت کنید؛ اگر شما به شخصی واجد صلاحیت پزشکی، مجوز طبابت دهید و بعد مرتکب جرمی شود، مسئول نیستید، لکن وقتی اصلن مدرک تحصیلی اش را ملاحظه و استعلام نکرده‌اید مرتکب تقصیر شده و مسئول هستید. بانک مرکزی، به یک تعاونی بدون مجوز و واجد کسری، بدون حسابرسی، (البته اگر می دانسته که تقصیرش بیشتر است) مجوز داده و پس از اینکه این تعاونی با مجوز بانک مرکزی و درج نامش در سایت بانک مرکزی، مجددا حدود ۹ ماه اخذ سپرده کرده، از طریق دادستان اعلام کرده که پنجاه درصد از ۸ هزار میلیارد تومان وجوه مأخوذه نیست!!! (این وجوه قطعا در این چند ماه به زیان تبدیل نشده و مربوط به ۱۸ سال فعالیت قبلی اش بوده است). حال بانک مرکزی می‌گوید که مجوزش مشروط بوده و تعاونی های منحله، حق نصب تابلو هم نداشته اند!!! در صورتی که در جای دیگر، مردم را به سپرده گذاری در بانک ها و مؤسسات مجاز تشویق کرده و مرجع احراز مجوز را سایت بانک مرکزی اعلام نموده و در سایت بانک مرکزی هم اشاره ای به مشروط بودن نشده است. لذا این ادعا که ریسک سپرده گذاری در این ۹ ماه با سپرده گذاران است، اشتباه است؛ چون بانک مرکزی، تخلف و تقصیر دارد؛ به قیاس بدون مشاهده مدرک تحصیلی و استعلام، به کسی جواز طبابت دادن اما اگر صدور جواز، با رعایت ضوابط قانونی و عرفی می بود و به وظایفش عمل کرده بود (در خصوص حسابرسی و نیز اطلاع رسانی در مورد نصب تابلو و عدم اجازه اخذ سپرده)، تقصیر و مسئولیتی متوجه دولت نبود.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۰ ۱۰:۰۶

ای کاش حداقل کارمندان این موسسات را تعدیل می‌کردند. املاک استیجاری را پس می‌دادند که هزینه الکی از جیب مردم نشود. پول مردم را که نمي‌داند حداقل این وسط برای دوست و فامیل خود حقوق و مزایا فراهم نکنند. هزینه آب و برق و تلفن و... را روی دوش سپرده گزاران نیندازند

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۳ ۰۳:۰۰

حرف تا کی؟ به خدا شبانه روز کار کردم. پول من بدبخت و امثال من هم خوردن داره؟ فقط امروز فردا میکنن