• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 96050402751
  • منبع : نمایندگی مازندران

جشن فردینماشو، آیین سنتی کندلوسی‌ها

جشن فردینماشو، آیین سنتی کندلوسی‌ها

ایسنا/مازندران مدیر فرهنگی "جشن فردینماشو کندلوس" از اجرای این جشن در کندلوس خبرداد.

مسلم مقیمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره جشن فردینماشو کندلوس بخش کجور نوشهر اظهار کرد: این جشن که یکی از مراسم سنتی روستای کندلوس  محسوب می‌شود،با حضور گسترده مردم کندلوس و روستاهای اطراف و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی روز  پنج شنبه 5 مرداد و جمعه 6 مرداد  برگزار می‌شود. 

وی افزود: این جشن در واقع از روز جمعه 30 تیرماه با احداث نمایشگاه صنایع دستی در کندولوس  آغاز شد که شامل غرفه های صنایع دستی و آثار هنری هنرمندان به همراه ساز و اواز محلی و بازی های بومی محلی بوده است.

مدیر فرهنگی  "جشن فردینماشو کندلوس" تصریح کرد: مراسم اصلی از فردا پنج شنبه ساعت 10 صبح از محل غرفه های صنایع دستی با اجرای برنامه های متنوع و مختلف محلی از جمله بازی های محلی، کشتی محلی، جشن عروسی به سبک سنتی  آغاز می شود.

مقیمی با بیان اینکه عده‌ای از جوانان و نوجوانان کندلوسی نیز با پوشیدن لباس محلی همراه با نوای طبل و سرنا رقص محلی و سنتی مشغول  می شوند که این امر شادی جشن فردینماشو را دو چندان می کند خاطر نشان کرد:  پخت آش محلی دوغ و زرشک و نان محلی توسط بانوان پرتلاش روستا  و پذیرایی از مهمانان بخشی از برنامه های این دو روز از جشن است.

وی با بیان اینکه کاروان شادی فردینماشو در کوچه و پس کوچه‌های دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس به راه می افتد  تا شادی این جشن را به درب خانه‌های اهالی کندلوس ببرد گفت:کاروان شادی فردینماشو که همراه با نوای طبل و سرنا است در نقاط مختلف روستا توقف کرده و نوجوانان و جوانان و مردان میانسال کندلوسی به اجرای رقص محلی و سنتی می‌پردازند و از سوی خانواده‌هایی که کاروان شادی به آنجا رفته بود مورد استقبال قرار می‌گیرند و با پخش شیرینی پذیرایی می‌شوند.

مدیر فرهنگی جشم فردینماشو اظهار کرد: کاروان شادی جشن سنتی فردینماشو پس از گذر از نقاط مختلف دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس و تقسیم شادی با سایر اهالی کندلوس به  پارک موزه کندلوس می روند و در انجا جن نمادین خرمن و عر خوانی و... اجرا می شود تا خاطره‌ای دیگر از همدلی، یکرنگی و مهر و صفای روستاییان در اذهان نقش ببندد. 

مقیمی گفت: جشن حنابندان بر اساس  سنت‌های گذشته عصر پنج شنبه و جشن روز عروسی در روز جمعه همراه با آئین های سنتی برگزار می شود .


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha