• سه‌شنبه / ۱ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۵:۰۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95123018268
  • خبرنگار : 71424

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد

اعزام راهبران آموزشی به مناطق دورافتاده و بازگشت نشاط به جامعه معلمی

اعزام راهبران آموزشی به مناطق دورافتاده و بازگشت نشاط به جامعه معلمی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر فعالیت راهبران آموزشی گفت: آموزش‌های صحیح و بهنگام راهبران و تغییر نگاه تحولی در نظارت و راهبری توانسته در مهارتهای حرفه‌ای معلمان ایجاد انگیزه کند و بازدیدهای حضوری به ویژه در نقاط صعب العبور و دور افتاده موجب نشاط و بالندگی درمعلمان شده است.

رضوان حکیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی فعالیت راهبران آموزشی اظهار کرد: نظارت و راهبری آموزشی یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیران مدارس است. در برخی مدارس روستایی و مناطق محروم بویژه کلاس های چند پایه که اساسا توسط یک یا چند معلم محدود اداره  می‌شوند و مدیر به معنای واقعی وجود ندارد و ضروری است افرادی توانا به عنوان راهبر آموزشی جایگزین مدیر و معاون مجتمع شوند و فرآیند آموزش و یادگیری در مدارس را هدایت، نظارت و راهبری کنند.

وی افزود: در واقع راهبر آموزشی ضمن برخورداری از شایستگی ها و صلاحیتهای دانشی و مهارتی روزآمد هدایت و راهبری و نظارت بر فرآیندهای آموزشی و پرورشی از طریق بهره گیری از شیوه‌ها و روش های مناسب با تمرکز بر فعالیت مدارس درجهت دستیابی به تعالی مدیریت مدرسه و رشد و بالندگی حرفه‌ای کارکنان در راستای تسهیل تحقق اهداف آموزشی و پرورشی را برعهده دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس دستورالعمل ارسالی به استان ها این طرح با اهداف مهم ارتقای کیفی امور آموزشی و پرورشی در مدارس مورد نظر، ارتقای سطح مهارتهای حرفه ای معلمان و تبادل تجربیات آموزشی و پرورشی، جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان با ارائه خدمات مشاوره‌ای و راهبری آموزشی  و کاهش فاصله سطح علمی دانش آموزان و رسیدن به سطح میانگین منطقه ای آغاز شده است گفت: این طرح می‌خواهد از طریق مشارکت معلم با راهبر دیدگاه مشترک ایجاد کند تا ضمن مقایسه آنچه که تدریس و یادگیری در محیط کلاس و مدرسه می تواند و باید باشد با آنچه که اکنون هست، برنامه ریزی آموزشی مناسب را مرحله به مرحله با مشارکت معلم طراحی و اجرا کنند.

حکیم‌زاده ادامه داد: هدف از حضور راهبران ارائه خدمات راهنمایی و مشاور ه‌ای آموزشی و تربیتی به معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش است و ایجاد محیطی صمیمی برای هدایت آنان در برنامه‌های اقدام پژوهی و درس پژوهی در مدارس تحت پوشش و بانگاه تحولی در امر نظارت و راهبری است. در این طرح راهبر بازرس نیست، یاور است. راهبر مچ گیر نیست، دست گیر و در شرایط حاضر می خواهد به عنوان یک تسهیل کننده و یاری دهنده موانع و مشکلات را با مشارکت معلم شناسایی و رفع کند و همچنین چهره‌های گمنام و موفق کلاس های چند پایه روستایی و عشایری را که با تمام مشکلات و تنگناهای موجود با عشق و علاقه معلمی می کنند به جامعه بشناساند تا به عنوان معلمان نمونه در عرصه تعلیم و تربیت معرفی گردند به صراحت اعلامی می دارد.

وی افزود: اگر در جهت عملیاتی کردن این اهداف مهم راهبران آموزشی و تربیتی روش مناسبی را اتخاذ نکرده و بد عمل  کرده‌اند شایسته است توسط مسئولان ذی ربط مناطق و استان ها پیگیری و مداخله لازم به عمل آید؛ زیرا این رفتار با روح حاکم براین طرح سازگاری ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: گزارش‌های واصله از استان ها حاکی از آن است که با گذشت پنج ماه از اجرای این طرح، آموزش‌های صحیح و بهنگام راهبران و تغییر نگاه تحولی در نظارت و راهبری توانسته در مهارت‌های حرفه‌ای معلمان ایجاد انگیزه کند و بازدیدهای حضوری به ویژه در نقاط صعب العبور و دور افتاده موجب نشاط و بالندگی در معلمان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۱ ۰۸:۲۶

با سلام حداقل یک عکس شاداب میزاشتی رطب خورده کی کند منع رطب

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۱ ۱۱:۲۲

کاش از معلمهای بازنشسته که هنوز شوق و شور تعلیم در وجوشان هست نیز استفاده می کردند دوست من در آمریکا 65 ساله هنوز به شدت جوانی کار می کند و من در سن 60 سالگی هر جا می روم می گویند نیروی جوان بی تجربه می خواهیم !!!!

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۱ ۱۲:۱۴

سلام چرا دهگردشی ها پرداخت نشد

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۱ ۱۳:۲۳

سلام. خانم معاون نفرمودن چرا در مورد پرداخت حق الزحمه راهبران آموزشی طبق بخشنامه کوتاهی شده؟؟

avatar

لطف کنید مطا لبات راهبران و6 ماه دخگردشی ما راهبران آموزشی و تربیتی را پرداخت کنید جون ما حدود شش ماه است که با وسیله ی شخصی خود به دورترین وصعب العبور ترین مناطق سرکشی نموده ولی هنوز یک ریال برای ما واریز نشده است

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۲ ۱۲:۰۹

با سلام و تحیات من هم به عنوان یک راهبر آموزشی با گفته های ایشان موافقم چونکه شور و نشاط فراوانی در مناطق روستایی ایجاد شده است و در امر آموزشی تحول بسیار بزرگی از لحاظ نسبی, نسبت به سالهای قبل ایجاد شده است , اما تنها چیزی که راهبران را دلسرد کرده, عدم پرداخت دهگردشی آنان بود که دولت قول داده بود, زیرا در منطقه بلوچستان تمامی روستاها با مرکز شهرو دهستانها فاصله بسیار زیادی دارند و ایاب و ذهاب بار اقتصادی فراوانی روی دوش راهبران گذاشته است , دورترین روستای منطقه کنارک تا آموزش و پرورش این شهرستان ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد .

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۲ ۱۴:۵۶

سلام .این عزیزان همان راهنما معلمانِ قدیمند..فقط به فکر این هستند که در مدرسه حضور و برگه بازدید را تکمیل وبه اداره ارسال کنند .ولاغیر .این مطالبی که سرکارخانم مرقوم فرمودن شعاری بیش نیست