• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 96022012835
  • منبع : نمایندگی گیلان

مشاهده بزرگترین گوزن ایرانی در جنگل‌های گیلان

مشاهده بزرگترین گوزن ایرانی در جنگل‌های گیلان

ایسنا/گیلان شکار بی رویه از مهمترین عوامل کاهش جمعیت مرال‌ها در جنگلهای شمال است.

‌به گزارش ایسنا‌، در پایش محیط زیستی عرصه‌های جنگلی شهرستان املش به منظور برآورد تقریبی جمعیت مرال در زیستگاه‌ها به منظور حفاظت از حیات وحش و زیست بوم‌ها و مدیریت زیستگاه‌ها، مامورین یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش ضمن حضور و پایش میدانی در عرصه‌های جنگلی از اواخر فروردین ماه تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری با نصب دوربین های تله‌ای هوشمند در سه نقطه در عرصه‌های جنگلی، موفق به ثبت تصاویر مرال در زیستگاه‌های جنگلی شدند.

علی درویشی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش با اعلام این خبر گفت: مرال یا گاو کوهی بزرگترین علفخوار جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: جنگل‌های انبوه پهن برگ خزان کننده حاشیه دریای خزر یکی از زیستگاه‌های ارزشمند مرال بزرگترین گوزن ایرانی است.

دوریشی به خبرنگار ایسنا گفت: ‌بهره برداری از جنگل‌های شمال، ایجاد موانع فیزیکی در مسیر تردد مرال‌ها وتخریب زیستگاه و تعارضات انسانی در طبیعت و شکار بی رویه از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این گونه ارزشمند در جنگل‌های شمال است.

وی افزود: مرال‌ها دارای دست و پای بلند، جثه بزرگ پوشیده از موهای قهوه‌ای کوتاه متمایل به خاکستری هستند‌، نرها دارای شاخ های بلند و منشعب که هر ساله به تعداد شاخک‌ها افزوده می‌شود و شاخ‌ها هر سال می‌افتند و بلافاصله شروع به رویش مجدد می‌کنند.

این حیوانات عموما" شب گردهستند و در شب در مناطق باز بدون درخت چرا و صبحها به مناطق انبوه جنگلی می‌روند‌، حس بویایی و شنوایی قوی دارند و بصورت اجتماعی زندگی می‌کنند و گیاهخوار و نشخوار کننده هستند و غذای مورد علاقه این حیوان گلپر خاس– جلی است.

مرال و شوکا، جانوران شاخص جنگل‌های شمال محسوب و پایش زیست محیطی و مستمر و سرشماری این حیوان در دو نوبت در سال(فصل گاو بانکی و شاخ اندازی) بهره گیری از تکنولوژی نوین و هوشمند در مدیریت زیستگاه‌ها‌، بهره برداری پایدار و حکیمانه از منابع زیستی و ذخایر ژنتیکی مبتنی بر توان زیستگاهها و حفظ تعادل انسان و طبیعت،باور محیط زیستی  و عزم ملی و مشارکت همگانی در حفظ طبیعت و حیات وحش و آمایش سرزمین بعنوان پزشک طبیعت و محیط زیست از عمده ترین راهکارهای حفظ و صیانت از گونه‌های با ارزش جانوری است.

اجرای طرح تنفس جنگل های شمال و خاموش شدن صدای اره‌های موتوری در جنگل های هیرکانی، پیام آور و نوید بخش بهار حیات وحش و ترمیم و احیای زیستگاه‌ها و آغاز مجدد آوای مرالها و جولان آنها در جنگل‌های انبوه پهن برگ شهرستان املش (بهشت مرال‌ها)است.

شهرستان املش، گنجینه ارزشمند تنوع زیستی و تاریخی با گونه‌های شاخص جانوری پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای‌، شوکا‌، مرال و... است و ثبت تصاویر پلنگ ایرانی برای اولین بار در شهرستان املش و هم زمان ثبت تصویر مرال(گاو کوهی)در اردیبهشت ماه سال جاری در عرصه‌های طبیعی شهرستان ارزش زیستگاهی و غنای زیستی منطقه را دو چندان کرده است.

     
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha