• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۵۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403022920659
  • خبرنگار : 71573

جمعه شلوغی بود اما نه آن جمعه مورد انتظار!

جمعه شلوغی بود اما نه آن جمعه مورد انتظار!

دومین جمعه نمایشگاه کتاب هم شلوغ بود اما بیشتر حالت تفریح و گردش داشت.

به گزارش ایسنا، دهمین روز از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، (جمعه، ۲۸ اردیبهشت) به کار خود پایان داد و تنها یک روز به پایان این دوره از رویدادها فرهنگی باقی مانده است.


امروز از ساعت‌ اولیه مانند روز گذشته، بازدیدکنندگان به مصلی مراجعه کرده بودند؛ ناشری می‌گوید «صبح تا ظهر خوب بود اما در ادامه واقعا دور از انتظار ما بود.»

برخی از ناشران می‌گویند «روز جمعه روز گشت‌گذار و تفریح است معمولا البته مخاطبان پروپاقرص دقیقه نودی هم هستند.» به گفته ناشران روز پنجشنبه، روز بهتری به لحاظ فروش بود.

البته باید گفت ناشران بزرگ در هر حالتی مخاطبان خود را دارند؛ برخی از بازدیدکنندگان یکراست سراغ آن‌ها می‌روند و بعد از خرید کتاب‌های مورد نظرشان بخواهند پرسه‌ای هم در میان کتاب‌های سایر ناشران بزنند.

با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی، حضور چهره‌ها و جشن‌های امضاء را کمتر در نمایشگاه داریم و تعداشان انگشت شمار می‌شود در حالی که در دوره‌های گذشته پنجشنبه و جمعه آخر، روزهای صف‌های طولانی بود؛ چه صف جشن امضا و چه صف غذا.


غرفه کودک و نوجوان شلوغ‌تر از همیشه و شاید بشود گفت غلغله بود؛ همهمه و سروصدای کودکان به‌نحوی بود که از بخش کودک بیرون می‌آمدید شلوغی حیاط شبستان برایتان حکم سکوت داشت.
در این بخش با کتاب‌های متنوع روبه‌رو هستید، به‌نحوی که خانواده‌ها را در انتخاب کتاب‌ها سردرگم می‌شوند؛ هرچند ناشران بزرگ شلوغ هستند و  هم پدر و مادرها و هم کودکان با آن‌ها آشنایند اما تقریبا کودکان می‌دانند چه چیزهایی می‌خواهند.

تخلف در این بخش زیاد است از تخفیف‌های نامتعارف گرفته تا فروش اسباب‌بازی و بازی‌فکری و «سه کتاب بخر تو کتاب ببر». البته این موضوع مختص بخش کودک نبوده و روزهای اخیر شاهد تخلفاتی از این دست در نمایشگاه هستیم و سخنگوی نمایشگاه در این باره می‌گوید: در روزهای پایانی معمولا با چند پدیده مواجه هستیم؛ دستفروشی، با همکاری شهرداری چند مرتبه بساط دستفروشی را جمع کرده‌ایم تا چهره نمایشگاه آراسته باقی بماند. موضوع دوم تخفیف غیرمتعارف و سوم فروش کالای غیر از کتاب است. کمیته ناشران به جد این موضوع را دنبال خواهد کرد. چند روز گذشته در نظرسنجی‌ها اعلام کردیم مردم از قیمت بخش حضوری رضایت نداشتند اما در نظرسنجی اخیر، این رضایت بهتر شده بود که من به دوستان گفتم احتمالا ناشران تخفیف بیشتری ارئه می‌دهند.


اینکه خانواده‌ها محیط نمایشگاه را حتی برای گردش انتخاب کنند خوب است و شاید به نوعی به فرهنگ و کتاب ادای دین کنند اما اینکه مراقب کودکان به ویژه نوزادان نباشند، بحثش جداست. بارها در گزارش‌های روزانه از نمایشگاه کتاب گفته شده برخی از مکان‌های مصلی مناسب تردد با کالسکه نیست، امسال شاهد مادران و پدرانی هستیم که نوزادان و کودکان خود را با کالسکه به نمایشگاه  می‌آورند اما گاه در بالا یا پایین رفتن از پله‌ها اقدامات خطرناکی انجام می‌دهند و چندین چند بار شاهد این موضوع هستیم.

بحث گرانی کتاب و حسابگری برای خرید آن هم در همه بخش‌ها دیده می‌شود و گاه متصدیان فروش نیز درست بر همین نقطه انگشت می‌گذارند؛ «اگر الان کتاب را با تخفیف نمایشگاه نخرید به این قیمت نخرید، بعد نمایشگاه با با چاپ جدید با فلان قیمت منتشر می‌شود.» به معنای دقیق‌تر اگر الان نخرید بعدا هم نمی‌توانید بخرید البته هستند ناشرانی که کتاب‌ها را با قیمت قبل به فروش می‌رسانند و با قیمت مناسب، می‌توانید کتاب‌های خوب بخرید.

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه به میزان فروش کتاب تا پایان روز نهم در بخش حضوری اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ۲۷۹ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد که ۱۹۴ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۸۵ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت بود. در بخش مجازی هم ۱۴۶ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۱۰۸ میلیارد تومان سهم ناشران و ۳۸ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بود. مجموع فروش بخش حضوری و فیزیکی ۴۲۵ میلیارد تومان بود؛ درحالی که سال گذشته کل میزان فروش نمایشگاه در هر دو بخش ۴۰۱ میلیارد تومان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha