• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 96031006399
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

شناسایی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی در مناطق زلزله زده خراسان‌شمالی

شناسایی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی در مناطق زلزله زده خراسان‌شمالی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در مناطق زلزله زده بعد از بررسی و انجام غربالگری، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی شناسایی شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان، زهرا یوسف نژاد افزود: پس از وقوع زلزله 5.7 ریشتری اخیر در بجنورد تمامی روان شناسان مرکز بهداشت شهرستان بجنورد و شهرستان مانه و سملقان در قالب تیم های دو نفره به مناطق زلزله زده (19 روستا با جمعیت 53 هزار نفری ) اعزام شدند.

وی ادامه داد: این تیم های روانشناسی پس از انجام غربالگری اولیه دربین افراد حادثه دیده ، افراد مبتلا به اختلال استرس را شناسایی کردند.

وی افزود : احساس غم و ناراحتی پس از اینگونه وقایع امری طبیعی است اما اگر این غم و اندوه و خشم با گذشت زمان رو به بهبود نرود و با مرور مکرر خاطرات و کابوس های شبانه همراه باشد به آن اختلال استرس پس از سانحه اطلاق می شود .

  یوسف نژاد یادآور شد: برای تمام افراد شناسایی شده کلاس های مقابله با استرس برگزار و آموزش های لازم ارائه شد و درصورت نیاز افراد به سطوح بالاتر درمان ارجاع داده می شوند .

وی مهمترین کمک در ارتقای سلامت روانی جامعه در شرایط بحران را ارائه اطلاعات و اخبار صحیح عنوان کرد و گفت: باید از شایعه پراکنی خودداری شود و با ارائه اطلاعات درست در کاهش سطح استرس جامعه سهیم شویم .

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: در مواقع وقوع حوادثی نظیر سیل، زلزله ، ... از پخش عکس ها و تصاویر صحنه های ناگوار و دلخراش و بیان اخبار و اطلاعات غلط و غیر موثق در مورد تعداد مصدومین و فوت شدگان در جامعه مخصوصا از طریق شبکه های مجازی خودداری کنید .

  یوسف نژاد تاکید کرد: چنانچه در خانواده و یا اطراف شما فرد یا افراد مبتلا به بیماری های جسمی و یا روانپزشکی وجود دارند، از دادن اخبار چنین حوادثی به آنها خودداری کنید .

وی افزود: فعالان رسانه ای نیز باید از درج تصاویر دلخراش در صفحات سایت ها ،روزنامه ها، مجلات و نشریات خودداری کنند.

وی تاکید کرد: به منظور کاهش استرس و حفظ آرامش خود و دیگران باید از گروه های اجتماعی و کانال های مجازی خود برای اطلاع رسانی مثبت و دادن پیام های امید بخش استفاده کنیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha