• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 96021811432
  • خبرنگار : 71496

اسرائیل برای تحلیل "ماهی نصرالله" تیمی از کارشناسان را به خدمت گرفته است

اسرائیل برای تحلیل "ماهی نصرالله" تیمی از کارشناسان را به خدمت گرفته است

در مورد اینکه سید حسن نصرالله،‌ دبیرکل حزب الله لبنان در ذهن شهروندان اسرائیلی جایگاه خاصی دارد، بحثی وجود ندارد،‌ نه فقط به این دلیل که وی رهبری گروهی را بر عهده دارد که به منزله تهدید استراتژیک اول برای اسرائیل است،‌ بلکه به این دلیل که وی نماد مقبولیت و شناخت عمیق از جامعه، ارتش و سیاست‌های اسرائیل تا جایی است که نامش در صحبت‌های رایج مردم عادی و خاص اسرائیل شنیده می‌شود و این ثابت می‌کند که نصرالله تهدید برای اسرائیل و اسرائیلی‌هاست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم، هنوز سید حسن نصر الله موضوع بحث تصمیم‌گیرندگان اصلی در اراضی اشغالی و مراکز پژوهشی اسرائیل است.

تاثیرپذیری حامیان مقاومت از سخنان نصرالله به حدی رسیده که حتی حرکات چهره و لحن صدایش مورد تحلیل قرار می‌گیرد و بر اساس حالتش آنها احساس آرامش یا نگرانی می‌کنند.

در طرف مقابل اسرائیلی‌ها نیز سخنان نصرالله را از باب اعتماد به صراحتش در مقایسه با بی‌توجهی رهبران اسرائیلی در برابر روند جنگ خصمانه‌ای که از تابستان سال ۲۰۰۶ علیه لبنان آغاز شد، دنبال می‌کنند.

علاوه بر این اهمیت تاثیر سخنان نصرالله مسئولان اسرائیلی و رسانه‌های غربی را بر آن داشت تا زمانی را به تحلیل شخصیت و جایگاهش در دو جهان اسلام و عربی به صورت جداگانه اختصاص دهند.

آیا زندگی محرمانه برای طولانی مدت بر عادت‌های وی اثر گذاشته است؟ آیا او از جانش می‌ترسد و یا اینکه هنوز به پیروزی ایمان دارد؟‌ او چه طرح و برنامه‌ای برای پس از جنگ دارد؟ این‌ها سوالاتی است که روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" در تحقیقی مطرح و فاش کرد، مسئولان اسرائیلی تیمی ۱۵ نفره از تحلیلگران اطلاعاتی، شرق‌شناس و روانشناس برای تحلیل شخصیت نصرالله تشکیل دادند و این تیم کارشناسی از تمامی اطلاعات و داده‌ها از جمله زبان بدن،‌ حرکت دست‌ها و چهره برای کار خود استفاده می‌کند.

روزنامه عبری زبان "معاریو" نیز چند سال قبل مطلبی را با عنوان "ماهی نصرالله" منتشر کرد و نوشت،‌ این ماهی از سال ۲۰۰۷ در آب‌های منطقه‌ای اسرائیل با ظاهری زیبا پدیدار شد اما این ماهی سمی دارد که انسان را فلج کرده و حتی می‌کشد و تا امروز پادزهری برای آن پیدا نشده است.

اصطلاح "ماهی نصرالله" پس از آنکه به تهدیدی مادی و واقعی و خارج از مصادیق‌ اجتماعی‌اش مرتبط با وجه تسمیه‌اش تبدیل شد، این روزها به رسانه‌های عبری زبان بازگشته است و این بازگشت نشان‌دهنده ترس و نگرانی اذهان عمومی در اراضی اشغالی از دبیرکل حزب الله است.

علاوه بر اینها کمی پیش روزنامه عبری زبان "هاآرتص" مقاله‌ای درباره شخصیت نصرالله منتشر کرده و در آن به تحلیل جایگاه وی در اذهان عمومی اسرائیل پرداخت و نوشت،‌ پدیده نصرالله به آگاهی جمعی اسرائیلی‌ها در نتیجه جنگ ارتباطی ندارد بلکه به تصویری مربوط می‌شود که وی در طول سال‌های گذشته به عنوان یک شخصیت معتبر، جدی و متخصص در امور اسرائیل از خود به جای گذاشته است.

این روزنامه در ادامه نوشت، اگر نصرالله در طول سال‌های گذشته در رسانه‌های اسرائیل به عنوان چهره‌ای مورد اعتماد نشان داده نمی‌شد، او اکنون این جایگاه را نداشت، او ارتش اسرائیل را از داخل لبنان نابود کرد و ترس شدیدی را در اسرائیل ایجاد کرد،‌ به طوری که مشابهی برایش در هیچ کشور عربی اطراف اراضی اشغالی وجود ندارد.

به سخنی دیگر،‌ نصرالله برای اولین بار توانست به عنوان رهبری عربی تصویر کلیشه‌ای رهبران عربی را در هم شکند و ثابت کند که بی‌دلیل حرف نمی‌زند،‌ دروغ نمی‌گوید و سخنانش دقیق و قابل اعتماد است.

این روزنامه عبری زبان در ادامه فاش کرد، به دنبال این واقعیت مسئولان رسانه‌ای اسرائیلی تصمیم گرفتند که با سخنرانی‌های نصرالله همانند سلاحی واقعی علیه اسرائیل برخورد کنند، همین حقیقت بر نصرالله پوشیده نیست،‌ او را بر آن داشت که بگوید، بیشتر از رهبران اسرائیل، اسرائیلی‌ها او را باور دارند.

دنی روبن اشتاین، روزنامه‌نگار و شرق‌شناس اسرائیلی که سال‌ها برای روزنامه هاآرتص کار می‌کند، یک هفته پیش از اعلام آتش‌بس اظهار داشت، حسن نصرالله شخصیتی بزرگ است که فلسطینی‌ها و اعراب حتی بسیار بیشتر از جمال عبد الناصر در زمان خودش، او را دنبال می‌کنند. عبدالناصر در جنگ ژوئن تنها شش روز ایستادگی کرد اما نصرالله یک چهارم ساکنان اسرائیل را برای چهار هفته در پناهگاه‌ها محبوس کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha